Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Προγραμματισμός φορτίων LNG στη Ρεβυθούσα
Όμιλος Μυτιληναίου: Υπέρ της διάθεσης περισσότερων φορτίων
Δευτέρα, 09/08/2021

Υπέρ της διάθεσης περισσότερων φορτίων υγροποιμένου αερίου μεγέθους 1 TWh  και της δυνατότητας συνεργασίας των παικτών της αγοράς για τα μεγάλα φορτία τάσσεται ο όμιλος Μυτιληναίου στη διαβούλευση της ΡΑΕ σχετικά με την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ

Σύμφωνα με την πρόταση του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), η οποία τέθηκε στη διαβούλευση, ο προγραμματισμός των φορτίων υγροποιημένου αερίου (LNG) στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας θα εξακολουθήσει να διαρθρώνεται με  βάση των υφιστάμενες διαδικασίες, δηλαδή σε ετήσια, μηνιαία και μη προγραμματισμένη ευκαιριακή (spot) βάση.

Για τον ετήσιο προγραμματισμό εκφορτώσεων, ο ΔΕΣΦΑ προτείνει όλα τα διαθέσιμα slots να διατίθενται στους χρήστες μέσω δημοπρασιών σε δύο Στάδια. Στο πρώτο Στάδιο διατίθενται τρεις Σειρές Χρονοθυρίδων (slots) (2 Σειρές με φορτία 1 TWh και μία Σειρά με φορτία 0,5 TWh) και στο δεύτερο Στάδιο διατίθενται μεμονωμένες Χρονοθυρίδες.

Διατυπώνονται όμως κάποιες αμφιβολίες ς από τον όμιλο Μυτιληναίου για το κατά πόσον η πρόταση αυτή μπορεί να οδηγήσει στη καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των αναγκών της αγοράς, οι οποίες αναμένονται υψηλές, τόσο αναφορικά με την κάλυψη της ζήτησης όσο και αναφορικά με το ανταγωνιστικό κόστος.

Στη συντριπιτική πλειονότητα των διεθνών συναλλαγών, όπως αναφέρει ο όμιλος,  ο μέσος όρος των φορτίων LNG που διακινούνται σε παγκόσμιο επίπεδο είναι μεταξύ 140.000 και 180.000 κ.μ. Αντιθέτως, συναλλαγές που αφορούν φορτία LNG 70.000 κ.μ περιορίζονται αυστηρά σε πλοία τύπου med- max ή σε περιστασιακές περιπτώσεις αριστοποίησης μεγαλύτερων φορτίων (standard, Q-flex). Για το λόγο αυτό, υποστηρίζουμε την προσέγγιση του Διαχειριστή σχετικά με το μέγεθος των slots της 1TWh, καθώς εξυπηρετεί στο μέγιστο τόσο τη διαθεσιμότητα φορτίων ΥΦΑ όσο και σημαντικότερο, την ανταγωνιστικότητα των τιμών. Αντιθέτως, λαμβάνοντας υπόψη την παγκόσμια πραγματικότητα στη σχετικά αγορά LNG, τα μικρότερα φορτία (λ.χ. 0,5TWh τα οποία αναφέρονται στην πρόταση του ΔΕΣΦΑ) συνεπάγονται αφενός σημαντικά υψηλότερο κόστος, γεγονός που μεταφράζεται σε αδικαιολόγητη επιβάρυνση της εγχώριας και περιφερειακής ενεργειακής αγοράς και αφετέρου περιορισμό της δυνατότητας παραλαβής περισσότερων φορτίων 1TWh που θα κάλυπταν τις ανάγκες της αγοράς, ειδικά σε περιόδους υψηλής ζήτησης. Εξάλλου, όλοι οι συμμετέχοντας διατηρούν τη δυνατότητα, την οποία εξασκεί το σύνολο σχεδόν των παικτών της αγοράς ήδη, να «συνεργαστούν» για την προμήθεια ενός κατά πολύ οικονομικότερου (μεγαλύτερου) φορτίου, γεγονός που καθιστά -ούτως ή άλλως- την πρόβλεψη για δημοπράτηση φορτίων κάτω της 1TWh εκτός από αντιοικονομική και εντελώς περιττή. Σε αυτό θεωρούμε ότι θα συμβάλει περαιτέρω η δυνατότητα διενέργειας μερικής/ολικής εκχώρησης Χρονοθυρίδων ΥΦΑ μεταξύ των Χρηστών, πριν τη δημοπράτηση της ετήσιας δυναμικότητας προς ενοποίηση.

Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία εισηγείται τη διάρθρωση των δημοπρασιών σε τρεις (3) φάσεις, ως ακολούθως:

➢ Κατά τη μεν πρώτη φάση, ο Διαχειριστής θα διαθέτει τουλάχιστον 3 ή περισσότερες σειρές Χρονοθυρίδων ΥΦΑ 1 TWh, κατανεμημένες κατά τρόπο που να καλύπτουν και τις περιόδους αιχμής.

➢ Κατά τη δεύτερη φάση, ο Διαχειριστής θα διαθέτει μεμονωμένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ 1 TWh.

➢ Κατά τη τρίτη φάση, ο Διαχειριστής, για όποιον χώρο της εγκατάστασης δεν έχει δεσμευτεί στις προηγούμενες δύο (2) φάσεις, θα διαθέτει μεμονωμένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ 0,5 TWh.

Επίσης, για τον επιτυχημένο σχεδιασμό του Χαρτοφυλακίου του, κάθε Χρήστης πρέπει να γνωρίζει τις περιόδους συντηρήσεων για όλα τα Σημεία Διασύνδεσης και για την Εγκατάσταση LNG, ώστε να προετοιμαστεί με τον βέλτιστο δυνατό και οικονομικότερο τρόπο το

Τέλος, ο όμιλος προτείνει και ορισμένες τροποποιήσεις σε συγκεκριμένα άρθρα του υφιστάμενου Κώδικα ΕΣΦΑ:

-Άρθρο 77 Παρ.4

Στη συγκεκριμένη παράγραφο, καθορίζεται η Χρέωση Υπέρβασης Αποθέματος ΥΦΑ. Η επιβολή της συγκεκριμένης χρέωσης κρίνεται ως απαραίτητη, καθώς αποτρέπει ένα Χρήστη LNG να διατηρήσει απόθεμα που θα μπορούσε δυνητικά να εμποδίσει μία επικείμενη εκφόρτωση Φορτίου LNG. Παρά ταύτα, οι προθεσμίες που τίθενται από τον Κώδικα ΕΣΦΑ για όλες τις σχετικές κινήσεις/συναλλαγές (εκχώρηση αποθηκευτικού χώρου, συναλλαγές ΥΦΑ κτλ.) σε προ ημερήσια βάση αλλά και η απουσία αντίστοιχης πρόνοιας σε ενδοημερήσια (intraday) βάση, περιορίζουν σημαντικά την ευελιξία, που είναι απαραίτητη στη διαχείριση του περιορισμένου χώρου της εγκατάστασης, δεσμεύοντας για σκοπούς εξασφάλισης το εύρος των πιθανών κινήσεων/διευθετήσεων μεταξύ των Χρηστών. Προτείνουμε, προς άρση των εν λόγω περιορισμών, η ως άνω χρέωση να επιβάλλεται μόνο στις περιπτώσεις κατά τις οποίες το συνολικό απόθεμα LNG όλων των Χρηστών, είναι μεγαλύτερο από τον συνολικό διαθέσιμο Αποθηκευτικό Χώρο υγροποιημένου αερίου της Εγκατάστασης.

-Άρθρο 20Γ

Αναφορικά με την προσφορά υπηρεσιών μεταφοράς σε διακοπτόμενη βάση, για προϊόντα χρονικής διάρκειας μικρότερης ή ίσης του ενός έτους, στα Σημεία Δημοπράτησης, θεωρούμε ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Καθώς υφίσταται η ανάγκη περαιτέρω ευελιξίας στα Σημεία Διασύνδεσης, θεωρούμε ότι επιβάλλεται επιπλέον, η παροχή της δυνατότητας ενδοημερήσιας (intraday) δυναμικότητας κατά τις διατάξεις του Κανονισμού 459/2017 Αρθ.32 Παρ.6.

Συναφείς αναρτήσεις
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη ...
Εμπόδια στις εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), κυρίως μέσω της απαγόρευσης επανεξαγωγής LNG  από ευρωπαϊκά λιμάνια,  επιχειρεί να ...
Tο ενδεχόμενο εισαγωγής των μετοχών της σε διεθνές χρηματιστήριο, συμπεριλαμβανομένου του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, εντός των επόμενων 12-18 μηνών, ...
Στην τελική ευθεία για να ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία  στις 30 Απριλίου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, έχει εισέλθει η πλωτή ...
Ο Όμιλος ΔΕΗ και η MYTILINEOS Energy & Metals ανακοινώνουν ότι υπέγραψαν συμφωνία πλαίσιο (Cooperation Framework Agreement - CFA) ...
Η MYTILINEOS Energy & Metals σε κοινοπραξία με τη Siemens Energy Global GmbH & Co KG και Siemens Energy sp. z ...
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό ...
Τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν το τρόπο προσωρινής λειτουργίας του σημείου σύνδεσης του νέου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου ...
 
 
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε.  ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Α' Τριμήνου 2024, με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA να διαμορφώνονται στα €338 εκατ. ...
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ», με στόχο έως τις 21 Ιουνίου να έχουν ...
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, ...
Σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο  αποτελεί για τις βιομηχανίες η προμήθεια  ηλεκτρισμού μέσω  μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, ιδιαίτερα όταν αφορούν στην κάλυψη ενέργειας ...
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...