Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Απλά μαθήματα, πως επιλέγουμε αυτοκίνητο
Τετάρτη, 22/01/2020

Ραγδαίες, όπως όλα δείχνουν,  θα είναι οι αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο θα επιλέγουμε στο εξής τα αυτοκίνητά μας. Το κύριο κριτήριο στην αγορά ενός οχήματος δεν θα είναι ο κυβισμός, η ιπποδύναμη, οι επιδόσεις που συνδέονται με την προσωπική επιθυμία ενός εκάστου, το πάθος, το απωθημένο, το …στιλ κλπ, αλλά, οι εκπομπές ρύπων. Ναι, το φορολογικό πλαίσιο στη χώρα μας θα έρθει και αυτό αρωγός στη γενικότερη προσπάθεια περιορισμού των εκπομπών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Ήδη, ισχύει το αυστηρότερο σύστημα μέτρησης WLTP, (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) για την παροχή μίας πιο ρεαλιστικής εικόνας και κατανόησης της λειτουργίας ενός οχήματος, τόσο στους υποψήφιους αγοραστές όσο και στους κατόχους του. To Dieselgate προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις σε όλη την αυτοκινητοβιομηχανία, -…ουδέν κακόν αμιγές καλού-, οπότε οι νόρμες έπρεπε να γίνουν πιο αυστηρές πλέον, οριζόντια.

Ναι, είναι γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται τελευταία στη λίστα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Air Quality in Europe-2018 report) ως προς τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου.  Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΕ, στη χώρα μας καταγράφηκαν μεταξύ 2010-2017, 2.900 πρόωροι θάνατοι, λόγω των ρύπων αυτού του είδους. Παράλληλα, τονίζεται το σοβαρό πρόβλημα έκθεσης των κατοίκων της Αθήνας και του Πειραιά σε ανεπίτρεπτα υψηλά όρια ηχορύπανσης (90-100 db), με ποσοστό άνω του 60%, με βάση μελέτη των αρμοδίων υπηρεσιών. Μεγαλύτερος, μάλιστα, παράγοντας ηχορύπανσης είναι ο κυκλοφοριακός φόρτος από την ανεξέλεγκτη είσοδο των οχημάτων, σε καθημερινή βάς,η στο κέντρο της Αθήνας…

Πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να προχωρήσει σε ριζικά μέτρα προκειμένου να σωθεί η κατάσταση, άρα, οι επιβαρύνσεις σε δασμούς και σε τέλη κυκλοφορίας θα παρακολουθήσουν τα ευρωπαϊκά «χαράτσια» για τα ρυπογόνα αυτοκίνητα, ενώ,  είναι βέβαιο πως θα δοθούν κίνητρα που θα πείσουν τον καταναλωτή να συμπεριφερθεί περισσότερο οικολογικά. Δύσκολο, αλλά, όχι ακατόρθωτο και, εδώ που τα λέμε, αν από χρόνια είχαμε γίνει περισσότερο ρεαλιστές στο τι αυτοκίνητο χρειαζόμαστε βάσει των αναγκών μας και δεν επιδιδόμαστε σε σχετικές …ακρότητες στη χώρα μας, με βάση το «θεαθήναι», ίσως είχε στρώσει, κάπως, το πράγμα, σήμερα. Οι ευθύνες, ασφαλώς, βρίσκονται σε όλες τις πλευρές για τη νοοτροπία που καθιερώθηκε, σε κράτος, εμπόρους και αγοραστές…

Πάμε παρακάτω, όμως. Έτσι, ένας υποψήφιος αγοραστής/χρήστης θα επισκέπτεται στο εξής μια αντιπροσωπεία και πριν ρωτήσει οτιδήποτε άλλο, θα πρέπει να ενδιαφέρεται για την τιμή CO2 κάθε μοντέλου. Αυτό θα λειτουργεί προσδιοριστικά στις περισσότερες περιπτώσεις, όσον αφορά ποιο όχημα ταιριάζει στο γενικότερο προφίλ του, ήτοι, στην οικονομική του αντοχή, για κτήση και χρήση, στα δικαιώματα κίνησης στον αστικό ιστό, στην μεταπώληση, την απόκτηση του επόμενου κα. Μέχρις ότου απομακρυνθούμε, σταδιακά, από τα ορυκτά καύσιμα και όλα πια θα συνηγορούν υπέρ της διευρυμένης χρήσης αυτοκινήτων που θα λειτουργούν με εναλλακτικές πηγές ενέργειας.

Υπενθυμίζεται πως σε πρόσφατη μελέτη του το ΙΟΒΕ είχε προτείνει σειρά μέτρων μεταξύ των οποίων και επιδότηση με σκοπό την ενίσχυση της αγοράς οχημάτων χαμηλών εκπομπών ρύπων, τα οποία λόγω ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών έχουν υψηλότερη τιμή κτήσης. Τονίζοντας, ωστόσο, ότι θα πρέπει να εξεταστούν και άλλα μέτρα τα οποία θα ευνοήσουν τη χρήση των οχημάτων χαμηλών ρύπων, όπως είναι η ελεύθερη στάθμευση στα μεγάλα αστικά κέντρα, η επιδότηση φόρτισης στους σταθμούς στάθμευσης, η ελεύθερη χρήση λεωφορειολωρίδων, η απαλλαγή από τα διόδια, κ.ά.