Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΑΔΜΗΕ και Euroasia στο δρόμο της παράνοιας
Σε πλήρη εξέλιξη η μάχη της Κρήτης
Τετάρτη, 15/05/2019

Σε πλήρη εξέλιξη δείχνει να βρίσκεται “η μάχη της Κρήτης” για το ηλεκτρικό καλώδιο που θα διασυνδέσει το νησί με την Αττική, με τους δύο “μονομάχους”, τον ΑΔΜΗΕ και τον Euroasia, να επιμένουν ο καθένας στη δική του λύση, οι οποίες αν τελικώς εφαρμοστούν και οι δύο οδηγούν στην κατασκευή δύο ηλεκτρικών διασυνδέσεων Κρήτης- Αττικής.

Πρόσφατα κορυφαίο στέλεχος της ΡΑΕ διαβεβαίωνε ότι σύντομα θα υπάρξει η νομική φόρμουλα που θα επιτρέψει στην Αρχή να δώσει το πράσινο φως για να ξεκινήσει η αρμόδια θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, η “Αριάδνη Interconnector” τις διαγωνιστικές διαδικασίες για το καλώδιο Κρήτης- Αττικής ως εθνικό έργο. Ωστόσο φαίνεται ότι απένταξή του από τα ευρωπαϊκά PCI, τα ‘Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ και η απεμπλοκή από τον, κυπριακών συμφερόντων,  Euroasia Interconnector, του πρότζεκτ για την ευρύτερη διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης- Αττικής, κάθε άλλο παρά απλή υπόθεση είναι.

Ας σημειωθεί ότι ο Euroasia, όπως αναφέρουν κύκλοι προσκείμενοι στη διοίκησή του, έχει κινήσει νομικές διαδικασίες σε δικαστήρια στην Αθήνα, τη Χάγη και την Κύπρο κατά των “μονομερών και παράνομων”, όπως τις χαρακτηρίζει,  αποφάσεων της ΡΑΕ για το νέο καλώδιο Κρήτης- Αττικής, ως εθνικό έργο.

Οι ίδιοι κύκλοι υποστηρίζουν ότι ο υπουργός Ενέργειας έκανε αναστροφή από την προηγούμενη πολιτική στήριξης του PCI EuroAsia Interconnector, προωθώντας  μία "δεύτερη νέα εθνική διασύνδεση".

Η απόφαση για «εθνικό» έργο, αναφέρουν οι ίδιες πηγές  έρχεται να προστεθεί στο ήδη εγκεκριμένο από την ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καλώδιο EuroAsia DC υψηλής τάσης 1.000 MW γνωστό ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI 3.10) που θα συνδέει το Ισραήλ και την Κύπρο με την Κρήτη και την Αττική, με το τελευταίο σκέλος να τίθεται σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2022.

Πηγές του ΑΔΜΗΕ πάντως αναφέρουν ότι η απόφαση για τη διασύνδεση  Κρήτης- Αττικής ως εθνικό έργο ελήφθη όταν ο Eurasia απέτυχε να εμφανίσει επαρκείς πηγές χρηματοδότησης και να πείσει τόσο για το σκέλος Κρήτης- Αττικής όσο και για το  υπόλοιπο και πολύ πιο δαπανηρό τμήα τμήμα Ισραήλ- Κύπρου- Κρήτης.  Ορισμένοι επισημαίνουν δε ότι χωρίς το υπόλοιπο τμήμα Κρήτης- Κύπρου- Ισραήλ, η γραμμή δεν μπορεί να  αποτελεί διασυνοριακή διασύνδεση.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο γενικός γραμματέας Ενέργειας Μιχάλης Βεροιόπουλος πριν από περίπου ένα μήνα στις Βρυξέλλες και εν όψει της αναθεώρησης της ευρωπαϊκής λίστας με τα έργα PCI, ζήτησε ως PCI να ενταχθεί το τμήμα Κρήτης- Κύπρου- Ισραήλ, εξαιρώντας το σκέλος Κρήτης- Αττικής. Κατά τις ίδιες πηγές στέλεχος της Κομισιόν φέρεται να έχει διευκρινίσει ότι μέχρι τον Οκτώβριο  που θα αναθεωρηθεί η λίστα των PCI και ως την επίσημη έγκρισή της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (4η αναθεώρηση), ισχύει η σημερινή λίστα PCI, που περιλαμβάνει και το τμήμα Κρήτης- Αττικής.

Πρόκειται για μία θέση που περιπλέκει την κατάσταση για την ελληνική πλευρά` και εν μέρει εξηγεί τις συνεχείς αναβολές στην έκδοση της απόφασης της ΡΑΕ για το έργο. Κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας πάντως καθησυχάζουν, επαναλαμβάνοντας ότι σύντομα θα υπάρξει λύση και θα προκηρυχθεί το έργο.

Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι επικρίνουν τον ΑΔΜΗΕ για τις τεχνικές προδιαγραφές της “εθνικής” διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής, υποστηρίζοντας ότι έχουν διαμορφωθεί κατά τέτοιο τρόπο που να αποκλείουν τις ελληνικές εταιρίες και ταυτόχρονα δεν είναι  τεχνικά συμβατές  με το καλώδιο Κρήτης- Κύπρου- Ισραήλ.

Το μεταφορικό δυναμικό του “Αριάδνη Interconnector”  είναι 1.000 MW στα 500 kV, όσο περίπου και της πρώτης φάσης του  Euroasia Interconnector. Σε ποιόν θα απευθύνεται όλη αυτή η ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που θα μεταφέρει το καλώδιο, ιδιαίτερα αυτή που θα εισρέει στο ηπειρωτικό σύστημα από το 2022 και μετά- αν θεωρήσουμε εφικτό το χρονοδιάγραμμα- είναι ένα ερώτημα που δεν έχει απαντηθεί. Άγνωστο είναι ακόμα και ποιά θα είναι η επιβάρυνση από τα φουσκωμένα τέλη μεταφοράς που θα πληρώνουν οι καταναλωτές, οι οποίοι ότι κερδίσουν από τις χρεώσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, προφανώς θα χάσουν στη μεταφορά.

Αξίζει να σημειωθεί τέλος, ότι πηγές της Κομισιόν, τις οποίες επικαλούνται κύκλοι προσκείμενοι στον Euroasia,  ανέφεραν ότι η ΡΑΕ «πλέον, με τις πολύ σοβαρές νομικές υποθέσεις εναντίον της, δεν έχει άλλη επιλογή από το να επιτρέψει τη σύνδεση του ευρωπαϊκού καλωδίου EuroAsia με το ελληνικό εθνικό δίκτυο και από εκεί με το υπόλοιπο δίκτυο της ηπειρωτικής Ευρώπης, κάτι το οποίο έχει μπλοκαριστεί μέχρι σήμερα».

Συναφείς αναρτήσεις
ΑΔΜΗΕ
Ο ΑΔΜΗΕ, ανακοινώνει ότι σε τροχιά πλήρους υλοποίησης περνά η διασύνδεση της Σκιάθου στο Σύστημα Υψηλής Τάσης με την ...
AΔΜΗΕ
Περαιτέρω συμπίεση των περιθωρίων δανεισμού του πέτυχε ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας προχωρώντας σε αναχρηματοδότηση δύο κοινοπρακτικών δανείων με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση ...
Το μυστήριο της αύξησης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας από τη βαριά βιομηχανία
Τη λύση στο “μυστήριο” με τη μεγάλη αύξηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού από τη βαρειά βιομηχανία στην Υψηλή Τάση τον ...
ΑΔΜΗΕ
Eνεργό παραμένει το ενδιαφέρον από ξένους διαχειριστές δικτύων μεταφοράς αλλά και ισχυρούς χρηματοοικονομικούς ομίλους του εξωτερικού τόσο για μειοψηφικό ...
AΔΜΗΕ
Η ΑΔΜΗΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ Α.Ε.  κάτοχος του 51% των μετοχών του Ομίλου της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., ανακοίνωσε σήμερα τα οικονομικά αποτελέσματα ...
ΑΔΜΗΕ
Στην επιστροφή της διαφοράς παρακρατηθέντος φόρου, καθώς ο συντελεστής παρακράτησης φόρου επί των μερισμάτων μειώθηκε σε 5% έναντι 10%, ...
ΑΔΜΗΕ
Στο περιβαλλοντικό νομοσχέδιο που κατέθεσε την περασμένη Παρασκευή στη Βουλή ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης με το άρθρο 115, ...
AΔΜΗΕ - ΥΠΕΝ
Επενδύσεις ύψους 4,3 δισ. ευρώ σχεδιάζει ο ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2021-2030 με στόχο όλα τα νησιά της χώρας ...
Αναμένεται να υποβληθεί στη ΡΑΕ
To αναθεωρημένο δεκαετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2020-2029 αναμένεται να υποβληθεί εντός των ημερών στη ΡΑΕ, σύμφωνα ...

ΑΔΜΗΕ
Ο ΑΔΜΗΕ, ανακοινώνει ότι σε τροχιά πλήρους υλοποίησης περνά η διασύνδεση της Σκιάθου στο Σύστημα Υψηλής Τάσης με την υπογραφή της σύμβασης για ...
Kαραντίνα
Το lockdown προκάλεσε μείωση 12,6% σε σχέση με τον περασμένο Απρίλιο, ενώ τεράστια, 23,6%, ήταν η πτώση της κατανάλωσης ρεύματος από τις βιομηχανίες της υψηλής τάσης. Μικρότερη αλλά ...
Παρά την πανδημία
Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, οι εισαγωγές ανήλθαν στις 21.393 GWh (Γιγαβατώρες) έναντι 18.211 GWh. Η αύξηση αυτή φανερώνει πέραν των όποιων εποχικών συνθηκών, όπως κρύος χειμώνας, ...
ΤΑP
Εντός του χρονοδιαγράμματος, που προβλέπει την έναρξη εμπορικής λειτουργίας στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, παραμένει ο αγωγός Transadiatic Pipeline, TAP,  παρά τα προβλήματα ...
EΔΕΥ
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σύμφωνα με τις προβλέψεις της κείμενης νομοθεσίας προτείνει στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής,για τις ...
AΔΜΗΕ
Περαιτέρω συμπίεση των περιθωρίων δανεισμού του πέτυχε ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας προχωρώντας σε αναχρηματοδότηση δύο κοινοπρακτικών δανείων με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση 1,5 εκατ. ευρώ για ...
Θωμάς
Ο Γεράσιμος Θωμάς απάντησε χθες το βράδυ σε δύο επίκαιρες για το θέμα ερωτήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Σουλτάνας Ελευθεριάδου και του ΚΚΕ Λεωνίδα Στολτίδη τονίζοντας: «Η ...
ΔΕΗ
Με ποσό άνω των 12 εκατ. ευρώ θα αποζημιωθεί η ΔΕΗ μέσω του Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (Cost Recovery), ενός συστήματος στη χονδρική ...
Κλείσιμο λιγνιτικών μονάδων
Η ΔΕΗ μπορεί να μην έχει ακόμα υλοποιήσει την πρόθεση να διεκδικήσει αποζημίωση από το δημόσιο ή από την Ευρώπη για το πρόωρο κλείσιμο των ...
Βενεζουέλα
Το πρώτο από τα πέντε πετρελαιοφόρα που απέστειλε το Ιράν για προμήθεια καυσίμων στο Καράκας, έφθασε σήμερα στον τερματικό σταθμό διυλιστηρίου της Βενεζουέλας, ...
ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ
Στην Αθήνα στις 25 Μαΐου 2020, ημέρα Δευτέρα και ώρα 09:30 π.μ., συνήλθαν οι μέτοχοι της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ Α.Ε. σε Τακτική Γενική Συνέλευση. Παρέστησαν οκτώ ...
Λιγνίτες
Ανοίγει ο δρόμος για την επαναλειτουργία της λιγνιτικής μονάδας της Μελίτης μετά από την υπογραφή από τον Γενικό Διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΝ ...