Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΑΔΜΗΕ: Συνεχίζονται οι περικοπές φορτίων ηλεκτρισμού από ΑΠΕ
Πέμπτη, 11/05/2023

Σε περικοπές φορτίων ηλεκτρισμού από ΑΠΕ οδηγήθηκε την περασμένη Κυριακή ο ΑΔΜΗΕ λόγω της χαμηλής ζήτησης, ενώ ανάλογα φαινόμενα είχαν παρατηρηθεί  και τις ημέρας των αργιών του Πάσχα, λόγω του κινδύνου μπλακ άουτ που συνεπάγεται η υπερ-παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με τη  χαμηλή κατανάλωση.

Πρόκεται για ένα από τα σημαντικά προβλήματα που συνοδεύει την αθρόα διείσδυση των ΑΠΕ στο σύστημα, χωρίς τις κατάλληλες δικλείδες ασφαλείας, όπως είναι η αποθήκευση, η κατάλληλη ενίσχυση και  αναβάθμιση των δικτύων μεταφοράς και διανομής και οι μεγάλες διασυνοριακές διασυνδέσεις. Έργα δισεκατομμυρίων ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων δεν έχουν κάν ξεκινήσει και θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να ολοκληρωθούν.  Στο πλαίσιο αυτό, οι αναγκαστικές περικοπές της παραγωγής των ΑΠΕ σε περιόδους χαμηλής ζήτησης ηλεκτρισμού, όπως η άνοιξη και το φθινόπωρο, θα γίνουν η  νέα καθημερινότητα του συστήματος, με όλες τις οικονομικές συνέπειες που εγκυμονεί η κατάσταση αυτή για τους παραγωγούς “πράσινης” ενέργειας αλλά και την προοπτική των επενδύσεων σε ΑΠΕ. Πάντως, ο  ΑΔΜΗΕ εκτιμά πως το καλοκαίρι η κατάσταση θα εξομαλυνθεί λόγω αύξησης της ζήτησης. Ωστόσο,  ο ρυθμός  εγκατάστασης και λειτουργίας  νέων ΑΠΕ στη χώρα- περίπου 1.000 MW ετησίως- είναι υπερπολλαπλάσιος του ετήσιου ρυθμού μεταβολής της κατανάλωσης, η οποία  αντί να αυξάνεται, μειώνεται λόγω των υψηλών τιμών αλλά και των ευρωπαϊκών δεσμεύσεων για εξοκονόμηση ενέργειας.

Με βάση το ρυθμιστικό πλαίσιο, μόνον τα μικρά έργα, με παραγωγή από μονάδες ισχύος ως 400 KW, είναι αυτές, των οποίων τα   φορτία δεν “κόβονται”, όταν οι διαχειριστές εκτιμούν υψηλή αστάθεια στο σύστημα. Στην ελληνική πρακτική, τα  πρώτα φορτία που περικόπτονται είναι αυτά που προέρχονται από μεγάλα έργα ΑΠΕ, καθώς η διαχείριση τους πραγματοποιείται τηλεκατευθυνόμενα από τον ΑΔΜΗΕ. Στα μικρότερα έργα, που ανήκουν στη δικαιοδοσία του ΔΕΔΔΗΕ, η διαχείριση της όλης κατάστασης είναι πολύπλοκη, καθώς ο φορέας θα πρέπει να στείλει συνεργείο για την αποκοπή και την επανασύνδεση…

Σήμερα η εγκατεστημένη ισχύς των ΑΠΕ στη χώρα έχει υπερβεί τα 10 GW με προοπτική διπλασιασμού ως το 2030. Ήδη η “πράσινη” ισχύς ξεπερνά ακόμα και τις αιχμές κατανάλωσης ηλεκτρισμού, όμως λόγω της στοχαστικότητας της παραγωγής,  δεν αρκεί για να καλύψει τη ζήτηση. Τα φωτοβολταϊκά δεν παράγουν ενέργεια όταν βραδιάζει ή αν οι καιρικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν. Το ίδιο συμβαίνει και με τα αιολικά, που λειτουργούν μόνον όταν φυσά ο άνεμος. Χωρίς αποθήκευση, αυτό σημαίνει ότι αφενός δεν υπάρχει βεβαιότητα επάρκειας ηλεκτρισμού που να καλύπτει τη ζήτηση ανά πάσα στιγμή και αφετέρου ότι υπάρχουν ημέρες και ώρες μέσα στην ημέρα που η κατανάλωση δεν μπορεί να απορροφήσει την παραγωγή.  Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα υφιστάμενα δίκτυα μεταφοράς και διανομής  ηλεκτρισμού σχεδιάστηκαν και αναπτύχθηκαν για μονάδες σταθερής παραγωγής,    το πρόβλημα γίνεται οξύτερο.

Το τοπίο του ηλεκτροπαραγωγικού δυναμικού της χώρας συμπληρώνεται βέβαια από τις μονάδες σταθερής παραγωγής, συνολικής ισχύος επίσης περίπου 10 GW, οι οποίες είναι απαραίτητες για την ηλεκτροδότηση, τόσο για την ευστάθεια του συστήματος όσο και για τις ώρες/ημέρες που ο καιρός περιορίζει την παραγωγή των ΑΠΕ. 

Πλέον, οι υποχρεωτικές περικοπές φορτίων από ΑΠΕ μοιάζουν μονόδρομος. Οι μονάδες ΑΠΕ που αμείβονται με συμβολαιοποιημένες τιμές βλέπουν τα έσοδα τους να μειώνονται επειδή “κόβεται” η παραγωγή τους και οι μονάδες που λειτουργούν στην αγορά χονδρικής, αντιμετωπίζουν πολύ χαμηλές, μηδενικές ή και ακόμη και αρνητικές τιμές, δηλαδή εάν για κάποιους τεχνικούς λόγους επιλέξουν να εισφέρουν την ενέργεια τους στο σύστημα, τότε θα κληθούν να πληρώσουν.

Σήμερα αποθήκευση ηλεκτρισμού με μπαταρίες, μία από τις βασικές τεχνολογίες για θα χρησιμοποιηθεί για τη λύση του προβλήματος στο μέλλον-στη χώρα μας δεν υπάρχει, αλλά και σε άλλες χώρες είναι ακόμα σε πιλοτικά στάδια. Η ίδια η τεχνολογία δεν είναι ακόμα ώριμη, ενώ οι χιλιάδες κατ’ αρχήν άδειες που έχει εκδώσει η ΡΑΕ για την εγκατάσταση μπαταριών είναι απλώς στα χαρτιά, αφού δεν έχει γίνει ούτε ένας διαγωνισμός για να προσδιοριστεί το ύψος της αμοιβής τους. Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας πάντως η πρώτη ανταγωνιστική διαδικασία για την αμοιβή της αποθήκευσης με μπαταρίες θα διεξαχθεί μέσα στο 2023. 

Είναι προφανές ότι τα προβλήματα αστάθειας και ο αυξημένος κίνδυνος για black out έχουν έλθει για να μείνουν αρκετά χρόνια ακόμα.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για ...
Στην αυριανή συνεδρίαση της Oλομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας αναμένεται να εγκριθεί η μεθοδολογία εσόδου για την ηλεκτρική διασύνδεση ...
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ, προϋπολογισμού άνω  των 1,7 δισ. ευρώ ,  για την προμήθεια υπόγειων ...
To κόστος του Great Sea Interconnector, στο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου και κυρίως τα ποσά που θα πρέπει ...
Ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα συμβάλει στο «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης, δίνοντας πρόσβαση σε νέες πηγές ...
Eντονη κριτική στην εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τον τρόπο εισαγωγής των “15λεπτων προϊόντων” στην Αγορά Εξισορρόπησης ασκούν οι μεγάλες καθετοποιημένες ...
Σοβαρά προβλήματα με την τυποποίηση των μακροχρόνιων, συνήθως δεκαετών, συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, των γνωστών πράσινων ΡΡΑ φαίνεται ...
Η ανεξέλεγκτη διείσδυση των ΑΠΕ και ειδικά των φωτοβολταϊκών  με τα τεράστια προβλήματα που προκαλεί, όπως ο “κανιβαλισμός της ...
Ενίσχυση των οικονομικών της μεγεθών κατέγραψε το 2023 η ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, με τα έσοδα να διαμορφώνονται στα 59,4 εκατ. ευρώ ...
 
 
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε.  ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Α' Τριμήνου 2024, με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA να διαμορφώνονται στα €338 εκατ. ...
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ», με στόχο έως τις 21 Ιουνίου να έχουν ...
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, ...
Σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο  αποτελεί για τις βιομηχανίες η προμήθεια  ηλεκτρισμού μέσω  μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, ιδιαίτερα όταν αφορούν στην κάλυψη ενέργειας ...
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...