Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οραματιστής ή τυχοδιώκτης;
Τετάρτη, 05/02/2020

Τι θα γίνει με αυτόν τον κύριο Μάσκ; Τον περασμένο Μάιο η μετοχή της Tesla κατέγραφε απώλειες 43% από τις αρχές του2019, εξανεμίζοντας σχεδόν 5 δισ. δολάρια από την αξία του μεριδίου του Ίλον, καθώς η Wall Street εμφανιζόταν ολοένα και περισσότερο επιφυλακτική ως προς την καταναλωτική ζήτηση για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα της εταιρείας. Το κύμα φυγής είχε ως αποτέλεσμα να χαθούν 7,8 δισ. δολάρια από την αξία των μεριδίων που διατηρούν στην Tesla oι τέσσερις μεγαλύτεροι μέτοχοι της εταιρείας -ο Μασκ, η Tencent Holdings, το επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας και ο Λάρι Έλισον της Oracle. Μόνο τον Μάιο χάθηκαν 2,7 δισ. δολάρια…Ο Έλισον της Oracle, ένας και των πιο θερμών υποστηρικτών του Μασκ, αγόρασε πέρυσι 3 εκατ. μετοχές και τον Δεκέμβριο κατέστη μέλος του διοικητικού συμβουλίου!

 

Και, ξαφνικά, στις 3 Φεβρουαρίου 2020, οι μετοχές της Tesla επιδόθηκαν σε εντυπωσιακό ράλι στη συνεδρίαση στη Wall Street. Έκαναν άλμα 19,9% στην καλύτερη ημερήσια επίδοσή τους από τον Μάιο του 2013, παρακαλώ, καθώς τα πρόσφατα αποτελέσματα τριμήνου της εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οι δεσμεύσεις του Ίλον Μασκ για τα επίπεδα παραγωγής και παραδόσεων έχουν προκαλέσει ενθουσιασμό σε επενδυτές και αναλυτές, που αναβαθμίζουν τις συστάσεις τους. Η Argus Research αναβάθμισε την τιμή- στόχο στα 808 δολάρια από 556 δολάρια. Η πρόβλεψη αυτή οδήγησε την μετοχή έως και τα 786,14 δολάρια, για να κλείσει τελικά κοντά στα 717 δολάρια. Η μετοχή καταγράφει κέρδη της τάξης του 85% από τις αρχές του έτους και η κεφαλαιοποίηση της Tesla κινείται πλέον λίγο πάνω από τα 140 δισ. δολάρια. Πολλοί πιστεύουν ότι εάν οι θετικές επιδόσεις έχουν συνέχεια, δεν θα αργήσει να φτάσει στα 500 δισ. δολάρια.  Βεβαίως, όσοι είχαν επιλέξει να σορτάρουν την μετοχή, έχασαν στις 3 Φεβρουαρίου, συνολικά 2,47 δισ. δολάρια, ενώ από τις αρχές του έτους οι απώλειές τους φτάνουν στα 8,31 δισ. δολάρια σύμφωνα με στοιχεία της S3 Analytics. Τότε κλονίζονταν οι «θεσμικοί», τώρα οι σορτάροντες…

 

Το ερώτημα αν όντως μπορεί να ανταποκριθεί μεσομακροπρόθεσμα ο Μάσκ στις πραγματικές ανάγκες τις αγοράς, με υψηλά ποιοτικά στάνταρντ, πέρα από τις κατά καιρούς υποσχέσεις του; H Tesla δεσμεύτηκε να αυξήσει τις πωλήσεις οχημάτων κατά περισσότερο από 1/3 φέτος, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της για το τέταρτο τρίμηνο, με τα οποία έστειλε το σήμα στις αγορές πως αφήνει τα προβλήματα πίσω της.  Το τέταρτο τρίμηνο του περασμένου έτους οι παραδόσεις έκαναν άλμα 23%. Τα έσοδα πάντως αυξήθηκαν μόλις 2% στα 7,38 δισ. δολάρια, γεγονός που αποδίδεται στην κυκλοφορία της νέας, φθηνότερης έκδοσης του Model 3…

 

Δεν ξέρω πως θα εξελιχθούν τα πράγματα, ωστόσο, επειδή, κατά τη λαϊκή ρήση «όπου ακούς πολλά κεράσια κράτα και μικρό καλάθι», και, καθόσον έχουμε σχετική γνώση περί τα Tesla και τα υπερφιλόδοξα πλάνα για την ηλεκτροκίνηση και την αυτόνομη οδήγηση, -σημειωτέον ότι έχουμε και κάποια κραυγαλέα ατυχήματα κατά καιρούς-, θα θυμηθώ τη σοβαρή κουβέντα ενός μέλους του ΔΣ της BMW,  προ διετίας, που μου έλεγε χαρακτηριστικά: «Δεν παίζουμε με αυτά, θέλει μελέτη και προσοχή σε κάθε βήμα…»…