Την πώληση του 49% του ΔΕΣΦΑ στους αζέρικη Socar με παράλληλη εκχώρηση του μάνατζμεντ φαίνεται να προκρίνει η κυβέρνηση, μία λύση που μπορεί να βρει ανταπόκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή , όμως για να υλοποιηθεί χρειάζεται τη σύμφωνη γνώμη των Αζέρων.
Η νέα φόρμουλα, που αναμενόταν να συζητηθεί χθες στο κυβερνητικό συμβούλιο, φαίνεται να έχει την έγκριση του υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτη Λαφαζάνη και να δίνει μία λύση στις ενστάσεις της Κομισιόν, η οποία έχει μπλοκάρει την πώληση εδώ και 1 1/2 χρόνο.
Ως γνωστόν, τον Δεκέμβριο του 2013 υπογράφηκε η συμφωνία πώλησης για το 66% του ΔΕΣΦΑ στη Socar, έναντι τιμήματος 400 εκατ. ευρώ. Οποιαδήποτε αλλαγή στο ποσοστό των μετοχών που θα πωληθούν θα επιφέρει ανάλογη μεταβολή στο τίμημα.
Οι Βρυξέλλες, που κατά βάση αντιδρούν στην πώληση των εταιριών διαχείρισης κεντρικών αγωγών αερίου, όπως ο ΔΕΣΦΑ, σε εταιρίες-παραγωγούς αερίου προερχόμενες από τρίτες χώρες, πχ Socar, έχουν αντιπροτείνει τη μείωση του ποσοστού της Socar στο Διαχειριστή. Στελέχη της Επιτροπής έχουν ζητήσει από τους Αζέρους την πώληση ενός μέρους από το πακέτο του 66% σε ευρωπαϊκή εταιρία. Με το σχήμα του “49% συν το μάνατζμεντ”, κάτι ανάλογο με το μοντέλο που λειτουργεί η ΔΕΠΑ με τις Εταιρίες Παροχής Αερίου (ΕΠΑ), είναι πιθανή η προσέγγιση με την Κομισιόν και ίσως εκεί να βρίσκεται το κλειδί για τη λύση, όπως είχε προϊδεάσει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας σε πρόσφατη τηλεοπτική συνέντευξη όταν δήλωσε ότι σύντομα θα υπάρξουν εξελίξεις στην υπόθεση του ΔΕΣΦΑ.
Ανάμεσα στις ευρωπαϊκές εταιρίες που είχαν ενδιαφερθεί να αγοράσουν ένα μερίδιο από το “πακέτο” της Socar στον ΔΕΣΦΑ ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, η Fluxys, o Διαχειριστής του Βελγικού Συστήματος Αερίου, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της οποίας κ. Walter Peeraer συναντήθηκε την Τρίτη, 12 Μαΐου, ο υπουργός κ. Λαφαζάνης..
Οι συνομιλίες των δύο ανδρών μπορεί να αφορούσαν κυρίως τον αγωγό ΤransΑdriatic Pipeline (ΤΑΡ), στον οποίο η Fluxys είναι μέτοχος με 19%, ωστόσο αν ο βελγικός Διαχειριστής του Συστήματος Αερίου εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για τον ΔΕΣΦΑ, δεν αποκλείεται να υπήρξε συζήτηση και για το θέμα αυτό
Οι υπόλοιποι μέτοχοι του ΤΑΡ, του αγωγού που θα μεταφέρει το αέριο του Αζερμπαϊτζάν από τα ελληνοτουρκικά σύνορα ως την Ιταλία μέσω Αλβανίας είναι η ΒΡ με 20%, η Socar με 20% η νορβηγική Statoil με 20%, η ισπανική Enagas με 16% και η ελβετική Axpo με 5%.
Στη συνάντηση ο υπουργός επανέλαβε τη στήριξη της κυβέρνησης στον ΤΑΡ. “Θέλουμε να προχωρήσει ο ΤΑΡ χωρίς προσκόμματα και καθυστερήσεις” δήλωσε ο κ. Λαφαζάνης. Eπισήμανε ότι η σύμβαση που είχε υπογράψει η προηγούμενη κυβέρνηση ήταν μονομερής, χωρίς κανένα όφελος για τη χώρα πέρα από την ίδια τη διέλευση του αγωγού και υπενθύμισε στον κ. Peeraer ότι έχει ζητήσει από την διοίκηση του ΤΑΡ να υπάρξει σύντομα μία ουσιαστική συζήτηση επί των αιτημάτων της ελληνικής πλευράς. Ο κ Λαφαζάνης αναφέρθηκε στην ανάγκη για “εύλογα αντισταθμιστικά οφέλη για το δημόσιο”και ζήτησε επίσης να εξεταστούν τροποποιήσεις στη χάραξη του ΤΑΡ, ιδιαίτερης σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες. Επίσης επισήμανε την ανάγκη να υπάρξουν εύλογες και δίκαιες αποζημιώσεις για τους αγρότες στα σημεία διέλευσης του αγωγού, με βάση το σχέδιο “Αποκατάστασης Διαβίωσης”που θα συναφθεί μεταξύ των δύο μερών, του δημοσίου και της κοινοπραξίας του αγωγού.
Από την πλευρά του ο κ Peeraer δήλωσε ότι θα συνδράμει το αίτημα του δημοσίου προκειμένου να υπάρξει άμεση συζήτηση με τη διοίκηση του ΤΑΡ και προσκάλεσε τον κ. Λαφαζάνη στον ενεργειακό κόμβο, hub, που έχει δημιουργήσει η Fluxys στην πόλη Zeebrugge.
Mανταλένα Πίου