Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΑΔΜΗΕ και Euroasia στο δρόμο της παράνοιας
Σε πλήρη εξέλιξη η μάχη της Κρήτης
Τετάρτη, 15/05/2019

Σε πλήρη εξέλιξη δείχνει να βρίσκεται “η μάχη της Κρήτης” για το ηλεκτρικό καλώδιο που θα διασυνδέσει το νησί με την Αττική, με τους δύο “μονομάχους”, τον ΑΔΜΗΕ και τον Euroasia, να επιμένουν ο καθένας στη δική του λύση, οι οποίες αν τελικώς εφαρμοστούν και οι δύο οδηγούν στην κατασκευή δύο ηλεκτρικών διασυνδέσεων Κρήτης- Αττικής.

Πρόσφατα κορυφαίο στέλεχος της ΡΑΕ διαβεβαίωνε ότι σύντομα θα υπάρξει η νομική φόρμουλα που θα επιτρέψει στην Αρχή να δώσει το πράσινο φως για να ξεκινήσει η αρμόδια θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, η “Αριάδνη Interconnector” τις διαγωνιστικές διαδικασίες για το καλώδιο Κρήτης- Αττικής ως εθνικό έργο. Ωστόσο φαίνεται ότι απένταξή του από τα ευρωπαϊκά PCI, τα ‘Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ και η απεμπλοκή από τον, κυπριακών συμφερόντων,  Euroasia Interconnector, του πρότζεκτ για την ευρύτερη διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης- Αττικής, κάθε άλλο παρά απλή υπόθεση είναι.

Ας σημειωθεί ότι ο Euroasia, όπως αναφέρουν κύκλοι προσκείμενοι στη διοίκησή του, έχει κινήσει νομικές διαδικασίες σε δικαστήρια στην Αθήνα, τη Χάγη και την Κύπρο κατά των “μονομερών και παράνομων”, όπως τις χαρακτηρίζει,  αποφάσεων της ΡΑΕ για το νέο καλώδιο Κρήτης- Αττικής, ως εθνικό έργο.

Οι ίδιοι κύκλοι υποστηρίζουν ότι ο υπουργός Ενέργειας έκανε αναστροφή από την προηγούμενη πολιτική στήριξης του PCI EuroAsia Interconnector, προωθώντας  μία "δεύτερη νέα εθνική διασύνδεση".

Η απόφαση για «εθνικό» έργο, αναφέρουν οι ίδιες πηγές  έρχεται να προστεθεί στο ήδη εγκεκριμένο από την ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καλώδιο EuroAsia DC υψηλής τάσης 1.000 MW γνωστό ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI 3.10) που θα συνδέει το Ισραήλ και την Κύπρο με την Κρήτη και την Αττική, με το τελευταίο σκέλος να τίθεται σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2022.

Πηγές του ΑΔΜΗΕ πάντως αναφέρουν ότι η απόφαση για τη διασύνδεση  Κρήτης- Αττικής ως εθνικό έργο ελήφθη όταν ο Eurasia απέτυχε να εμφανίσει επαρκείς πηγές χρηματοδότησης και να πείσει τόσο για το σκέλος Κρήτης- Αττικής όσο και για το  υπόλοιπο και πολύ πιο δαπανηρό τμήα τμήμα Ισραήλ- Κύπρου- Κρήτης.  Ορισμένοι επισημαίνουν δε ότι χωρίς το υπόλοιπο τμήμα Κρήτης- Κύπρου- Ισραήλ, η γραμμή δεν μπορεί να  αποτελεί διασυνοριακή διασύνδεση.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο γενικός γραμματέας Ενέργειας Μιχάλης Βεροιόπουλος πριν από περίπου ένα μήνα στις Βρυξέλλες και εν όψει της αναθεώρησης της ευρωπαϊκής λίστας με τα έργα PCI, ζήτησε ως PCI να ενταχθεί το τμήμα Κρήτης- Κύπρου- Ισραήλ, εξαιρώντας το σκέλος Κρήτης- Αττικής. Κατά τις ίδιες πηγές στέλεχος της Κομισιόν φέρεται να έχει διευκρινίσει ότι μέχρι τον Οκτώβριο  που θα αναθεωρηθεί η λίστα των PCI και ως την επίσημη έγκρισή της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (4η αναθεώρηση), ισχύει η σημερινή λίστα PCI, που περιλαμβάνει και το τμήμα Κρήτης- Αττικής.

Πρόκειται για μία θέση που περιπλέκει την κατάσταση για την ελληνική πλευρά` και εν μέρει εξηγεί τις συνεχείς αναβολές στην έκδοση της απόφασης της ΡΑΕ για το έργο. Κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας πάντως καθησυχάζουν, επαναλαμβάνοντας ότι σύντομα θα υπάρξει λύση και θα προκηρυχθεί το έργο.

Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι επικρίνουν τον ΑΔΜΗΕ για τις τεχνικές προδιαγραφές της “εθνικής” διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής, υποστηρίζοντας ότι έχουν διαμορφωθεί κατά τέτοιο τρόπο που να αποκλείουν τις ελληνικές εταιρίες και ταυτόχρονα δεν είναι  τεχνικά συμβατές  με το καλώδιο Κρήτης- Κύπρου- Ισραήλ.

Το μεταφορικό δυναμικό του “Αριάδνη Interconnector”  είναι 1.000 MW στα 500 kV, όσο περίπου και της πρώτης φάσης του  Euroasia Interconnector. Σε ποιόν θα απευθύνεται όλη αυτή η ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που θα μεταφέρει το καλώδιο, ιδιαίτερα αυτή που θα εισρέει στο ηπειρωτικό σύστημα από το 2022 και μετά- αν θεωρήσουμε εφικτό το χρονοδιάγραμμα- είναι ένα ερώτημα που δεν έχει απαντηθεί. Άγνωστο είναι ακόμα και ποιά θα είναι η επιβάρυνση από τα φουσκωμένα τέλη μεταφοράς που θα πληρώνουν οι καταναλωτές, οι οποίοι ότι κερδίσουν από τις χρεώσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, προφανώς θα χάσουν στη μεταφορά.

Αξίζει να σημειωθεί τέλος, ότι πηγές της Κομισιόν, τις οποίες επικαλούνται κύκλοι προσκείμενοι στον Euroasia,  ανέφεραν ότι η ΡΑΕ «πλέον, με τις πολύ σοβαρές νομικές υποθέσεις εναντίον της, δεν έχει άλλη επιλογή από το να επιτρέψει τη σύνδεση του ευρωπαϊκού καλωδίου EuroAsia με το ελληνικό εθνικό δίκτυο και από εκεί με το υπόλοιπο δίκτυο της ηπειρωτικής Ευρώπης, κάτι το οποίο έχει μπλοκαριστεί μέχρι σήμερα».

Συναφείς αναρτήσεις
Ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα συμβάλει στο «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης, δίνοντας πρόσβαση σε νέες πηγές ...
Η εταιρεία ELICA MEDITERRANEAN ELECTRICAL INTERCONNECTION S.M. S.A., μέλος του Ομίλου Κοπελούζου, που αναπτύσσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης ...
Eντονη κριτική στην εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τον τρόπο εισαγωγής των “15λεπτων προϊόντων” στην Αγορά Εξισορρόπησης ασκούν οι μεγάλες καθετοποιημένες ...
Ενίσχυση των οικονομικών της μεγεθών κατέγραψε το 2023 η ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, με τα έσοδα να διαμορφώνονται στα 59,4 εκατ. ευρώ ...
Σε 12 με 18 μήνες αναμένεται να ληφθεί η απόφαση για το αν θα γίνει ή όχι ερευνητική γεώτρηση ...
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Τάσσος Μάνος, τόνισε ότι πρέπει να διπλασιαστούν ή ακόμα και να τετραπλασιαστούν οι επενδύσεις για την ...
Συνάντηση με πολυμελή αντιπροσωπεία του Ισραηλινού Υπουργείου Ενέργειας, της Ρυθμιστικής Αρχής καθώς και του Διαχειριστή της χώρας, είχε σήμερα ...
Μία ακόμα σύσκεψη για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ, του Great Sea Interconnector,  προγραμματίζεται την ερχόμενη εβδομάδα στη Λευκωσία, καθώς ...
Διαγωνισμό με σκοπό την σύναψη συμφωνίας – πλαίσιο για τα υποβρύχια καλωδιακά έργα εναλλασσόμενου ρεύματος των διασυνδέσεων των Δωδεκανήσων ...
 
 
Η MYTILINEOS εξετάζει το ενδεχόμενο εισαγωγής των μετοχών της σε διεθνές χρηματιστήριο, συμπεριλαμβανομένου του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, εντός των επόμενων 12- 18 μηνών, ...
Δυναμικά προχωρά η κατασκευή του νέου Θερμοηλεκτρικού Σταθμού συνδυασμένου κύκλου (Combined Cycle Gas Turbine-CCGT) ισχύος 840 MW της εταιρείας Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης Α.Ε., μία ...
Ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα συμβάλει στο «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης, δίνοντας πρόσβαση σε νέες πηγές καθαρής ενέργειας δρομολογούν από ...
Σε επίπεδα παρεμφερή με αυτά του Απριλίου αναμένεται να διαμορφωθούν τον Μάιο τα τιμολόγια ρεύματος, που θα ανακοινώσουν οι προμηθευτές τη Μεγάλη Τετάρτη. Η ...
Εξαιρετικά χαμηλούς ρυθμούς αύξησης της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη προβλέπει o Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) και παρότι οι γεωπολιτικές  εξελίξεις αποτελούν το μεγαλύτερο ...
Με την επανέναρξη της υπηρεσίας φόρτωσης φορτηγών πλοίων (truck loading) με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τη Ρεβυθούσα, η ΔΕΠΑ Εμπορίας ενίσχυσε σημαντικά ...
Η εταιρεία ELICA MEDITERRANEAN ELECTRICAL INTERCONNECTION S.M. S.A., μέλος του Ομίλου Κοπελούζου, που αναπτύσσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης “GREGY”, δημοσίευσε τις δύο ...
Το ενδεχόμενο νέων συνεργασιών με αμερικανικές εταιρίες άφησε ανοικτό ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης, στην ομιλία του χθες στο ...
Θετικές προοπτικές για το φυσικό αέριο, ως το καύσιμο μετάβασης, για  τα επόμενα χρόνια διαβλέπει  ο γενικός διευθυντής της εταιρίας “Φυσικό Αέριο” Γιάννης ...
Eντονη κριτική στην εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τον τρόπο εισαγωγής των “15λεπτων προϊόντων” στην Αγορά Εξισορρόπησης ασκούν οι μεγάλες καθετοποιημένες εταιρίες ηλεκτρισμού, καθώς ανησυχούν ...
Σε σημαντική αύξηση  των τελών χρήσης του δικτύου  διανομής φυσικού αερίου  οδηγεί το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύου Διανομής της enaon EDA (πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών),  ...
Την κατασκευή ενός νέου φωτοβολταϊκού πάρκου 171ΜW στο Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας στην Κοζάνη, ξεκινά o όμιλος Intrakat για λογαριασμό του Ομίλου ΔΕΗ, ...