ΣΤο due dilligence για την εξαγορά του 17% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ ξεκινά σήμερα, από δύο ευρωπαϊκούς ομίλους την ιταλική Snam και τη βελγική Fluxys, η οποία συνεργάζεται στο πρότζεκτ αυτό με την ισπανική Enagas.
Στόχος είναι όλες οι διαδικασίες και η μεταβίβαση να έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του πρώτου τριμήνου 2016, όπως δήλωσε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας,
To 17% είναι το μερίδιο που θα εκχωρήσει η Socar από το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, καθώς η προϋπόθεση που έχει θέσει η ΕΕ για να ολοκληρωθεί η εξαγορά είναι το μερίδιο της κρατικής εταιρίας του Αζερμπαϊτζάν στον Διαχειριστή να περιοριστεί στο 49%.
Η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης πάντως προϋποθέτει να έχουν προσδιοριστεί τα νέα τιμολόγια δικτύου και στο πλαίσιο αυτό ο ΔΕΣΦΑ αναμένεται να καταθέσει εντός των ημερών τα κοστολογικά του στοιχεία στη ΡΑΕ.
Η τιμή που χρεώνει για τη μεταφορά του φυσικού αερίου αποτελεί το κύριο έσοδο του ΔΕΣΦΑ.
Η Socar στους υπολογισμούς της για την προσφορά του τιμήματος 400 εκατ. ευρώ για το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ είχε στηριχθεί σε απόδοση κεφαλαίων της τάξης του 11%, κάτι που δύσκολα επιτυγχάνεται σήμερα αν δεν αυξηθούν οι χρεώσεις δικτύου λόγω της σημαντικής μείωσης των ποσοτήτων του φυσικού αερίου που διακινούνται μέσω του εθνικού συστήματος των αγωγών.
Το έσοδο του ΔΕΣΦΑ για την χρήση των αγωγών διαμορφώνεται από τη ΡΑΕ, με τον επικεφαλής τησ οποίας είχε πρόσφατα συνάντηση ο γενικός διευθυντής της Socar Energy Greece κ. Anar Mammadov, συνοδευόμενος από τον πρέσβη του Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα Rahman Mustafayev
Το κύριο θέμα της συνάντησης ήταν η μεταβίβαση του 17% από το μετοχικό πακέτο του 66% της Socar σε ευρωπαϊκή εταιρία , καθώς και ο ρόλος που θα έχει η Socar με το εναπομένον 49% στον Διαχειριστή. Το τρίτο ενεργειακό πακέτο της ΕΕ θέτει πολύ περιοριστικούς όρους στη συμμετοχή εταιριών που παράγουν αέριο, όπως η Socar τόσο στο μάνατζμεντ των Διαχειριστών συστημάτων φυσικού αερίου (ΔΕΣΦΑ), όσο και στη συμμετοχή στο μετοχικό τους κεφάλαιο. .
Ας σημειωθεί ότι οι ευρωπαϊκοί όμιλοι που διεκδικούν τον ΔΕΣΦΑ είναι Διαχειριστές Αγωγών Αερίου στη χώρα τους, ενώ η ιταλική Snam είναι η εταιρία που βρίσκεται σε διαδικασία εξαγοράς του μεριδίου 20% της Statoil στον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ. Στον ίδιο αγωγό, μερίδιο 20% κατέχει και η Socar.