Σενάρια για μερική ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, της 100% θυγατρικής της ΔΕΗ που διαχειρίζεται το δίκτυο διανομής ηλεκτρισμού, έχει φέρει στο προσκήνιο η δεινή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ΔΕΗ μαζί με την ανάγκη υλοποίησης μεγάλων επενδύσεων συντήρησης και εκσυγχρονισμού του δικτύου. Οριστικές αποφάσεις ωστόσο δεν έχουν ληφθεί αναφέρουν έγκυρες πηγές, επισημαίνοντας την πολυπλοκότητα του όλου εγχειρήματος, ενώ ταυτόχρονα παραπέμπουν στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης το Σαββατοκύριακο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΔΕΔΔΗΕ διαχειρίζεται τα δίκτυα διανομής ηλεκτρισμού Χαμηλής και Μεσαίας Τάσης, χωρίς αυτά όμως να βρίσκονται στην κυριότητά του, η οποία παραμένει στη ΔΕΗ. Ως περιουσιακό στοιχείο της ΔΕΗ δε, αποτελούν μέρος των εγγυήσεων που έχει παράσχει η εταιρία στις τράπεζες προκειμένου να δανειοδοτηθεί. Υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν, εταιρικοί μετασχηματισμοί που είχε επιχειρήσει η ΔΕΗ, όπως για παράδειγμα η απορρόφηση της 100% θυγατρικής “ΔΕΗ Ανανεώσιμες” από τη μητρική, μπλοκαρίστηκε από τις τράπεζες, ακριβώς επειδή οι ΑΠΕ της ΔΕΗ αποτελούν εγγυήσεις στην αναχρηματοδότηση των δανείων της.
Στο παρελθόν εξάλλου είχαν γίνει απόπειρες για την απόσχιση των δικτύων διανομής από τη μητρική, οι οποίες δεν καρποφόρησαν. Στα τέλη του 2018, η διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ είχε εξετάσει τον ίδρυση ενός νέου εταιρικού σχήματος στο οποίο θα περνούσε ο έλεγχος των δικτύων, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως ενέχυρο για την άντληση χρηματοδότησης για τις επενδύσεις του Διαχειριστή. Ένα επίσης σχέδιο διαχωρισμού των δικτύων είχε επιχειρηθεί πριν λίγους μήνες να παρουσιαστεί σε Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ, όμως η παρουσίαση δεν έγινε ποτέ, αφού η συνεδρίαση διακόπηκε από τις αντιδράσεις των εργαζόμενων.
Μελέτη που είχε καταρτίσει ο ΔΕΔΔΗΕ προέβλεπε ότι η ΔΕΗ θα σύστηνε μια 100% θυγατρική στην οποία θα περιερχόταν η κυριότητα του δικτύου διανομής, με στόχο τη διάθεση σε ιδιώτες του 49% και τη χρήση των εσόδων για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων του Διαχειριστή.
Ακόμα και αν αποφασιστεί η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, ένα από τα διλήμματα που θα έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση είναι αν τα έσοδα θα πάνε στον μέτοχο, δηλαδή τη ΔΕΗ η οποία έχει άμεση ανάγκη κεφαλαίων, ή στην εταιρία, αν ο επενδυτής εισέλθει με Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου, για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων επενδύσεων του ίδιου του Διαχειριστή, ο οποίος επίσης χρειάζεται φρέσκα κεφάλαια.
Το μοντέλο του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού που χρησιμοποίησε η προηγούμενη κυβέρνηση με τον ΑΔΜΗΕ, τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρισμού στην Υψηλή Τάση, είχε επικριθεί έντονα από τη ΝΔ όταν ήταν αντιπολίτευση, διότι αποστέρησε τη ΔΕΗ από ένα κρίσιμο περιουσιακό στοιχείο, χωρίς το αντίστοιχο οικονομικό αντάλλαγμα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι, στις εισηγήσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι περιλαμβάνεται η εύρεση στρατηγικού επενδυτή για τον ΔΕΔΔΗΕ με την πώληση πλειοψηφικού ή στρατηγικού μειοψηφικού μεριδίου μαζί με το μάνατζμεντ.
Η εμπειρία πάντως από άλλες χώρες της Ευρώπης έχει δείξει ότι σε αντίθεση με τα Δίκτυα Μεταφοράς, οι ιδιωτικοποιήσεις των Δικτύων Διανομής δεν είχαν μεγάλη επιτυχία, υπήρξαν δε περιπτώσεις που οι κινήσεις αυτές αντιστράφηκαν στην πορεία, ή ο έλεγχος πέρασε σε τοπικές εταιρίες δικτύων διανομής με συμμετοχή Δήμων ή Περιφερειών.
Η οικονομική χρήση του 2018 έκλεισε για τον ΔΕΔΔΗΕ με ζημιές 21,870 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 26,923 εκατ. ευρώ το 2017 και έσοδα 711,080 εκατ. ευρώ, έναντι 740,853 εκατ. ευρώ το 2017.
Η εταιρία απασχολεί 6.445 άτομα τακτικό προσωπικό, ενώ το 2018 ως έκτακτο προσωπικό εργάστηκαν 260 άτομα. Την ίδια χρονιά αποχώρησαν με συνταξιοδότηση περί τα 300 άτομα.
Στην επταετία 2012-2018 οι επενδύσεις συντήρησης και ανάπτυξης του δικτύου μειώθηκαν κατά 50%, στα 155 εκατ. ευρώ από 304 εκατ. ευρώ. Και μόνον αυτή η σημαντική υποχώρηση των επενδύσεων αρκεί για να ερμηνεύσει σε μεγάλο βαθμό την αύξηση των βλαβών στο δίκτυο - τις συνέπειες τις βλέπουμε σχεδόν καθημερινά με τις διακοπές ρεύματος ακόμα και στο κέντρο της Αθήνας, αν και η χθεσινή που ταλαιπώρησε το Σύνταγμα και πολλές άλλες περιοχές του λεκανοπεδίου οφειλόταν σε λάθος του ΑΔΜΗΕ και όχι του ΔΕΔΔΗΕ. Μόνον την περυσινή χρονιά η μέση διάρκεια των διακοπών ρεύματος αυξήθηκε κατά 21%, ενώ από το 2012 ως και το 2018 η μέση αναμονή των πελατών για μία απλή νέα σύνδεση ανέβηκε στις 34 από 16 ημέρες.
‘Οσο για τη μεγάλη επένδυση, των έξυπνων μετρητών, της αντικατάστασης δηλαδή των παλαιών “ρολογιών” της ΔΕΗ από ψηφιακούς μετρητές, παραμένει στα χαρτιά μετά το ναυάγιο του σχετικού διαγωνισμού, ο οποίος επί χρόνια σερνόταν στα δικαστήρια. Εύλογες αμφιβολίες δε υπάρχουν και για την ικανότητα χρηματοδότησης της επένδυσης, το ύψος της οποίας αγγίζει το 1 δισ. ευρώ.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος - Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης μέχρι στιγμής έχει κρατήσει κλειστά τα χαρτιά του και δεν έχει κάνει καμία δήλωση περί ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ. Παραμονές των εκλογών πάντως, ο ίδιος είχε μιλήσει για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του έτερου Διαχειριστή, του ΑΔΜΗΕ, ενώ στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ υπήρχε αναφορά περί διάθεσης στους ιδιώτες του 66% του ΑΔΜΗΕ. Σήμερα το 51% του Διαχειριστή Μεταφοράς ελέγχεται από το δημόσιο (συμπεριλαμβανομένου του ΤΑΙΠΕΔ), το 24% από την κινεζική State Grid και το υπόλοιπο έχει διατεθεί μέσω του ΧΑ.