Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΔΕΣΦΑ
Επενδύσεις και μείωση τελών μεταφοράς στο σύστημα Φυσικού Αερίου
Πέμπτη, 08/07/2021

Σε μείωση κατά 20% της μέσης χρέωσης των τελών μεταφοράς στο σύστημα φυσικού αερίου προχωρεί ο ΔΕΣΦΑ από την αρχή του επόμενου έτους και παράλληλα υλοποιεί με γρήγορους ρυθμούς το επενδυτικό του πρόγραμμα, με έμφαση στην επέκταση του συστήματος σε περισσότερες περιοχές της χώρας. στις διεθνείς διασυνδέσεις, στην αναβάθμιση και την προσαρμογή του δικτύου του στα ανανεώσιμα αέρια, όπως το υδρογόνο και το βιοαέριο και βέβαια στον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Για τη χρηματοδότηση του  επενδυτικού του προγράμματος ο ΔΕΣΦΑ πρόκειται να εκδώσει  ομολογιακό δάνειο από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, ύψους 400 εκατ. ευρώ. Το επενδυτικό πρόγραμμα του Διαχειριστή  περιλαμβάνει 50 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 540 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν σε 3-5 χρόνια.

“Στόχος μας είναι η επέκταση του δικτύου ώστε να καλύψει περισσότερες περιοχές,  η διασύνδεση με τις γειτονικές χώρες και ο συνεχής εκσυγχρονισμός του ώστε να μεταφέρει υδρογόνο και τα άλλα ανανεώσιμα αέρια, όπως βιομεθάνιο κλπ, στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για την απανθρακοποίηση” δήλωσε χθες η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κα Μαρία Ρίτα Γκάλλι, σε εκδήλωση για την παρουσίαση της αναπτυξιακού προγράμματος της εταιρίας. Πρόσθεσε ότι σύντομα αναμένεται να υπογραφεί η συμφωνία με τον αντίστοιχο Διαχειριστή της Βόρειας Μακεδονίας για την αγωγό που θα συνδέει τις δύο χώρες, ενώ στην τελική φάση του σχεδιασμού είναι ο αγωγός σύνδεσης του εθνικού συστήματος με την κεντρική και Δυτική Μακεδονία  μήκους 155 χλμ, που θα φέρει το φυσικό αέριο στις περιοχές που απολιγνιτοποιούνται, όπως η  Καρδιά, καθώς και στη Νάουσα, Βέροια, Φλώρινα, Πτολεμαϊδα και Κοζάνη.  Η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί προς το τέλος του χρόνου.

Οσον αφορά στις χρεώσεις, η μείωση που θα τεθεί σε ισχύ από 1/1/22 θα είναι από 17-18% ως 24% ανάλογα με το σημείο εισόδου και εξόδου. Πρόκειται για μία μέση μείωση της τάξης του 20%. Η μέση χρέωση το φετινή χρονιά είναι 3,3 ευρώ/MWh.

Το νέο τιμολόγιο θα ισχύσει για ένα χρόνο

Η μείωση των χρεώσεων είναι αποτέλεσμα της υπερανάκτησης του εσόδου του ΔΕΣΦΑ από προηγούμενη χρήση, βάσει της σχετικής μεθοδολογίας της ΡΑΕ, που αποτελεί και ευρωπαϊκή πρακτική για το  επιτρεπόμενο έσοδο. Αυτό πάντως δεν θα σημάνει αντίστοιχη μείωση κερδοφορίας ή αποτελεσμάτων του Διαχειριστή, καθώς η κατανάλωση αερίου  και συνεπώ΄ς οι ποσότητες που διακινούνται μέσω του συστήματος ανεβαίνουν συνεχώς και η τάση παραμένει αυξητική τουλάχιστον ως το 2025, όπως δήλωσε η κα Γκάλλι. Η κατανάλωση αερίου το 2025 εκτιμάται ότι θα φθάσει στα 6-7 δισ. κ.μ., από 5,6 δισ. κμ το 2020, ποσότητα που αναμένεται να αυξηθεί κατά τη φετινή χρονιά, πράγμα που θα επιτρέψει στην εταιρία να διατηρήσει καλά αποτελέσματα.

Ωστόσο και ο ΔΕΣΦΑ διαφωνεί με τις προτάσεις της ΡΑΕ για τον τρόπο επιμερισμού των εσόδων από τις μη ρυθμιζόμενες χρεώσεις, θέμα που έχει θέσει επιτακτικά και ο ΑΔΜΗΕ. Η Αρχή ζητεί ένα μερος των εσόδων που προέρχονται από τις μη ρυθμιζόμενες χρεώσεις να επιμερίζεται στους καταναλωτές, πράγμα που τελικώς δεν βρίσκει σύμφωνο κανέναν Διαχειριστή δικτύου, είτε ηλεκτρισμού, είτε φυσικού αερίου.

Ας σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ ανέλαβε την παροχή υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης του νέου τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου της κρατικής εταιρείας του Κουβέιτ, KIPIC, έναν από τους μεγαλύτερους σταθμούς της κατηγορίας αυτής  στον κόσμο.. Επίσης παρέχει υπηρεσίες λειτουργίας και συντήρησης στον αγωγό ΤΑΡ, ενώ υλοποιεί και σύντομα θα λειτουργήσει σταθμό για την μεταφορά συμπιεσμένου αερίου με φορτηγά σε καταναλωτές εκτός δικτύου. Παράλληλα προχωρούν και οι εργασίες στο λιμάνι της Ρεβυθούσας για το small scale LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) για την τροφοδοσία πλοίων.   

Οσον αφορά την ολοκλήρωση της εξαγοράς του μεριδίου 20% στο πλωτό τερματικό υγροποιημένου αερίου και επανεεριοποίησης, το FSRU της Αλεξανδρούπολης, αναμένεται η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού

Βασικός μέτοχος του ΔΕΣΦΑ με ποσοστό 66% είναι η κοινοπραξία Senfluga, στην οποία μετέχουν ο ιταλικός Διαχειριστής Snam, που είναι και leader, o βελγικός Fluxys, ο ισπανικός Enagas και ο όμιλος Κοπελούζου.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη ...
Μία πρωτοποριακή επένδυση, άνω των 500 εκατ. ευρώ, για τη δέσμευση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (CCS) δρομολογεί ο ...
Eπενδύσεις της τάξης των 770 εκατ. ευρώ για τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου σε 11 περιφέρειες της χώρας, συμπεριλαμβανομένης ...
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό ...
Τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν το τρόπο προσωρινής λειτουργίας του σημείου σύνδεσης του νέου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου ...
Η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γερμανία είναι οι τρεις χώρες της Ευρώπης που αναπτύσσουν τις περισσότερες υποδομές φυσικού ...
Έμφαση στις τεχνολογίες δέσμευσης καθώς και  απορρόφησης του διοξειδίου του άνθρακα απ’ ευθείας από την ατμόσφαιρα δίνει πλέον η ...
Μειωμένη κατά 21,56% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία ...
 
 
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε.  ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Α' Τριμήνου 2024, με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA να διαμορφώνονται στα €338 εκατ. ...
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ», με στόχο έως τις 21 Ιουνίου να έχουν ...
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, ...
Σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο  αποτελεί για τις βιομηχανίες η προμήθεια  ηλεκτρισμού μέσω  μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, ιδιαίτερα όταν αφορούν στην κάλυψη ενέργειας ...
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...