Mνήμες από τη ματαίωση του ρωσικού αγωγού South Stream έφερε η πρόσφατη απόφαση της Βουλγαρίας να αναστείλει τον διαγωνισμό για την κατασκευή του αγωγού ως τα σύνορα με τη Σερβία, ο οποίος πρόκειται να αποτελέσει το βασικό κρίκο του έργου επέκτασης του νέου, επίσης ρωσικών συμφερόντων, αγωγού Turkish Stream.
Η κρατική βουλγαρική εταιρία Bulgartransgas επικαλέστηκε καταγγελία συμμετέχοντος για την αναστολή του διαγωνισμού και παρότι ορισμένοι εκτιμούν ότι η κατάσταση δεν είναι η ίδια, δεν είναι λίγοι όσοι υπενθυμίζουν πως η Βουλγαρία, κάτω από την πίεση των ΗΠΑ και της ΕΕ, μπλόκαρε τον South Stream με αποτέλεσμα η Μόσχα το 2014 να ματαιώσει την κατασκευή του εν λόγω αγωγού, παρότι οι εργασίες είχαν ήδη ξεκινήσει.
Ο South Stream θα μετέφερε αέριο από τη Ρωσία στη Βουλγαρία μέσω της Μαύρης Θάλασσας και από τη Βουλγαρία το αέριο θα προωθείτο στην Ευρώπη, μέσω Σερβίας και Ουγγαρίας, ενώ υπήρξε και το ενδεχόμενο να κατασκευαστεί κλάδος προς την Ελλάδα. Ο διάδοχός του, ο Turkish Stream συνδέει σε πρώτη φάση τη Ρωσία με την ακτή της ευρωπαϊκής Τουρκίας. Η γραμμή αυτή έχει ήδη κατσκευαστεί. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την επέκτασή του ως τα ελληνο-τουρκικά σύνορα, απ’ όπου θα μπορούσε να κατασκευαστεί αγωγός για τη μεταφορά του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη.
Στην προοπτική αυτή αντέδρασαν και αντιδρούν τόσο η Ουάσινγκτον όσο και οι Βρυξέλλες, στο πλαίσιο της πολιτικής μείωσης της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο αλλά της άρνησης να διευκολύνουν το πάγιο σχέδιο της Μόσχας να παρακάμψει την Ουκρανία, ως χώρα τράνζιτ για τη μεταφορά του ρωσικού αερίου.
Τα τελευταία χρόνια η Βουλγαρία, η οποία δεν κρύβει την πρόθεσή της να αναδειχθεί σε κέντρο διαμετακόμισης αερίου (gas hub), επανέφερε στο προσκήνιο το πρότζεκτ, για το οποίο ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν δεν έπαψε ποτέ να επιμένει. Στα τέλη του περασμένου χρόνου, ο Ρώσος πρόεδρος ανακοίνωσε από το Βελιγράδι, τη νέα ευρωπαϊκή διαδρομή του Turkish Stream, o οποίος θα περνά στη Βουλγαρία από τα σύνορα με την Τουρκία και κατόπιν θα διασυνδεθεί με τη Σερβία για να καταλήξει στη κεντρική Ευρώπη.
Οι Σέρβοι υποδέχθηκαν θετικά το έργο, το οποίο συνοδεύεται από την κατασκευή εγκαταστάσεων αποθήκευσης.
Μάλιστα στις αρχές Φεβρουαρίου το Βελιγράδι έλαβε το πράσινο φώς για το πρότζεκτ από την Ενεργεική Κοινότητα, έναν διεθνή οργανισμό που ιδρύθηκε στην Αθήνα το 2005 με σκοπό την επέκταση της εσωτερικής ενεργειακής αγοράς της ΕΕ στη νοτιο- ανατολική Ευρώπη και την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας.
Σύμφωνα με σερβικά μέσα ενημέρωσης, που επικαλούνται κυβερνητικές πηγές, η κατασκευή της γραμμής των 403 χλμ εντός σερβικού εδάφους θα μπορούσε να ξεκινήσει τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο. Ο σχεδιασμός αυτός έχει ήδη ξεπεραστεί μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στη Βουλγαρία, με την αναστολή του διαγωνισμού για τον αγωγό που θα συνδέει το βουλγαρικό σύστημα με τη γειτονική Σερβία. Ταυτόχρονα δικαιώνει του σκεπτικιστές, που εξ αρχής θεωρούσαν ότι το πρότζεκτ θα μπλοκαριστεί από τις ΗΠΑ και την ΕΕ.