Θέμα ημερών είναι η ανακοίνωση των νέων, αυξημένων τελών δικτύου του ΔΕΣΦΑ, καθώς η ΡΑΕ προχώρησε στην αναθεώρηση του κανονισμού τιμολόγησης με απόφαση που ήδη δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εν όψει της άφιξης στην Αθήνα υψηλόβαθμου κλιμακίου της Socar για τις τελικές διαπραγματεύσεις πώλησης του 66% τω μετοχών του Διαχειριστή.
Η απόφαση της ΡΑΕ δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 3181/4-1—2016, ενώ σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες πραγματοποιείται συνεδρίαση της ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής και δεν αποκλείεται να εγκριθούν και τα νέα τιμολόγια, με την αγορά να εκτιμά ότι τα τέλη θα αυξηθούν γύρω στο 35%.
Η τελευταία απόφαση της ΡΑΕ φαίνεται να αυξάνει το Μέσο Σταθμισμένο Κόστος Κεφαλαίων (WACC) του Διαχειριστή στο 10,99% από 10,06% της προηγούμενης απόφασης και να περιορίζει τη χρονική περίοδο ανάκτησης των εσόδων περασμένων ετών, δίνοντας το μεγαλύτερο βάρος στην περίοδο ως και το 2026, έναντι του καταμερισμού της επιβάρυνσης σε 40 χρόνια, όπως προέβλεπε η νομοθετική διάταξη του Ιουλίου, η οποία και προκάλεσε τη ρήξη με τους Αζέρους.
Η πρώτη έκδοση τιμολογίων με τον νέο κανονισμό θα έχει ως έτος αναφοράς το 2015, ως έτος υπολογισμού το 2016 και θα αφορά στην περίοδο 2017-2018. Το 2018 θα γίνει η πρώτη τακτική αναθεώρηση των τιμολογίων, με έτος αναφοράς το 2017 και θα αφορά στην περίοδο 2019-2022 και το 2022 θα πραγματοποιηθεί η δεύτερη τακτική αναθεώρηση, με έτος αναφοράς το 2021 για την περίοδο 2023-2026. Στη συνέχεια οι αναθεωρήσεις θα γίνονται με βάση τον κανονισμό. Σε πρώτη ανάγνωση η απόφαση φαίνεται να επιμερίζει το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης των τιμολογίων από το 2018 και μετά, κρατώντας όσο πιο χαμηλά γίνεται την αύξηση του 2017.
Εν τω μεταξύ, η Socar έχει προχωρήσει σε διαβουλεύσεις με την ιταλική Snam για τη διαμόρφωση των τελικών τους θέσεων, εν όψει των συνομιλιών με την ελληνική πλευρά. Πρόκειται για μία διαδικασία αρκετά δύσκολη και πολύπλοκη, όπως την χαρακτήρισε ο αναπληρωτής αντιπρόεδρος της Socar κ. Vitaly Baylarbeyov, σε πρόσφατη συνέντευξή του στον ιστότοπο Euractiv. O κ. Baylarbeyov είναι πιθανόν να ηγείται της αποστολής της Socar στην Αθήνα
Η Snam είναι ο Διαχειριστής του Συστήματος Αερίου της Ιταλίας, η οποία έχει κατ' αρχήν συμφωνήσει στην εξαγορά του 17% από το 66% που θα αποκτήσει η Socar. Σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Περιβάλλοντος – Ενέργειας οι Ιταλοί διεκδικούν μεγαλύτερο μερίδιο στον ΔΕΣΦΑ, το 24% ή ακόμα και το 30%.
Η εγγυητική επιστολή της Socar για την εξαγορά του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ έχει ανανεωθεί ως τις 30 Οκτωβρίου, ημερομηνία κατά την οποία θα πρέπει να έχουν λήξει οι διαπραγματεύσεις.
Η ιδιωτικοποίηση φάνηκε να οδηγείται σε αδιέξοδο μετά την νομοθετική ρύθμιση του Ιουλίου για τα τιμολόγια, όμως μετά την παρέμβαση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και τη συνάντησή του στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρόεδρο της Socar Ροβνάγκ Αμπντουλάγιεφ οι δύο πλευρές επανήλθαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.