Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Θέλει αρετή και τόλμη η περαιτέρω ανάπτυξη των εξαγωγών το 2020
Τρίτη, 14/01/2020

Με αισιοδοξία υποδέχονται οι παράγοντες της εγχώριας επιχειρηματικής κοινότητας το νέο έτος, σε αρκετούς τομείς. Ασφαλώς, η «αλλαγή σελίδας» την οποία πολλοί επικαλούνται έχει πολιτικό πρόσημο. Διότι, μπορεί επί ΣΥΡΙΖΑ να κρατήθηκαν κάποιες ισορροπίες από το οικονομικό κατεστημένο (…με την ευρεία έννοια του όρου), όμως, είναι σαφές ότι, τώρα, με κυβέρνηση ΝΔ, νιώθουν πιο …απελευθερωμένοι όλοι. Μα, και οι ξένοι θεσμικοί, έχοντας εκπαιδευτεί πλέον στις ελληνικές ιδιαιτερότητες δείχνουν, τώρα, εμπιστοσύνη σε εταιρίες πέραν του τραπεζικού συστήματος. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι, όπως όλα επηρεάζονται στο οικονομικό πεδίο από τα twit του Τραμπ, έτσι, γίνεται στον αντίποδα και από την παραπομπή του. Όμως, καθόσον τα παγκόσμια  …κύματα έρχονται στην Αθήνα με σχετική καθυστέρηση, ας ασχοληθούμε με τα δικά μας, πρωτίστως.

΄Ενας τομέας στον οποίο πρέπει να δώσουμε σημασία είναι αυτός των εξαγωγών. Και το 2020, λοιπόν, θετικοί προδιαγράφονται οι οιωνοί για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών. Η απόφαση της Κομισιόν να επαναφέρει την Ελλάδα στον κατάλογο των χωρών με τους εμπορεύσιμους κινδύνους για τις εξαγωγικές πιστώσεις από την 1η Ιανουαρίου 2020 θέτει τις βάσεις για έναν καινούριο κύκλο ανόδου. Ένα τεράστιο εμπόδιο, το οποίο υπέσκαπτε την ανταγωνιστικότητα και επιβάρυνε την ρευστότητα των επιχειρήσεων, ειδικά των μικρομεσαίων αίρεται προς όφελος της εξωστρέφειας, της ανάπτυξης και των επενδύσεων. Αυτό εκτιμούν στον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων.

Οι εξαγωγείς κάνουν λόγο για πρόοδο που έχει γίνει στα θέματα της φορολογίας και κυρίως τη διάθεση που δείχνει η νέα κυβέρνηση να άρει τα εμπόδια και να δώσει λύσεις στα προβλήματά τους. Θεωρούν, μάλιστα, ιδιαίτερα ενθαρρυντική την τακτική της κυβέρνησης να ανοίξει διάλογο με τους φορείς της εξωστρέφειας. Η ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο υπουργείο Εξωτερικών υπό την προεδρεία του αρμόδιου υφυπουργού Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία, Κώστα Φραγκογιάννη και του Γενικού Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων & Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών, Γρηγόρη Δημητριάδη ήταν εξαιρετικά παραγωγική και κινείται, όπως λένε, προς τη σωστή κατεύθυνση.  

Μα, δεν είναι όλα ρόδινα. Κάθε άλλοΟυδείς παραγνωρίζει τις τεράστιες προκλήσεις που εξακολουθούν να υπάρχουν εντός και εκτός συνόρων. Το διεθνές οικονομικό περιβάλλον εξακολουθεί να παραμένει ασταθές και αβέβαιο, με τους εμπορικούς πολέμους μεταξύ των κρατών να κυριαρχούν. Το μεγαλύτερο εμπόδιο στην παρούσα φάση είναι η γεωπολιτική αβεβαιότητα στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, με επίκεντρο την εντεινόμενη τουρκική προκλητικότητα ενώ πηγή έντονης ανησυχίας αποτελεί και η επικείμενη έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι όροι που θα συνοδεύουν το BREXIT και το πλαίσιο που θα διαμορφωθεί την επόμενη μέρα στις εμπορικές συναλλαγές με τις ευρωπαϊκές χώρες αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την εξέλιξη της εξωστρέφειας.

Κατά την Πρόεδρο του ΠΣΕ, κα Χριστίνα Σακελλαρίδη, αρκετά είναι τα βήματα που πρέπει να γίνουν για να βελτιωθεί περαιτέρω το επιχειρηματικό περιβάλλον στην χώρα. Όπως μας λέει, μετά την άρση των capital controls, τα οποία υπονόμευσαν όσο τίποτα άλλο την προσπάθεια ανάκαμψης της χώρας και την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των διεθνών αγορών -κάτι που αποτυπώνεται και στα επιτόκια δανεισμού -, έμφαση πρέπει να δοθεί στο μέτωπο της γραφειοκρατίας και του ΕΣΠΑ, το οποίο αποτελεί μείζον ζήτημα για τις ΜμΕ.

Αυτό το γραφειοκρατικό τέρας λειτουργεί, πράγματι, σαν ένα εδραιωμένο «παρακράτος» που δυσκολεύει τα πάντα. Αλλά, και  τα επίπεδα απορρόφησης του ΕΣΠΑ είναι κατώτερα των προσδοκιών, κάτι που οφείλεται αδυναμία των ΜμΕ να συνεισφέρουν τα ίδια κεφάλαια που απαιτούνται για την ένταξή τους στα προγράμματα αυτά. Είναι αναγκαίο, ως εκ τούτου, να διευρυνθούν οι επιλέξιμες δαπάνες, ώστε να ενταχθούν και οι δαπάνες που αφορούν μεταξύ άλλων την πληρωμή συμβούλου που θα αναλάβει την κατάρτιση του φακέλου, την προβολή του brand name των ελληνικών προϊόντων, το κόστος για την προώθηση των προϊόντων στις τρίτες αγορές, πέρα από τη συμμετοχής στις εμπορικές εκθέσεις, καθώς και τα κόστη για τη διείσδυση και διανομή στο εξωτερικό.

Από το Business Energy Mag

Τεύχος 19

motori.gr