Σημαντική πτώση αναμένεται να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα της ΔΕΠΑ, άνω του 25%, το 2018, προμηνύοντας ένα δύσκολο 2019 για την εταιρία, που από τη φετινή χρονιά χάνει πλέον και το έσοδο που είχε από τα μερίσματα του ΔΕΣΦΑ, ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται σε φάση πλήρους μετασχηματισμού, με άγνωστες συνέπειες για τη βιωσιμότητα της κάθε μίας από τις νέες οντότητες, στις οποίες διχοτομείται η εταιρία.
Όπως δήλωσε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, το νομοσχέδιο για τον μετασχηματισμό και την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ θα κατατεθεί εντός της εβδομάδας και θα προβλέπει τη διάσπαση και τη δημιουργία δύο εταιριών, της ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, της οποίας το πλειοψηφικό μερίδιο, τουλάχιστον το 51% θα πουληθεί.
Εν τω μεταξύ πληροφορίες αναφέρουν ότι κέρδη της ΔΕΠΑ για το 2018 θα είναι μειωμένα κατά 27% και ο τζίρος κατά 26%.
Προς την κατεύθυνση αυτή συγκλίνουν και τα αποτελέσματα του πρώτου εννεαμήνου 2018, με τις πωλήσεις να καταγράφουν πτώση κατά 22%, από 2.968 εκατ. κυβικά μέτρα το πρώτο εννεάμηνο του 2017, σε 2.324 το αντίστοιχο χρονικό διάστημα της τρέχουσας περιόδου, καθώς στην αγορά πλέον δραστηριοποιούνται δυναμικά και άλλες εταιρίες. Τα κέρδη EBITDA παρουσίασαν μείωση κατά 25% και διαμορφώθηκαν στα 167 εκατ. ευρώ, έναντι 223 εκατ. ευρώ, ενώ στο επίπεδο της καθαρής κερδοφορίας η μείωση άγγιξε το 41%, με τα καθαρά κέρδη να υποχωρούν στα 79 εκατ. ευρώ από 135 εκατ. ευρώ, του πρώτου εννεαμήνου 2017.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρία έχασε πέρυσι τους περισσότερους από τους βιομηχανικούς πελάτες της, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων, που στράφηκαν για προμήθεια σε τρίτες εταιρίες. Παράλληλα, οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι έχουν αυξηθεί οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, ενώ ανεβαίνει και ο λογαριασμός της λιπασματοβιομηχανίας ΕLFE, καθώς η εταιρία εξακολουθεί να εγγράφει τόκους για τα απλήρωτα ποσά του παρελθόντος. Έτσι ενώ στο τέλος του 2017 τα χρέη των ELFE ανήρχοντο στα 112 εκατ. ευρώ, πριν δύο μήνες είχαν φθάσει στα 124 εκατ. ευρώ και σήμερα υπολογίζονται στα 126 εκατ. ευρώ.
Ενδεικτικό της ανησυχίας που προκαλεί η πορεία της ΔΕΠΑ είναι ότι οι εργαζόμενοι, και ειδικά οι εργολαβικοί εργαζόμενοι που αποτελούν και τη συντριπτική πλειονότητα, πέρα από την αβεβαιότητα για την τύχη των θέσεων εργασίας μετά τον διαχωρισμό και την ιδιωτικοποίηση θέτουν και ερωτήματα σε σχέση με τη βιωσιμότητα των δύο εταιριών στο μέλλον: Τόσο για τη νέα ΔΕΠΑ Εμπορίας, της οποίας οι πωλήσεις βαίνουν φθίνουσες όσο και για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία έχει εξαγγείλει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα χωρίς αυτή τη στιγμή τουλάχιστον να εμφανίζει τους πόρους μέσα από τους οποίους θα μπορέσει να το καλύψει.
Αλλά και ενεργειακοί όμιλοι της χώρας, οι οποίοι σε πρώτη φάση όταν ανακοινώθηκε η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας είχαν εμφανιστεί ως δυνητικοί επενδυτές, τώρα διατυπώνουν σοβαρές επιφυλάξεις όχι μόνον λόγω των δυνατοτήτων για άμεση δική τους δραστηριοποίηση που δίνει η απελευθέρωση της αγοράς και η δυναμική της τροφοδοσίας με υγροποιημένο αέριο αλλά και για τα “βάρη” της υπό διχοτόμηση εταιρίας, που θα περάσουν στο διάδοχο σχήμα.
Ο κ. Σταθάκης, μιλώντας στο τηλεοπτικό κανάλι της Βουλής, δήλωσε χθες προς πρόθεσή του είναι οι εργολαβικοί εργαζόμενοι να προσληφθούν με συμβάσεις αορίστου χρόνου και διαβεβαίωσε ότι θα επιδιώξει την επίλυση του ζητήματος.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι τα ΕΛΠΕ, μέτοχοι κατά 35% της ΔΕΠΑ, στα αποτελέσματα 9 μηνου 2018, αποτιμούσαν την αξία της συμμετοχής τους στην εταιρία αερίου σε 671 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου και του ΔΕΣΦΑ, τότε ακόμα θυγατρικής εταιρίας της ΔΕΠΑ. Η τότε αποτιμώμενης αξία του μεριδίου τους στον ΔΕΣΦΑ, έφθανε στα 326 εκατ. ευρώ και μάλιστα επειδή το τίμημα που εισέπραξε ο πετρελαϊκός όμιλος από την πώληση του ΔΕΣΦΑ ανήρχετο σε 284 εκατ. ευρώ, τα ΕΛΠΕ ενέγραψαν στα βιβλία τους ζημία από τη συναλλαγή ύψους 42 εκατ. ευρώ.