Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Socar
Στον αέρα η πώληση του ΔΕΣΦΑ
Οι Αζέροι δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι στο τέλος Αυγούστου θα ανανεώσουν την εγγυητική επιστολή για τον ΔΕΣΦΑ, του οποίου την πώληση έχει παγώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εδώ και περίπου 1,5 χρόνο.
Τρίτη, 23/06/2015

Εντονα προβληματισμένοι παραμένουν οι Αζέροι της Socar για τις ενεργειακές εξελίξεις στη χώρα μας, ιδιαίτερα μετά τη στροφή προς τη Ρωσία, ενώ δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι στο τέλος Αυγούστου θα ανανεώσουν την εγγυητική επιστολή για τον  ΔΕΣΦΑ, του οποίου την πώληση έχει παγώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εδώ και περίπου 1 1/2  χρόνο. 

Στα τέλη Φεβρουαρίου η Socar ανανέωσε για έξι μήνες την εγγυητική επιστολή για την εξαγορά, έναντι 400 εκατ. ευρώ,  του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, αναφέρουν έγκυρες πηγές

Η Κομισιόν έχει μπλοκάρει την όλη διαδικασία και παρά την αλληλογραφία των δύο πλευρών, μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος. Κύκλοι της αγοράς αποδίδουν τις καθυστερήσεις της Επιτροπής στην απροθυμία της να επιτρέψει την πώληση του ΔΕΣΦΑ σε εταιρία  -παραγωγό αερίου από τρίτη χώρα, όπως είναι η περίπτωση της Socar και προσθέτουν ότι η ΕΕ θα έβλεπε θετικά τη συμμετοχή και μίας ευρωπαϊκής εταιρίας στο σχήμα. 

Το σενάριο αυτό εξηγεί τις πιέσεις των Βρυξελλών προς τη Socar να πουλήσει ένα μέρος από το μερίδιό της σε τρίτο παίκτη ή να το παραχωρήσει εξ' αρχής -προτάσεις που είχαν πέσει στο τραπέζι στο παρελθόν, όταν εκδηλώθηκε και το ενδιαφέρον από τον βελγικό Διαχειριστή αερίου, τη Fluxys. Eξηγεί ακόμα και τη θετική στάση της Επιτροπής στη θέση που έχει διατυπώσει ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Λαφαζάνης για διατήρηση του 51% από το δημόσιο, μέσω της ΔΕΠΑ ή άλλου σχήματος.

Ομως οι δυσκολίες του εγχειρήματος είναι πολλές και το κυριότερο, την περίοδο αυτή, με την αβεβαιότητα για την ελληνική οικονομία, οι ευρωπαϊκές εταιρίες δεν δείχνουν να ενδιαφέρονται πια για μερίδιο στον ΔΕΣΦΑ. Ακόμα και αν η Socar δεχθεί,  η Fluxys δείχνει αποστασιοποιημένη, το ίδιο και άλλοι Ευρωπαίοι παίκτες που έχουν βολιδοσκοπηθεί.  Το ζήτημα περιπλέκεται από το τίμημα, καθώς στην παρούσα φάση πολύ δύσκολα θα βρεθεί επενδυτής που να προσφέρει ποσό για το μερίδιο που θα αγοράσει, ανάλογο με αυτό που αντιστοιχεί στα  400 εκατ. ευρώ που δίνει η Socar. Το τρίτο και σημαντικό είναι ότι οι Αζέροι ενδιαφέρονται για το μάνατζμεντ του ΔΕΣΦΑ, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο όχι μόνον γιατί θα έχουν μειοψηφικό μερίδιο αλλά και επειδή η Επιτροπή δεν φαίνεται να το δέχεται, επικαλούμενη το τρίτο ενεργειακό πακέτο. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, έχει γίνει πρόταση για πολύ περιορισμένη εκπροσώπηση – ένα άτομο- στη διοίκηση της εταιρίας, κάτι που δεν φαίνεται ότι μπορεί να αποδεχθούν. 

Το κλίμα με την ελληνική πλευρά έχει βαρύνει και εξ αιτίας της στάσης που έχει τηρήσει ο υπουργός κ. Λαφαζάνης στο θέμα του αγωγού Τransadriatic Pipeline- TAP-, σε συνδυασμό μάλιστα με την έντονη στήριξη που εκφράζει προς το νέο πρότζεκτ, τον “Νότιο Ευρωπαϊκό Αγωγό”, την προέκταση του Turkish Stream στο ελληνικό έδαφος. Οσο και αν ο κ. Λαφαζάνης υποστηρίζει ότι τα δύο έργα μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά, δεν είναι λίγοι όσοι εκτιμούν ότι ο “ΝΕΑ” είναι ευθέως ανταγωνιστικός προς τον ΤΑΡ. Επιπρόσθετα, ο υπουργός έχει μιλήσει την παροχή  αντισταθμιστικών ο  από τον ΤΑΡ, έχει αφήσει να εννοηθεί ότι χρειάζονται τροποποιήσεις στη διαδρομή που ακολουθεί στο ελληνικό έδαφος  κλπ, ζητήματα τα οποία δεν έχουν διευθετηθεί ακόμα.

Η μόνη θετική είδηση ήταν η πρόσφατη απόφαση του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη, ο οποίος προ ημερών έδωσε  την έγκριση του «σχεδίου συμμετοχής του κοινού για το έργο του "Διαδριατικού Αγωγού φυσικού αερίου, Trans Adriatic Pipeline, ΤΑΡ"», προκαλώντας μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, την έκπληξη του  υπουργείου  Παραγωγικής Ανασυγκρότησης.

Η έγκριση του σχεδίου είναι ένα μία από τις βασικές προϋποθέσεις  που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τη δανειοδότηση της  «Trans Adriatic Pipeline, AG.», της εταιρίας που  θα κατασκευάσει τον αγωγό.

Ο ΤΑΡ προορίζεται για τη μεταφορά φυσικού αερίου του Αζερμπαϊτζάν από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα στην Αλβανία με κατάληξη στην Ιταλία. Στο μετοχικό του κεφάλαιο μερίδιο έχουν η Socar με 20%, η ΒΡ με 20%, η νορβηγική Statoil με 20%, η Fluxys με 19%, η ισπανική Enagas με 16% και η ελβετική Axpo με 5%.

Σχετικοί όροι:
SOCAR
Συναφείς αναρτήσεις
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη ...
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό ...
Τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν το τρόπο προσωρινής λειτουργίας του σημείου σύνδεσης του νέου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου ...
Μειωμένη κατά 21,56% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία ...
Οι επικεφαλής των τριών βασικών μετόχων του ΔΕΣΦΑ, της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagas και της βελγικής Fluxys συναντήθηκαν ...
Mε τις δεξαμενές υγροποιημένου αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, να είναι σχεδόν γεμάτες, σε ποσοστό άνω του 95%, ξεκινά ο Δεκέμβριος, ...
2ο Συνέδριο Υδρογόνου του ΔΕΣΦΑ
Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το υδρογόνο και ο πρωταγωνιστικός ρόλος που η Ελλάδα μπορεί να παίξει στο ...
Με στόχο την ανάπτυξη συνεργασιών με νεοφυείς επιχειρήσεις, πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς
Έχοντας στο επίκεντρο τη δημιουργία και την ανάπτυξη ενός διευρυμένου οικοσυστήματος γνώσης και καινοτομίας στον κλάδο της ενέργειας, ο ...
 
 
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε.  ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Α' Τριμήνου 2024, με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA να διαμορφώνονται στα €338 εκατ. ...
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ», με στόχο έως τις 21 Ιουνίου να έχουν ...
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, ...
Σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο  αποτελεί για τις βιομηχανίες η προμήθεια  ηλεκτρισμού μέσω  μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, ιδιαίτερα όταν αφορούν στην κάλυψη ενέργειας ...
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...