Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η ενεργειακή μετάβαση κάηκε στη Βαρυμπόμπη κι έμεινε στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας!    
Τετάρτη, 11/08/2021

 

Σας παραθέτω το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του businessenergy.gr για να βγάλετε τα συμπεράσματά σας. Για το πόσο επισφαλής αποδεικνύεται προς το παρόν και το πόσο σημαντικά βήματα και άλματα πρέπει να γίνουν μέχρι το 2030 για την ενεργειακή μετάβαση της χώρας στις ήπιες μορφές ενέργειας.

«Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης έφερε το σύστημα ηλεκτρισμού η πυρκαγιά στη Βαρυμπόμπη, καθώς σημαντικά κυκλώματα του συστήματος μεταφοράς βγήκαν εκτός λειτουργίας, με τον ΑΔΜΗΕ να προειδοποιεί ότι έχει τεθεί σε κίνδυνο η τροφοδοσία της ανατολικής Αττικής και να συγκαλείται νέα έκτακτη σύσκεψη με τον υπουργό Περιβάλλοντος - Ενέργειας, Γιώργο Σκρέκα και τους επικεφαλής όλων των φορέων της αγοράς ηλεκτρισμού.

Εν τω μεταξύ, ο ΑΔΜΗΕ ζήτησε από τις ενεργοβόρες βιομηχανίες, που μετέχουν στο πρόγραμμα της διακοψιμότητας, να αναστείλουν τη λειτουργία τους στο χρονικό διάστημα από τις 18.00 ως τις 22.00 για να απελευθερωθούν φορτία για το σύστημα. Όσο για τις τιμές του ρεύματος, έσπασαν κάθε ρεκόρ, με τη μέση τιμή στην Αγορά Επόμενης Ημέρας να εκτοξεύεται σήμερα στα 185,59 ευρώ/MWh, κατά 20,5% πάνω από τα επίπεδα της προηγουμένης.

Το φορτίο συστήματος πάντως στις 3/8, από τις 2.30 μ.μ. και μετά εκινείτο σε υψηλά μεν επίπεδα αλλά χαμηλότερα από τις προβλέψεις, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ. Ενδεικτικά, στις 9 το βράδυ το φορτίο συστήματος ήταν στα 9.300 MW, έναντι πρόβλεψης για 9.500 MW.

Εξαιτίας της πυρκαγιάς το απόγευμα της ίδιας μέρας τέθηκαν εκτός λειτουργίας το διπλό κύκλωμα μεταφοράς 400 KV μεταξύ του Αγίου Στεφάνου και του ΚΥΤ Αχαρνών, καθώς και το κύκλωμα 150 KV Αγίου Στεφάνου - Χαλκηδόνας - Ολυμπιακό Χωριό, όπως ανακοίνωσε ο ΑΔΜΗΕ. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα απότομες βυθίσεις τάσης και διακοπές ρεύματος σε διάφορες περιοχές. Οι συνεχείς αναζωπυρώσεις της πυρκαγιάς δίπλα στους πυλώνες μεταφοράς ηλεκτρισμού αυξάνουν συνεχώς τον κίνδυνο για μεγαλύτερες διακοπές, μέχρι και για μπλακ άουτ. Λόγω της πυρκαγιάς έχουν αποκοπεί οι κύριες γραμμές μεταφοράς Υψηλής και Μέσης Τάσης του δικτύου, που ξεκινούν από το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης του ΑΔΜΗΕ στο Κρυονέρι. Οι γραμμές αυτές ηλεκτροδοτούν τις περιοχές Μαρούσι, Νέα Ιωνία, Βριλήσσια και Κηφισιά, οι οποίες πλέον τροφοδοτούνται από εναλλακτικές διαδρομές από τα Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Παλλήνης και Αχαρνών. Οι βλάβες αυτές προκαλούν διαταραχές στο δίκτυο μεταφοράς και σύντομες περικοπές ηλεκτροδότησης».

Διαβάζοντας κανείς το ρεπορτάζ αυτό, αντιλαμβάνεται ότι προς το παρόν η ενεργειακή μετάβαση αποτελεί άλμα στο κενό. Και επειδή το θέμα μας δεν είναι μόνο οι συνέπειες των φυσικών καταστροφών (π.χ. τον χειμώνα η χώρα ήταν αντιμέτωπη με τον χιονιά αφήνοντας πάλι εκατοντάδες περιοχές στο κρύο με την έλλειψη ηλεκτρικού), ας δοκιμάσουμε να πάμε από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ο μέσος χρόνος ταξιδιού, μαζί με τα… διόδια, είναι περί τις 4 με 4,5 ώρες. Ένα «τεστ ντράιβ» ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει δείξει ότι χρειάζονται δύο στάσεις για φόρτιση από μία ώρα τουλάχιστον, ανεβάζοντας τον χρόνο στις 6,5 ώρες.

Είναι αλήθεια ότι πρέπει να γίνουν πολλά. Πρέπει να γίνουν πολλά και από το κράτος και από τη βιομηχανία και από τις εταιρείες ηλεκτρισμού και από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Ο χρόνος είναι χρήμα, ειδικά στην εποχή της πληροφορίας, όπως σήμερα. Δεν είναι δυνατόν να κατεβάζεις τα mails σου από το κινητό σου τηλέφωνο σε κλάσματα του δευτερολέπτου ή να πληρώνεις το δάνειό σου στην τράπεζα με ένα κλικ, και να θέλεις μία μέρα για να πας στη… συμπρωτεύουσα!