Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΥΠΕΚΑ-Ν/σ σε διαβούλευση
Στα σκαριά ενεργειακός φόρος με προοπτική επιβολής 7 ολόκληρα έτη…
Στόχος η ποσότητα νέων εξοικονομήσεων ενέργειας που θα πραγματοποιείται κάθε χρόνο να ισοδυναμεί τουλάχιστον με το 1,5% των κατ’ όγκο ετήσιων πωλήσεων ενέργειας στους τελικούς καταναλωτές.
Τετάρτη, 17/09/2014

Νέος φόρος εν όψει στο ενεργειακό πεδίο, με σκοπό να μειωθεί η κατανάλωση ενέργειας από τους τελικούς καταναλωτές, για 7 χρόνια, από την 1η Ιανουαρίου 2014 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020. Προβλέπεται στο νομοσχέδιο που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση, μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2014, για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων και με το οποίο ενσωματώνεται στο Ελληνικό Δίκαιο η σχετική Οδηγία 2012/27/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Συγκεκριμένα ορίζεται η επιβολή φόρων στην ενέργεια ή στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2), ως μέσο για τη μείωση της κατανάλωσης κατά την τελική χρήση.

Οι επιβαρύνσεις αν και δεν προσδιορίζονται στο σ/ν, θα επιβληθούν, συμπληρωματικά με άλλα μέτρα, στους διανομείς ενέργειας ή και τις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ενέργειας ή και τους διανομείς καυσίμων κίνησης ή τις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης καυσίμων κίνησης, που λειτουργούν σε ολόκληρη την επικράτεια της χώρας, προκειμένου να τους μετακυλίσουν στους τελικούς καταναλωτές.

Απώτερος στόχος είναι η ποσότητα νέων εξοικονομήσεων ενέργειας που θα πραγματοποιείται ετησίως, αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2014 μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2020 να ισοδυναμεί τουλάχιστον με το 1,5% των κατ’ όγκο ετήσιων πωλήσεων ενέργειας στους τελικούς καταναλωτές όλων των διανομέων ενέργειας είτε όλων των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης ενέργειας. Το ποσοστό μείωσης κατά 1,5% υπολογίζεται στο μέσο όρο των τριών (3) τελευταίων ετών πριν από την 1η Ιανουαρίου 2013. Πέραν, όμως της επιβολής φόρων στην ενέργεια, προβλέπονται, χωρίς να προσδιορίζονται, και μέσα χρηματοδότησης ή φορολογικά κίνητρα που οδηγούν στην εφαρμογή ενεργειακά αποδοτικής τεχνολογίας ή τεχνικών και έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά την τελική χρήση.

 Ακόμη, το ν/σ προβλέπει ότι οι διανομείς ενέργειας και οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ενέργειας που έχουν την ευθύνη εγκατάστασης, λειτουργίας και συντήρησης μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου, τηλεθέρμανσης, τηλεψύξης και ζεστού νερού χρήσης για οικιακή κατανάλωση, υποχρεούνται να παρέχουν σε ανταγωνιστική τιμή στους τελικούς καταναλωτές ατομικούς μετρητές που απεικονίζουν την πραγματική ενεργειακή τους κατανάλωση και παρέχουν πληροφορίες για τον πραγματικό χρόνο χρήσης, στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) κατά την αντικατάσταση υφιστάμενου μετρητή, εκτός αν αυτό είναι τεχνικώς αδύνατο ή δεν είναι οικονομικώς αποδοτικό σε σχέση με τις εκτιμώμενες δυνατότητες μακροπρόθεσμης εξοικονόμησης ενέργειας,

β) όταν πραγματοποιείται νέα σύνδεση σε νέο κτίριο ή σε ριζική ανακαίνιση κτιρίου ή κτιριακής μονάδας.

Προβλέπεται ακόμη ότι, σε πολυκατοικίες και σε κτίρια πολλαπλών χρήσεων όπου η θέρμανση/ψύξη παρέχεται από κεντρική πηγή ή από κεντρική πηγή που εξυπηρετεί πολλαπλά κτίρια, εγκαθίστανται ατομικοί μετρητές κατανάλωσης έως την 31η Δεκεμβρίου 2016 για τη μέτρηση της κατανάλωσης για θέρμανση ή ψύξη ή για ζεστό νερό σε κάθε μονάδα, εφόσον αυτό είναι τεχνικά εφικτό και οικονομικώς αποδοτικό.

Σε περίπτωση που η χρήση ατομικών μετρητών δεν είναι τεχνικά εφικτή ή οικονομικώς αποδοτική, για τη μέτρηση της θερμότητας, πρέπει να χρησιμοποιούνται ατομικοί κατανεμητές κόστους θερμότητας για τη μέτρηση της κατανάλωσης θερμότητας σε κάθε θερμαντικό σώμα, εκτός εάν η εγκατάσταση των εν λόγω κατανεμητών κόστους θερμότητας δεν είναι οικονομικώς αποδοτική. Σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι δυνατόν να αναζητούνται εναλλακτικές, οικονομικώς αποδοτικές μέθοδοι για τη μέτρηση της κατανάλωσης θερμότητας.

Σημειώνεται πως η οδηγία 2012/27/ΕΕ έχει ως στόχο την προώθηση της ενεργειακής απόδοσης με τη θέσπιση ενός κοινού πλαισίου βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας στα κράτη – μέλη της ΕΕ. Με το σχέδιο νόμου, σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ, καθορίζονται στην εθνική ενεργειακή πολιτική και αγορά στόχοι, κανόνες, μέτρα και ειδικές δράσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας, ώστε να αξιοποιηθεί το ανεκμετάλλευτο δυναμικό εξοικονόμησης ενέργειας.

Συγκεκριμένα, με το σχέδιο νόμου θεσπίζεται εθνικός ενδεικτικός στόχος ενεργειακής απόδοσης, καθορίζονται μέτρα για την επίτευξη του στόχου, τα οποία συγκροτούν το Εθνικό Σχέδιο Δράσης Ενεργειακής Απόδοσης (ΕΣΔΕΑ).

Το Δημόσιο και οι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα καλούνται να διαδραματίσουν υποδειγματικό ρόλο στη λήψη των απαιτούμενων μέτρων βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης ενέργειας και για το σκοπό αυτό, μεταξύ άλλων, στο σχέδιο νόμου καθορίζονται:

α)      η υποχρέωση ετήσιου ποσοστού ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων που είναι ιδιόκτητα και καταλαμβανόμενα από την κεντρική δημόσια διοίκηση,

β)      ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης για τις προμήθειες του Δημοσίου,

γ)       συγκεκριμένα κίνητρα και μέτρα πολιτικής βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.

Παράλληλα, με το σχέδιο νόμου προτείνονται περαιτέρω δράσεις που αφορούν:

α)      στη θέσπιση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος της χώρας,

β)      στην υιοθέτηση συστήματος ενεργειακών ελέγχων σε επιχειρήσεις,

γ)       στον προσδιορισμό μέτρων βελτίωσης των υποδομών μετατροπής, μεταφοράς και  διανομής της ενέργειας,

δ)       στην υποχρέωση των διανομέων ενέργειας και των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης ενέργειας, να παρέχουν αναλυτικούς και εναρμονισμένους με την πραγματική κατανάλωση πληροφοριών και τιμολογίων προς τους τελικούς καταναλωτές σε συνδυασμό με την εγκατάσταση μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου, τηλεθέρμανσης, τηλεψύξης και ζεστού νερού, σε ανταγωνιστικές τιμές,

ε)       στην περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς των επιχειρήσεων ενεργειακών υπηρεσιών,

στ)     στην αξιοποίηση και προτεραιότητα του δυναμικού συμπαραγωγής υψηλής απόδοσης, τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης, και,

ζ)       στην ανάπτυξη προγραμμάτων και ενεργειών πληροφόρησης, κατάρτισης και προώθησης των μηχανισμών βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης σε όλους τους τελικούς καταναλωτές και την ενεργειακή αγορά.

Συναφείς αναρτήσεις
Σε δέσμη παρεμβάσεων για την οριστική διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που σχετίζονται με την ΛΑΡΚΟ, με γνώμονα την ανάγκη να ...
Και κατασκευές
«Ισως το μεγαλύτερο έργο που έχουμε αναλάβει στο εξωτερικό είναι το υποθαλάσσιο καλώδιο που ενώνει την Σκοτία με την ...
Η Gazprom δεν πλήρωσε το τέλος
H πρώτη ημέρα εφαρμογής του αμφιλεγόμενου φόρου, των 10,20 ευρώ/MWh που επέβαλε η Σόφια στην τράνζιτ διέλευση ρωσικού φυσικου ...
Αύξηση επιδόματος εγκατάστασης στα 95 ευρώ
«Ο ΣΕΒ υπέγραψε με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενέργειας (ΠΟΕ) τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας της Εμπορίας Πετρελαιοειδών. Η σύμβαση, με έναρξη ισχύος ...
12ο Athens Energy Summit
Η χρηματοδότηση της πράσινης ενεργειακής μετάβασης μέσα από προγράμματα στήριξης και χρηματοδοτικά εργαλεία των τραπεζών και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας ...
Μηχανισμός προστασίας καταναλωτών
Στο τελικό κείμενο συμβιβασμού στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας περιλήφθηκαν τελικά οι δύο προτάσεις που διεκδίκησε η ελληνική πλευρά. Προβλέπεται ρητά ...
Στην Ευρώπη
Αλμα έκανε η τιμή του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου, με το ολλανδικό αέριο (TTF), δείκτη αναφοράς για την Ευρώπη, να ενισχύεται ενδοσυνεδριακά ...
Υποχωρούν οι τιμές στο ηλεκτρικό και το αέριο, φωτιά τα τρόφιμα
Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Απριλίου 2023 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Απριλίου 2022 προέκυψε αύξηση ...
Από το Ταμείο Ανάκαμψης
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης, υπέβαλε αίτημα σήμερα, Πέμπτη, 30 Μαρτίου 2023, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τη διεκδίκηση ...
 
 
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...
Στην αυριανή συνεδρίαση της Oλομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας αναμένεται να εγκριθεί η μεθοδολογία εσόδου για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Κύπρου  που υλοποιεί ο ...
Εμπόδια στις εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), κυρίως μέσω της απαγόρευσης επανεξαγωγής LNG  από ευρωπαϊκά λιμάνια,  επιχειρεί να θέσει για πρώτη φορά ...
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ, προϋπολογισμού άνω  των 1,7 δισ. ευρώ ,  για την προμήθεια υπόγειων και υποβρύχιων καλωδίων με ...
Επιπλέον χρέωση υπέρ των ΑΠΕ, βάσει μίας νομοθετικής ρύθμισης του 2022, είναι πιθανόν να κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένης της  βιομηχανίας, καθώς ...
Πολλές ώρες με μηδενικές ακόμα και αρνητικές τιμές ηλεκτρισμού, ίσως οι περισσότερες από κάθε άλλη φορά  καταγράφηκαν στην Αγορά τη Μεγάλη Εβδομάδα, όπως ...
Η αφρικανική σκόνη που μας επισκέπτεται όλο και συχνότερα κάθε χρόνο, μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα; Πρόκειται ...
Την πλήρη αναμόρφωση ή την απόρριψη των αλλαγών που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου ...
Αντιρρήσεις σχεδόν για τo σύνολο των τροποποιήσεων του Κώδικα Προμήθειας που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού από τους στρατηγικού ...
Διαφοροποίηση προς το χειρότερο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ρεύματος, οι οποίες τον Αύγουτστο του 2023 είχαν φθάσει στο ιλιγγιώδες ποσό των  2,84 δισ. ευρώ ...
Η MYTILINEOS σε κοινοπραξία με τη GE Vernova ολοκλήρωσαν την κατασκευή της νέας μονάδας προσωρινής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με φυσικό αέριο στο Δουβλίνο, εντός του ...