Εμπόδια και δυσκολίες στους μικρότερους χρήστες της Ρεβυθούσας δημιουργούν οι προβλέψεις του κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, όπως υποστηρίζει η Μότορ ‘Οιλ
«Οι προβλέψεις του κώδικα ΕΣΦΑ σχετικά με τη χρήση της Ρεβυθούσας ως υφίστανται εξυπηρετούν τους 2-3 μεγαλύτερους χρήστες και δημιουργούν δυσκολίες στους μικρότερους» αναφέρει χαρατηριστικά η Μότορ ‘Οιλ στο κείμενο που υπέβαλε στη ΡΑΕ, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την τροποποίηση των διατάξεων του Κώδικα ΕΣΦΑ που αφορούν στη χρήση της εγκατάστασης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Στο πλαίσιο αυτό η εταιρία τονίζει ότι οι τροποποιήσεις στον κώδικα θα πρέπει να αποσκοπούν στην εφαρμογή ενός κανονιστικού πλαισίου που θα δίνει προτεραιότητα στην ίση μεταχείριση μεταξύ των χρηστών, βασιζόμενη στη διαφάνεια με σαφείς και απλούς κανόνες.
Τα μεγαλύτερα εμπόδια, σύμφωνα με τη Μότορ Όιλ είναι:
- Oι προβλέψεις περί ετήσιου προγραμματισμού με σημαντικότερο το κριτήριο της φθίνουσας σειράς, καθώς και οι προβλέψεις του κανονισμού τιμολόγησης και συγκεκριμένα η μεγάλη αύξηση του σχετικού συντελεστή ( Β) για την τιμολόγηση σε περίοδο συμβολαιοποίησης μικρότερης των 18 ημερών. Όπως αναφέρει η εταιρία η εν λόγω πρόβλεψη καθιστά ασύμφορη τη χρήση της εγκατάστασης από τους μικρούς χρήστες, εκείνους που δεν διαθέτουν την κρίσιμη μάζα για να κάνουν μακροχρόνια δέσμευση δυναμικότητας. Εξάλλου, εξ αιτίας της συμβατικής συμφόρησης της Ρεβυθούσας που δημιουργήθηκε τεχνητά στον ετήσιο προγραμματισμό η μόνη δυνατότητα που απομένει για τις εκφορτώσεις είναι διάρκειας το πολύ μέχρι 10 ημέρες, πράγμα που συνεπάγεται τον διπλασιασμό του κόστους χρήσης της Ρεβυθούσας.
- Δεν υπάρχουν προβλέψεις περί διαχείρισης συμφόρησης με αποτέλεσμα οι χρήστες να αναγκάζονται να φέρνουν φορτία με πολύ μικρή περίοδο κατανάλωσης. ‘Ετσι οι μικροί χρήστες αποκλείονται από τη χρήση της εγκατάστασης, αφού αδυνατούν να καταναλώσουν το φορτίο στο μικρό αυτό χρονικό διάτημα
Σχετικά με την υπηρεσία ευελιξίας των φορτίων LNG, η Μότορ ¨Οιλ θεωρεί ότι οι προτεινόμενες τροποποιήσεις κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, θα μπορούσαν όμως να βελτιωθούν σε ορισμένα σημεία, όπως :
*Η παροχή της υπηρεσίας προς τον χρήστη LNG να αφορά όχι μόνον τις μη προγραμματισμένες εκφορτώσεις, αλλά και τα ετήσιες και μηνιαίες εκφορτώσεις, ιδιαίτερα σε περίπτωση συνωστισμού στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας
Το χρονικό διάστημα ευελιξίας πριν την ημέρα εκφόρτωσης να μπορεί να υπερβαίνει τις 6 ημέρες και πιο συγκεκριμένα να καλύπτει τις υπόλοιπες απαιτούμενες ημέρες μέχρι τις 18 ημέρες του συνολικού διαστήματος εκφόρτωσης. ‘Ετσι θα μπορούν οι χρεώσεις αεριοποίησης και εισόδου να είναι μικρότερες
Στην άρση των εμποδίων θα μπορούσε ακόμα να βοηθήσει :
• Mε βάση το σημερινό πλαίσιο, σε περιπτώσεις προσωρινής αποθήκευσης λίγων ημερών, κάτω των 18, ο χρήστης υποχρεώνεται να αεριοποιήσει τις δύο πρώτες ημέρες από την εκφόρτωση μία πάρα πολύ μεγάλη ποσότητα υγροποιημένου αερίου και σε ακραίες περιπτώσεις ακόμα μεγαλύτερη. Για παράδειγμα για να εκφορτώσει ο χρήστης ένα μεσαίο φορτίο θα πρέπει να καταναλώσει τις δύο πρώτες ημέρες πάνω από 80GWH/ημέρα τη στιγμή που η ημερήσια κατανάλωση είναι της τάξεως των 10-15 GWH/ ημέρα. ‘Ετσι ο χρήστης εκτίθεται σε μεγάλο ρίσκο, αφού αν δεν μπορέσει να εξασφαλίσει τόσο μεγάλη αεριοποίηση τις δύο πρώτες ημέρες, τότε θα χρεωθεί με υπέρβαση του αποθηκευτικού χώρου, ίση με την τιμή του ΤΤF. Για να αποφεύγονται τέτοιες καταστάσεις θα μπορούσε να τροποποιηθεί το άρθρο 69 του κώδικα, δίνοντας τη δυνατότητα ομαλών εκφορτώσεων και αεριοποιήσεων.
• Η δυναμικότητα που έχει δεσμευτεί από ένα χρήστη να μπορεί να εκχωρηθεί σε άλλο χρήστη και παράλληλα η προθεσμία εκχώρησης δυναμικότητας , συναλλαγών LNG, και αποθηκευτικού χώρου να παραταθεί ως την ώρα 17.00 της προηγούμενης ημέρας αντί για τις 13.00
Επίσης προτείνεται το δικαίωμα ενδοημερήσιου αιτήματος Δέσμευσης Δυναμικότητας , Αεριοποίησης και Εισόδου Αγίας Τριάδας να επεκταθεί και στο ενδοημερήσιο αίτημα Δέσμευσης Δυναμικότητας Μεταφοράς σε Σημεία Εξόδου. Επίσης πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη για τη δυνατότητα συναλλαγής ποσοτήτων και αποθηκευτικού χώρου μεταξύ των χρηστών εντός της δεξαμενής και σε ενδοημερήσια βάση.
Σε σχέση με το γενικό πλαίσιο ευρωπαϊκών οδηγιών για τη διαχείριση της συμφόρησης, προτείνεται ότι εκτός από τις προβλέψεις για αποδέσμευση δυναμικότητας να εισαχθεί πρόβλεψη για πρόσθετη δυναμικότητα, όπως ισχύει και στα σημεία διασύνδεσης.
Εξάλλου ο Διαχειριστής θα πρέπει να ενημερώνει τους χρήστες γραπτώς ή μέσω πληροφοριακού για το Μέγιστο Χώρο Προσωρινής Αποθήκευσης και τον Πρόσθετο Αποθηκευτικό Χώρο, που τους έχει κατοχυρωθεί.
Τέλος, όσον αφορά στον ετήσιο προγραμματισμό LNG επισημαίνεται ότι, η αναθεώρηση δεν προβλέπει επανακαθορισμό του ετήσιου προγραμματισμού, καθώς διατηρεί το κριτήριο της «φθίνουσας σειράς», που δημιουργεί στρεβλώσεις και συνθήκες ολιγοπωλίου, όπως υποστηρίζει η εταιρία, η οποία προτείνει :
- Τη διαργάνωση δημοπρασιών για τη δέσμευση περιόδου εκφορτώσεων με ταυτόχρονη δέσμευση περιόδου επαναεριοποίησης της αντίστοιχης δυναμικότητας σε ετήσια βάση
- Πρόβλεψη ύπαρξης ενός ελάχιστου χρονικού διαστήματος μεταξύ διαδοχικών εκφορτώσεων που δηλώνονται από τον ίδιο χρήστη.