Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ζήτω η κανονικότητα
Παρασκευή, 23/08/2019

«Ζήτω η κανονικότητα» φώναζε ξανά και ξανά κατά τη διάρκεια της περιοδείας του στο Νότο ο Ματέο Σαλβίνι, έχοντας στο νου ότι θα πάει σε πρόωρες εκλογές με στόχο μια άλλη κυβέρνηση, στην οποία αυτός θα είναι παντοδύναμος πρωθυπουργός. Αλλά για να φτάσει ως εκεί πρέπει να ανεβάσει τα νούμερά του και στο Νότο. H «κανονικότητα» πουλάει πολύ στις λαβωμένες από την κρίση κοινωνίες, ειδικά στο Νότο. Και μπορεί να κρύψει ως «φυσιολογικές» και προβλεπόμενες τις πιο αντιδραστικές πολιτικές.

H «κανονικότητα», που υπόσχεται δεν έχει να κάνει μόνο με το κλείσιμο των λιμανιών και των συνόρων της χώρας για τους πρόσφυγες. Τα τεράστια ποσοστά που του δίνουν οι δημοσκοπήσεις δεν πρέπει να αποδωθούν μόνο στη συνθηματολογία του κατά των μεταναστών. Ο Σαλβίνι είναι επικίνδυνος γιατί φαίνεται να είναι ο πιο επιτυχημένος στο μεγάλο πείραμα συγκερασμού του «ακραίου κέντρου» με την ακροδεξιά. Πολλά συνθήματά του απλώς επικαλούνται τη «λογική», ντύνονται με ένα πρακτικό μανδύα που θέλει να τα αποχρωματίσει από οποιαδήποτε πολιτική ταυτότητα. Μιλούν γενικά εναντίον του κατεστημένου. Αξιοποιούν τη γοητεία του τσαρλατάνικου ψευδοπατριωτισμού, που θέλει να ξανακάνει την Ιταλία «μεγάλη» να της δώσει ξανά κύρος, να κάνει τους άλλους εκεί στις Βρυξέλλες να τη σέβονται, να δώσε νέα προστιθέμενη αξία σε κάθε ετικέτα «made in Italy». Μοιάζουν πολύ με το σύνθημα, που με φανατισμό υπερασπίστηκε και ο Μπόρις Τζόνσον όταν αποφάσισε να στρατευτεί υπέρ του Brexit: «Να πάρουμε πάλι τον έλεγχο».

Την ίδια στιγμή ο ακόμα υπουργός Εσωτερικών της Ιταλίας υπόσχεται δουλειές σε μεγαλοεργολάβους και φωτογραφίζεται με μαγιό στις παραλίες, κοντά στους ψηφοφόρους του, για να τους δείξει πόσο «ένας από αυτούς» είναι. Υπόσχεται να ξανακτίσει το κράτος, χωρίς να εξηγεί πώς. Δεν χρειάζεται άλλωστε. Η συνταγή είναι παλιά. Αλλάζεις ανθρώπους σε θέσεις του μηχανισμού, προσθέτεις μερικά φρεσκογυαλισμένα γρανάζια και αφήνεις εκείνους, που πραγματικά κινούν τα νήματα να συνεχίζουν ανενόχλητοι τη δουλειά τους. Η ανανεωμένη βιτρίνα πάντα προσελκύει πελατεία, ακόμα και αν η πραμάτεια μέσα στο μαγαζί είναι η ίδια, παλιά και ξεπερασμένη.