Το σχέδιο αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ αλλά και το τι μέλλει γενέσθαι με το 17% των μετοχών της ΔΕΗ τέθηκαν χθες το απόγευμα στο τραπέζι των συνομιλιών που είχαν τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών και της κυβέρνησης για την πορεία των ιδιωτικοποιήσεων, ενώ νωρίτερα σε συνάντηση που είχαν το πρωί οι εκπρόσωποι των θεσμών με στελέχη του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας συζητήθηκαν οι εκκρεμότητες στο τομέα, όπως ανέφεραν έγκυρες πηγές.
Κύκλοι του υπουργείου μάλιστα μετά τη λήξη της πρωινής συνάντησης για τα ενεργειακά προαπαιτούμενα εξέφραζαν την αισιοδοξία τους, θεωρώντας ότι υπάρχει κοινός τόπος για την επίτευξη συμφωνίας.
Τόσο οι ιδιωτικοποιήσεις, όσο και οι εκκρεμότητες στα θεσμικά ζητήματα του τομέα ενέργειας θα αποτελέσουν αντικείμενο της διαπραγμάτευσης σε ανώτερο επίπεδο, που θα έχουν σήμερα οι υπουργοί Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης με τους επικεφαλής των θεσμών.
Στα τεχνικά ενεργειακά, τα δύο υπό συζήτηση θέματα αφορούν στα “νέα ΝΟΜΕ” και στον μηχανισμό αντικατάστασης του ΠΧΕΦΕΛ, της χρέωσης προμήθειας από την 1/1/2019, το οποίο φαίνεται ότι τελικώς θα συνεχίσει ναι ισχύει, έστω και αν αλλάξει όνομα!
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών έδειξαν ότι θα μπορούσαν να κάνουν αποδεκτό ένα μεικτό σύστημα πληρωμής του κόστους των ΑΠΕ, που θα το επιμερίζει μεταξύ των προμηθευτών και των καταναλωτών. Το υπουργείο επιμένει στη θέση της μη αύξησης του ΕΤΜΕΑΡ, του τέλους που πληρώνουν οι καταναλωτές για τις ΑΠΕ, και προτείνει το ΠΧΕΦΕΛ να “αντικατασταθεί” από την υποχρέωση των προμηθευτών να αγοράζουν μία ποσότητα πράσινης ενέργειας ανάλογα με το μερίδιό τους στην αγορά, την οποία θα πληρώνουν απ’ ευθείας στον Ειδικό Λογαριασμό για τις ΑΠΕ. Πρακτικά, δηλαδή, δεν πρόκειται για αντικατάσταση αλλά για παράταση του ΠΧΕΦΕΛ το 2019, με τη διαφορά ότι θα κοστίσει λιγότερο στους προμηθευτές αφού το ποσό που κληθεί να καλύψει θα είναι μικρότερο, γύρω στα 200 εκατ. ευρώ συνολικά.
Ας σημειωθεί πάντως, ότι οι θεσμοί επέμειναν- μέχρι πρόσφατα τουλάχιστον- το κόστος των ΑΠΕ να καλύπτεται αποκλειστικά από το ΕΤΜΕΑΡ.
Για τις δημοπρασίες ηλεκτρισμού, τα ΝΟΜΕ, συζητείται ένα μοντέλο σταδιακής αποκλιμάκωσης με προοπτική λήξης τους όταν λειτουργήσει πλήρως το target model, δηλαδή στα μέσα του 2019 το νωρίτερο, με δύο βασικές προϋποθέσεις : Να λειτουργεί η προθεσμιακή αγορά, οπότε να διατίθενται προθεσμιακά προιόντα στα οποία θα ενσωματωθούν τα ΝΟΜΕ και να έχει ολοκληρωθεί η αποεπένδυση της ΔΕΗ στους λιγνίτες. Μάλιστα η μεταβίβαση των λιγντικών μονάδων της ΔΕΗ αποτελεί από μόνη της ορόσημο, αφού θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό τόσο την ταχύτητα αποκλιμάκωσης των ΝΟΜΕ όσο και τη σύνθεσή τους, (λιγνιτική και υδροηλεκτρική ενέργεια).
Σε ότι αφορά στη ΔΕΠΑ ο υπουργός Περιβάλλοντος - Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης έχει προτείνει τη σύσταση μίας εταιρίας holding, με τρεις θυγατρικές, μία για την εμπορία, μία για τα δίκτυα και μία για τις διεθνείς συμβάσεις και έργα, με μερική ιδιωτικοποίηση ορισμένων από τις εταιρίες. Η πρόταση αυτή όμως ελάχιστα κοινά έχει με την μνημονιακή υποχρέωση της χώρας για την πώληση του μεριδίου του δημοσίου, 65%, στην ΔΕΠΑ ενώ οι θεσμοί έχουν ήδη επισημάνει το περιορισμένο οικονομικό αποτέλεσμα του σχεδίου αυτού σε σχέση με μία “κλασική” αποκρατικοποίηση. Ταυτόχρονα όμως, φαίνεται ότι αντιρρήσεις προβάλλει και ο έτερος μέτοχος της ΔΕΠΑ, τα ΕΛΠΕ που κατέχουν το υπόλοιπο 35%. Σύμφωνα με πληροφορίες τα ΕΛΠΕ έχουν προτείνει τον διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε δύο εταιρίες, μία για τα δίκτυα και μία για την εμπορία και την πώληση του 65% κάθε μίας εταιρίας.
Τέλος για το 17% της ΔΕΗ οι πληροφορίες παραμένουν συγκεχυμένες, με τις εκτιμήσεις να συγκλίνουν ότι η κυβέρνηση θα επιδιώξει μία εκ νέου παράταση για την πώληση του πακέτου αυτού ή τη συμφωνία για ένα νέο χρονοδιάγραμμα, αφού προηγουμένως ολοκληρωθεί ο μετασχηματισμός της ΔΕΗ, με την πώληση των λιγνιτικών μονάδων κλπ.