Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ασφαλέστερα άρα ακριβότερα αυτοκίνητα;
Δευτέρα, 08/06/2020

Υπάρχουν δυο βασικές κατηγορίες αγοραστών αυτοκινήτων, αυτοί που εστιάζουν σε επιδόσεις-εμφάνιση και όσοι δίνουν προτεραιότητα σε ασφάλεια-χώρους.

Οι τελευταίοι συνήθως είναι οικογενειάρχες και μάλλον με χαρά θα διάβασαν πριν από μερικές μέρες στο motori.gr ότι ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός οργανισμός EuroNCAP θεσπίζει πλέον αυστηρότερα κριτήρια για την απόδοση της υψίστης διάκρισης των πέντε αστέρων στις δοκιμές πρόσκρουσης.

Συνοπτικά αναφέρουμε ότι η μετωπική πρόσκρουση πλέον θα πραγματοποιείται με κινούμενη ράμπα ταχύτητας 50 χλμ./ώρα, ενώ θα χρησιμοποιείται το νέο και πιο εξελιγμένο ανδρείκελο ονόματι “Thor”.

Επίσης θα εξετάζεται ο αντίκτυπος από την επαφή οδηγού-συνοδηγού σε μια πλευρική πρόσκρουση, μαζί με την αποτελεσματικότητα του νέου τύπου μπροστινού κεντρικού αερόσακου.

Τέλος, θα εφαρμόζονται νέα σενάρια στον έλεγχο αποτελεσματικότητας του συστήματος αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης και θα αξιολογούνται οι πληροφορίες του κατασκευαστή  για τον απεγκλωβισμό των επιβατών.

Τι σημαίνουν όμως όλα τα παραπάνω στην πράξη; Αρχικά ότι τα επερχόμενα μοντέλα θα αναγκαστούν να ανεβάσουν ακόμα πιο ψηλά τον πήχη της ασφάλειας. Έτσι θα καταγράφονται λιγότεροι σοβαροί τραυματισμοί και θάνατοι σε τροχαία ατυχήματα. Αυτός είναι άλλωστε και ο διαχρονικός στόχος του EuroNCAP. Παράλληλα επιταχύνεται ο εκδημοκρατισμός των σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας ακόμα και σε μικρότερες κατηγορίες μοντέλων.

Ωστόσο η αλήθεια είναι ότι τα εν λόγω συστήματα ασφαλείας ανεβάζουν αυτόματα την τιμή του αυτοκινήτου ή συνήθως περιέρχονται σε προαιρετικά εξοπλιστικά πακέτα. Σαφέστατα με το πέρασμα των χρόνων το σχετικό κόστος θα μειώνεται, καθώς κάποια στιγμή η αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης, η υποβοήθηση παραμονής του οχήματος εντός της λωρίδας κυκλοφορίας, ο εντοπισμός των τοπικών ορίων ταχύτητας από τις πινακίδες και η ημι-αυτόνομη οδήγηση θα είναι αναπόσπαστα από τον εξοπλισμό κάθε μοντέλου, όπως συμβαίνει σήμερα με τους αερόσακους και το AΒS.

Το συμπέρασμα είναι ότι η ασφάλεια στα αυτοκίνητα διαρκώς εξελίσσεται, ωστόσο για να συμβεί αυτό απαιτείται κόστος, το οποίο επωμίζεται ο αγοραστής, τμηματικά όμως και όχι αθροιστικά με την τεράστια πρόοδο που έχει συντελεστεί τις τελευταίες δεκαετίες.