Στο 8,23% για το 2019, προοδευτικά μειούμενος για τα επόμενα τρία χρόνια, το 2020, το 2021 και το 2022 διαμορφώθηκε τελικά ο συντελεστής απόδοσης κεφαλαίων του ΔΕΣΦΑ, το γνωστό WACC, με βάση τις πρόσφατες αποφάσεις της ΡΑΕ για το ρυθμιζόμενο έσοδο του Διαχειριστή.
Πρόκειται για ένα ποσοστό, χαμηλότερο μεν από ότι ίσχυε το 9,25%, αλλά αρκετά υψηλότερο, από το περίπου 7%, στο οποίο αρχικώς επιθυμούσε να το μειώσει η ΡΑΕ σύμφωνα με τις πληροφορίες που είχαν τότε διαρρεύσει.
Ας σημειωθεί ότι το WACC (Weighted Average Cost of Capital-σταθμισμένο μέσο κόστος κεφαλαίου) είναι ο βασικός συντελεστής για τη διαμόρφωση των τιμολογίων του ΔΕΣΦΑ, που αποτελούν και το έσοδο του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου.
Στο πλαίσιο της απόφασης της ΡΑΕ το WACC διαμορφώνεται σε 8,23% για το 2019, σε 7,84% για το 2020, σε 7,52% για το 2021 και σε 7,44% για το 2022.
Πρόκειται για ένα από τα υψηλότερα, ίσως το υψηλότερο WACC σε χώρα της ΕΕ, όπου η μέση απόδοση κεφαλαίων των αντίστοιχων Διαχειριστών διαμορφώνεται από 4% ως 6%.
Το ρίσκο της χώρας είναι από τις βασικές αιτίες του υψηλού WACC για τον ΔΕΣΦΑ. Στην τετραετία πάντως βαίνει μειούμενο, με το premium ρίσκου χώρας να ξεκινά από το 2% το 2019 και να μειώνεται στο 1,80% το 2020 και σε 1,50% το 2021 και το 2022.
Εξαλλου με απόφαση της ΡΑΕ του Οκτωβρίου 2017 τα έσοδα του Διαχειριστή επηρεάζονται θετικά από την ανακτήσιμη διαφορά που έχει λαμβάνειν ο ΔΕΣΦΑ από χρήσεις του παρελθόντος. Πρόκειται για ένα ποσό της τάξης των 15,7 εκ. ευρώ/ετησίως για τα επόμενα 13 χρόνια, ως το 2032.
Το νέο τιμολόγιο, όπως προέκυψε από την πρόσφατη τέταρτη αναθεώρηση του κανονισμού τιμολόγησης των βασικών δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Αερίου, με βάση τις σχετικές αποφάσεις της ΡΑΕ, τίθεται σε εφαρμογή την 1η Σεπτεμβρίου 2019. Αφορά στο τετράμηνο μέχρι τη λήξη του έτους, ως 31/12/2019, ενώ οι αποφάσεις δημιουργούν το πλαίσιο για τις χρεώσεις του συστήματος κατά τις ρυθμιστικές περιόδους 2020-2022 και 2023-2026.
Πρόκειται για μία αναθεώρηση που καθυστέρησε σημαντικά, καθώς έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί στα τέλη του 2018 προκειμένου να ισχύσει από 1/12019 και η οποία μέχρι να ολοκληρωθεί, λέγεται ότι είχε προκαλέσει αρκετές τριβές με τον ΔΕΣΦΑ και την κοινοπραξία SENFLUGA, των εταιριών Snam/Enagas/Fluxys, που εξαγόρασε το 66% του Διαχειριστή, λόγω της αρχικά επιδιωκόμενης μεγαλύτερης μείωσης της απόδοσης κεφαλαίων
Ας σημειωθεί τέλος ότι στις αρχές Αυγούστου, η εταιρία Damco του ομίλου Κοπελούζου ανακοίνωσε την εξαγορά του 10% του μετοχικού κεφαλαίου της SENFLUGA.