Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
H αγορά και τα μηνύματα
Τρίτη, 10/12/2019

Οι Έλληνες αγαπούν το αυτοκίνητο, αυτό είναι ξεκάθαρο. Και επειδή την τελευταία δεκαετία η οικονομική κρίση συμπίεσε τις ανάγκες και τις επιθυμίες των καταναλωτών όσο ποτέ άλλοτε στο παρελθόν, κάθε εκδήλωση που φέρνει πιο κοντά τους λάτρεις του είδους, είτε είναι υποψήφιοι αγοραστές, «έτοιμοι» όπως λέμε, είτε εν δυνάμει, ασφαλώς είναι καλοδεχούμενη, αφού συμβάλλει στην τόνωση του ενδιαφέροντος όλων. Αυτό συνέβη και στη φετινή έκθεση αυτοκινήτου «Αυτοκίνηση Anytime 2019». Η έκθεση είχε την απαιτούμενη λάμψη και κέρδισε άπαντες, στέλνοντας τα μηνύματα της εποχής προς κάθε κατεύθυνση. 

Οι πανελλήνιες πρεμιέρες ήταν γεγονός, ομοίως και οι τάσεις που θα κυριαρχήσουν τα προσεχή χρόνια διεθνώς αλλά και στην εσωτερική αγορά. Φυσικά, πανταχού παρούσα η ηλεκτροκίνηση, που δειλά-δειλά «επικοινωνείται» στον Έλληνα, παρά το γεγονός ότι και οι τιμές των γνωστών έως τώρα μοντέλων με ηλεκτροκινητήρες -ακόμη και των πιο μικρών κατηγοριών- είναι ιδιαιτέρως υψηλές, οι δε απαραίτητες υποδομές τελούν εν αναμονή και σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να πούμε ότι… παρακολουθούν τις ευρωπαϊκές εξελίξεις που τρέχουν, επί του προκειμένου με μεγάλες ταχύτητες.

Στον απόηχο της έκθεσης, η κυβέρνηση πέρασε και εκείνη τις γραμμές της για μια συνολική αλλαγή του τρόπου των μετακινήσεων, για το πέρασμα σε μια νέα εποχή με περισσότερο σεβασμό στο περιβάλλον με την ενθάρρυνση της ηλεκτροκίνησης. Ήδη, στην πρώτη συνεδρίασης της Διυπουργικής Επιτροπής έγινε ανταλλαγή προτάσεων για τις πρώτες προτεραιότητες εκπόνησης του Εθνικού Επιχειρησιακού Σχεδίου ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα.

Μέχρι να συμβούν όλα αυτά, εμείς καταγράφουμε το ενθαρρυντικό γεγονός ότι στους δέκα πρώτους μήνες του έτους ταξινομήθηκαν 100.045 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα έναντι 91.201 την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση 9,7%. Η ψυχολογία κάνει καλό στην αγορά και χρειάζεται στην παρούσα φάση, καθώς η επιβολή των νέων, αυστηρότερων προδιαγραφών για τις εκπομπές CO2 επί της βάσης του συστήματος μέτρησης WLTP θα φέρει στο άμεσο μέλλον αυξήσεις στις τιμές των συμβατικών αυτοκινήτων (βενζίνης ή πετρελαίου), οπότε θα αλλάξει και τη στόχευση των καταναλωτών ως προς τις επιλογές τους.  

Στην έκθεση της Αθήνας, οι εκπρόσωποι των εταιρειών ενημέρωσαν το κοινό για τον κρίσιμο παράγοντα που θα επηρεάσει στο εξής τιμές και τέλη, άρα τιμή κτήσης και κόστος χρήσης των αυτοκινήτων. 

Η «εκπαίδευση» οδηγών-αγοραστών είναι απαραίτητη, στο πλαίσιο της αδήριτης ανάγκης για τη συμβολή των ιδιωτικών επιβατικών οχημάτων χαμηλών εκπομπών στην επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων ως προς την απανθρακοποίηση των οδικών μεταφορών στην Ελλάδα. Αναλόγως απαραίτητος είναι και ένας κεντρικός σχεδιασμός για την εφαρμογή προγράμματος παροχής κινήτρων, όπως έδειξε πρόσφατα και εμπεριστατωμένη μελέτη του ΙΟΒΕ. Η πολιτεία πρέπει να πάρει γενναίες αποφάσεις επί του προκειμένου.

Στην Ελλάδα, το ζήτημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι έντονο εξαιτίας του ιδιαίτερα υψηλού μέσου όρου ηλικίας Ι.Χ. οχημάτων που προσεγγίζει τα 15,4 έτη, ενώ το 50% του στόλου είναι άνω των 16 ετών και, κατά συνέπεια, παρωχημένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Αυτή η κατάσταση πρέπει να αλλάξει «πάση θυσία»...