Το πρώτο κρας τεστ της νέας ηγεσίας Σταθάκη στο υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας έρχεται εντός των ημερών, με τις διαπραγματεύσεις για την πώληση του ΔΕΣΦΑ και την επίμαχη τροπολογία Σκουρλέτη, που είχε φέρει το αδιέξοδο στον προηγούμενο κύκλο συνομιλιών για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του 66% του Διαχειριστή Μεταφοράς Αερίου.
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος - Ενέργειας θα προχωρήσει σε διόρθωση της τροπολογίας - τη δεύτερη από τον Ιούλιο που ψηφίστηκε- όπως έχουν ζητήσει οι υποψήφιοι αγοραστές, η αζέρικη Socar και η ιταλική Snam, ή σε κάποια άλλη πρωτοβουλία που θα ξεμπλοκάρει την υπόθεση.
Oι δύο εταιρίες έχουν ζητήσει είτε να μειωθεί το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ για το 66% του ΔΕΣΦΑ, είτε αλλαγή της τροπολογίας ή όποια άλλη ρύθμιση, όπως παραίτηση του δημοσίου από τα μερίσματά του, δεσμεύσεις για υψηλές μερισματικές αποδόσεις κλπ, ικανή να τους εξασφαλίσει την απόδοση, που θα είχε η εταιρία με βάση το πλαίσιο που ίσχυε το 2013 όταν οι Αζέροι κέρδισαν τον διαγωνισμό.
Η τροπολογία που ψηφίστηκε τον Ιούλιο μείωσε δραστικά την περιουσιακή βάση του ΔΕΣΦΑ, μειώνοντας και το προς ανάκτηση ποσό με αποτέλεσμα η επικείμενη αύξηση της χρέωσης μεταφοράς να περιοριστεί από το περίπου 68% που θα ήταν, σε περίπου 23%. Μετά την απειλή της Socar ότι θα αποχωρήσει από τη διαδικασία και την παρέμβαση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, στον τελευταίο εφαρμοστικό νόμο του μνημονίου πέρασε η διόρθωση ορισμένων παραμέτρων της τροπολογίας, με αποτέλεσμα η αναμενόμενη αύξηση των τελών δικτύου να φθάσει κοντά στο 35-36%.
Όμως ούτε η βελτίωση αυτή ήταν επαρκής για τους αγοραστές, οι οποίοι στις τελευταίες διαβουλεύσεις που είχαν με την ελληνική πλευρά έθεσαν θέμα μείωσης της τιμής κάτω από τα 300 εκατ. ευρώ, αν δεν αλλάξει το ρυθμιστικό πλαίσιο ή αν δεν βρεθούν άλλα ισοδύναμα.
Οι διαπραγματεύσεις παρατάθηκαν για ένα μήνα, ως το τέλος Νοεμβρίου, οπότε λήγει η ισχύς της εγγυητικής επιστολής των Αζέρων, μετά την τελευταία (πολλοστή) ανανέωση της στο τέλος Οκτωβρίου.
Η εκρηκτική κατάσταση που διαμορφώθηκε με τη Socar εξ αιτίας της τροπολογίας, όταν η εταιρία με την απειλή της αποχώρησης ζήτησε να αποπεμφθεί ο κ. Σκουρλέτης από τις διαπραγματεύσεις με αποτέλεσμα την υπόθεση να αναλάβει το γραφείο του πρωθυπουργού, με επικεφαλής τον τότε οικονομικό του σύμβουλο και πλέον υπουργό Επικρατείας Δημήτρη Λιάκο, ήταν και μία από τις αιτίες που οδήγησαν στην απομάκρυνση του κ. Σκουρλέτη από το υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας.
Σήμερα η “καυτή πατάτα” έχει περάσει στα χέρια του Γιώργου Σταθάκη, του νέου υπουργού Περιβάλλοντος - Ενέργειας, ο οποίος μέσα στις επόμενες εβδομάδες καλείται να αποδείξει αν έχει την απαιτούμενη ευελιξία για να λύσει το πρόβλημα.