Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η βραδύτερη ανάπτυξη της Κίνας θα επηρεάσει τη διεθνή οικονομία
Τετάρτη, 26/07/2023

Το κινεζικό ακαθάριστο εγχώριο προϊόν αυξήθηκε κατά 6,3% σε ετήσια βάση το δεύτερο τρίμηνο, ανακοίνωσε το Πεκίνο πρόσφατα, κάτω από τις προσδοκίες της αγοράς για επέκταση 7,3% μετά την ανάδυση της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο από τα αυστηρά μέτρα περιορισμού του Covid-19.

Σε τριμηνιαία βάση, η οικονομική παραγωγή αυξήθηκε κατά 0,8%, πιο αργά από την τριμηνιαία αύξηση 2,2% που καταγράφηκε τους πρώτους τρεις μήνες του έτους. Εν τω μεταξύ, η ανεργία των νέων έφτασε στο υψηλό ρεκόρ 21,3% τον Ιούνιο. Σε ένα ελαφρώς πιο θετικό στοιχείο, ο ρυθμός αύξησης της βιομηχανικής παραγωγής επιταχύνθηκε από 3,5% σε ετήσια βάση τον Μάιο σε 4,4% τον Ιούνιο, ξεπερνώντας άνετα τις προσδοκίες.

Το κυβερνών Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα έχει θέσει στόχο ανάπτυξης 5% για το 2023, χαμηλότερο από το συνηθισμένο και ιδιαίτερα μέτριο για μια χώρα που έχει μέση ετήσια αύξηση 9% του ΑΕΠ από το άνοιγμα της οικονομίας της το 1978. Τις τελευταίες εβδομάδες, οι αρχές ανακοίνωσαν μια σειρά δεσμεύσεων που στοχεύουν σε συγκεκριμένους τομείς ή έχουν σχεδιαστεί για να καθησυχάσουν τους ιδιώτες και τους ξένους επενδυτές για ένα πιο ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον στον ορίζοντα. Ωστόσο, αυτά ήταν σε μεγάλο βαθμό γενικά μέτρα που δεν είχαν κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες και η τελευταία ανάγνωση της τριμηνιαίας συνεδρίασης του Πολιτικού Γραφείου για τις οικονομικές υποθέσεις έδωσε μεν τον τόνο, αλλά δεν ανταποκρίθηκε στις σημαντικές νέες ανακοινώσεις.

Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η ηγεσία της χώρας είναι «ξεκάθαρα ανήσυχη», ενώ μιλούν για ελικοειδή οικονομική τροχιά, στην οποία εντάσσονται η εγχώρια ζήτηση, οι οικονομικές δυσκολίες σε βασικούς τομείς όπως πχ, η ιδιοκτησία και ένα ζοφερό εξωτερικό περιβάλλον.  Η κινεζική οικονομία εξακολουθεί να υποφέρει από το «τριπλό σοκ» του Covid-19 και τα παρατεταμένα μέτρα καραντίνας, τον προβληματικό τομέα ακινήτων και μια σειρά από ρυθμιστικές αλλαγές που σχετίζονται με το όραμα «κοινής ευημερίας» του προέδρου Xi Jinping. Καθώς η Κίνα βρίσκεται ακόμα μέσα σε ένα χρόνο από την επαναλειτουργία μετά τα μέτρα μηδενικής Covid, μεγάλο μέρος της τρέχουσας αδυναμίας μπορεί να αποδοθεί σε αυτόν τον κύκλο.

Οι ειδικοί βλέπουν τώρα η σταθεροποίηση της κινεζικής οικονομίας στα τέλη του 2023, και είσοδο της οικονομίας σε μια πιο μακροπρόθεσμη διαρθρωτική επιβράδυνση, αν και δεν πρόκειται ακόμη για σενάριο «στασιμοπληθωρισμού» τύπου Ιαπωνίας, ενώ είναι πιθανό να προσεγγίσει κατά μέσο όρο τον ετήσιο ρυθμό αύξησης του 4% του ΑΕΠ λόγω αυτών των διαρθρωτικών αντίθετων ανέμων. Αν και η ανάγκη για έκθεση στην Κίνα θα εξακολουθεί να είναι απαραίτητη για τις διεθνείς εταιρείες, καθώς παραμένει η μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά στον κόσμο, εκτιμάται ότι η επιβράδυνση θα μπορούσε να την καταστήσει «ελαφρώς λιγότερο δελεαστική» και να επιταχύνει την «αποσύνδεση» με τη Δύση όσον αφορά τις επενδυτικές ροές και τη μεταποίηση.

Για την παγκόσμια οικονομία, ωστόσο, η πιο άμεση μετάδοση μιας κινεζικής επιβράδυνσης πιθανότατα θα έρθει στα εμπορεύματα και τον βιομηχανικό κύκλο, καθώς η Κίνα αναδιαμορφώνει την οικονομία της για να μειώσει την εξάρτησή της από έναν τομέα ακινήτων που απορροφούσε και ωθούσε τις τιμές των εμπορευμάτων. Την ίδια ώρα, η επαναβαθμονόμηση της οικονομίας μακριά από την ιδιοκτησία και προς την πιο προηγμένη κατασκευή είναι εμφανής στη μαζική ώθηση της Κίνας προς τα ηλεκτρικά οχήματα, που οδήγησε στη χώρα να ξεπεράσει την Ιαπωνία νωρίτερα φέτος ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο.

Πέρα ​​από την άμεση απώλεια της ζήτησης για εμπορεύματα, η αντίδραση της Κίνας στη μετατόπιση της ρευστής οικονομίας της θα έχει επίσης «επιπτώσεις δεύτερης τάξης» για την παγκόσμια οικονομία. Αν και δεν είναι ακόμη σαφές πώς θα φροντίσουν τα κινεζικά νοικοκυριά, ο ιδιωτικός τομέας και οι κρατικές επιχειρήσεις μετά τη μετάβαση από ένα μοντέλο που βασίζεται σε ακίνητα και επενδύσεις προς ένα μοντέλο που τροφοδοτείται από την προηγμένη κατασκευή, η χώρα βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε κομβικό σημείο...

Συναφείς αναρτήσεις
Ετήσια αύξηση 10,1% κατέγραψαν οι πωλήσεις εμπορικών οχημάτων στην Κίνα στο πρώτο τρίμηνο του 2024, όπως δείχνουν τα επίσημα ...
Γ. Περιστέρης - Economist
"Χρειάζεται να προσφέρουμε σημαντική ανοδική οικονομική πορεία στην εθνική και παγκόσμια οικονομία, να δημιουργήσουμε ένα νέο 'Πράσινο ΑΕΠ', αντί ...
-14,5%
Το εμπόριο της Κίνας κατρακύλησε τον Ιούλιο, με τις εξαγωγές και τις εισαγωγές να μειώνονται πιο απότομα από ό,τι ...
Αδύναμη αύξηση του ΑΕΠ στο β΄τρίμηνο - Ψηλά η ανεργία
Ενώ η Κίνα φαίνεται να βρίσκεται σε καλό δρόμο για να πετύχει τον μέτριο στόχο ανάπτυξης του 2023 περίπου ...
Έκθεση του ΥΠΕΞ στο Βερολίνο
Η Γερμανία κυκλοφόρησε την Πέμπτη την συνολική στρατηγική της για την Κίνα, κατηγορώντας το Πεκίνο για «σοβαρές παραβιάσεις των ...
Μετά τα πρόστιμα από το κινεζικό κράτος
Mετά το πρόστιμο 984 εκατομμυρίων δολαρίων της Κίνας κατά της Ant Group που ιδρύθηκε από τον Jack Ma, που ...
Έρευνα του Εμπορικού Επιμελητηρίου της ΕΕ
Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις στην Κίνα δυσκολεύονται περισσότερο να δραστηριοποιηθούν στη χώρα, ακόμη και μετά την επάνοδο της χώρας στην ...
Η Κίνα πρώτη με διαφορά - Ακολουθεί η Ινδία
Η Κίνα, με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο και τον δεύτερο μεγαλύτερο πληθυσμό, θα δει και πάλι τη ...
Σε σχέση με το δ' 3μηνο του 2022
Ανοδικά συνέχισε να κινείται το ΑΕΠ το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Καταγράφεται ...