Tον Νοέμβριο σχεδιάζει το ΤΑΙΠΕΔ να ξεκινήσει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της “ΔΕΠΑ- Εμπορίας” με την πώληση του 50% συν 1 μετοχή από τη συμμετοχή του δημοσίου στην νέα εταιρική οντότητα που θα δημιουργηθεί μετά τη διάσπαση της ΔΕΠΑ, σύμφωνα με το επικαιροποιημένο πρόγραμμα του Ταμείου που ανακοινώθηκε χθες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το σχέδιο δεν προβλέπει πώληση του μεριδίου 35% που κατέχουν τα ΕΛΠΕ στη ΔΕΠΑ ή στα δύο εταιρικά σχήματα που θα δημιουργηθούν μετά τη διάσπασή της. Επίσης προβλέπει ότι όταν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για το 50% συν 1 μετοχή της ΔΕΠΑ Εμπορίας, τότε θα ακολουθήσει διαγωνισμός για την πώληση μεριδίου 14% από τη συμμετοχή του Δημοσίου στη ΔΕΠΑ Υποδομών.
Σήμερα η συμμετοχή του δημοσίου στην ενιαία ακόμα ΔΕΠΑ ανέρχεται σε 65%.
Αναλυτικότερα, με βάση το πρόγραμμα που έχει καταστρώσει το Ταμείο, για να εκκινήσει η αποκρατικοποίηση θα πρέπει προηγουμένως να έχουν ολοκληρωθεί μία σειρά` από διαδικασίες και συγκεκριμένα:
- Eγκριση από την ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού της πώλησης στην ΕΝΙ του μεριδίου της ΔΕΠΑ στη Θεσσαλονίκη, όσον αφορά στην εταιρία παροχής αερίου (λιανική), καθώς και έγκριση της εξαγοράς από τη ΔΕΠΑ του αντίστοιχου μεριδίου της Shell στην Αττική (λιανική και δίκτυα). Τελευταίες πληφορίες για το συγκεκριμένο deal ανέφεραν ότι το Σαββατοκύριακο σημειώθηκε ουσιαστική πρόοδος σε βαθμό που να θεωρείται ότι έχουν διευθετηθεί όλα τα εμπόδια που υπήρχαν, τυπικά όμως η συμφωνία δεν έχει κλείσει ακόμα.
- Μεταβίβαση μετοχικού μεριδίου και οικονομικό κλείσιμο των δύο συναλλαγών με ΕΝΙ και Shell
- Ψήφιση νομοθετικής ρύθμισης για τον μετασχηματισμό και τον διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε δύο εταιρίες, σύμφωνα με τη μελέτη που εκπονήσει και θα εφαρμόσει η ΔΕΠΑ. Ως γνωστόν η κρατική εταιρία αερίου θα σπάσει στα δύο, στη ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία θα περάσουν τα δίκτυα και τα διεθνή πρότζεκτ και σε μία εμπορική εταιρία, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, με δραστηριότητα στη χονδρική και τη λιανική αγορά
- Έναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης για το 50% συν μία μετοχή από το μερίδιο του Δημοσίου στην ΔΕΠΑ- Εμπορίας τον Νοέμβριο 2018. Ηδη πάντως διατυπώνονται επιφυλάξεις για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος, λόγω των πολλώα)ν γραφειοκρατικών διαδικασιών που πρέπει να γίνουν στο ενδιάμεσο, σε συνδυασμό με τη θερινές διακοπές του Αυγούστου.
- Δικαίωμα βέτο που διατηρεί το ελληνικό δημόσιο: H άσκηση δικαιώματος βέτο από το ελληνικό δημόσιο περιορίζεται σε θέματα που αποτελούν την αναγκαία και αναλογική ενέργεια προκειμένου να : α) να εφαρμόσει την τρέχουσα και μελλοντική προληπτική δράση και σχέδιο εκτάκτου ανάγκης με βάση τον κανονισμό 2017/138 της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης να διασφαλίσει επάρκεια διαφοροποίησης συμβολαιοποιημένων ποσοτήτων αερίου και διαδρομών μεταφοράς, περιλαμβανομένου και του υγροποιημένου αερίου (LNG), β) συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις (πχ δέσμευση ποσοτήτων) που απορρέουν από τα προαναφερόμενα. Η άσκηση του δικαιώματος βέτο μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο νομικής εξέτασης από αρμόδιο δικαστήριο σε περίπτωση που κάποιος από τους υπόλοιπους μετόχους προσφύγει εναντίον της άσκησης βέτο .
Οικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ στο όλο εγχείρημα είναι η UBS και η Τράπεζα Πειραιώς και νομικός σύμβουλος η δικηγορική εταιρία Ποταμίτης- Βεκρής.