Eνεργό παραμένει το ενδιαφέρον από ξένους διαχειριστές δικτύων μεταφοράς αλλά και ισχυρούς χρηματοοικονομικούς ομίλους του εξωτερικού τόσο για μειοψηφικό μερίδιο στην “Αριάδνη”, την 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ που έχει αναλάβει την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής όσο και για μερίδιο στον ίδιο τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος συνεχίζει κανονικά το επενδυτικό του πρόγραμμα, χωρίς ιδιαίτερες επιπτώσεις, μέχρι σήμερα, από την πανδημία του κορωνοϊού και το lockdown, ούτε στο χρονοδιάγραμμα των έργων αλλά ούτε και στις εισπράξεις.
Αυτό προκύπτει τουλάχιστον από τις δηλώσεις του αντιπροέδρου του ΑΔΜΗΕ κ. Ιωάννη Μάργαρη σε τηλεδιάσκεψη που έγινε χθες με δημοσιογράφους για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του ΑΔΜΗΕ για τη χρήση 2019.
Όπως διαβεβαίωσε ο κ. Μάργαρης η εταιρία συνεχίζει κανονικά το επενδυτικό της πρόγραμμα, με προοπτική ηλέκτρισης της “μικρής” διασύνδεσης Κρήτης- Πελοποννήσου πριν το τέλος του έτους, ενώ στα τέλη Μαίου με αρχές Ιουνίου θα υπογραφούν οι συμβάσεις με τους αναδόχους των έργων (καλώδια και μετασχηματιστές) για τη “μεγάλη” διασύνδεση Κρήτης- Αττικής. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του εν λόγω έργου παραμένει στους 36 μήνες από την υπογραφή των συμβάσεων, δηλαδή στα τέλη Μαίου του 2023.
Όπως πρόσθεσε ο πρόεδρος της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών κ. Ιάσων Ρουσόπουλος για τη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου, αναμένεται να υπογραφεί ως το τέλος του μήνα δανειακή σύμβαση με τράπεζα, για ποσό της τάξης των 400-500 εκατ. ευρώ - ο ίδιος δεν το προσδιόρισε- και επιτόκιο αρκετά χαμηλότερο του 2,5%, το οποίο είχε “κλειδώσει” πριν ξεσπάσει η πανδημία του κορωνοϊού.
Το κόστος της διασύνδεσης ανέρχεται σε περίπου 1 δισ. ευρώ. Ο ΑΔΜΗΕ για το έργο αυτό έχει ταμειακά διαθέσιμα 200 εκατ. ευρώ (από το μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνη Interconnection), ενώ βρίσκεται στη τελική φάση των συζητήσεων με την Κομισιόν για την ένταξη στο ΕΣΠΑ, από το οποίο η διασύνδεση θα επιδοτηθεί με ποσό της τάξης των 300-400 εκατ. ευρώ. Το υπόλοιπο θα καλυφθεί με το δάνειο που συμβασιοποιείται εντός των επόμενων ημερών.
Οι συζητήσεις για την είσοδο εταίρου ή εταίρων με μειοψηφικό μερίδιο στην “Αριάδνη” συνεχίζονται, ενδιαφέρον υπάρχει, όπως δήλωσαν και τα δύο στελέχη, ενώ την περίοδο αυτή έγιναν διαβουλεύσεις με τη ΡΑΕ για το πώς θα γίνει ο διαγωνισμός. Οι τελικές αποφάσεις πάντως θα ληφθούν από τους μετόχους, ενώ ακόμα δεν έχει προσδιοριστεί το ποσοστό που θα διατεθεί σε τρίτο/τρίτους επενδυτές.
Συνεργατικά μοντέλα με τρίτες εταιρίες θα μπορούσε να εξετάσει ο ΑΔΜΗΕ και για άλλα μεγάλα έργα που έχουν ενταχθεί στο δεκαετές επενδυτικό του πρόγραμμα, το οποίο προβλέπει τη διασύνδεση όλων των νησιών, κυρίως με εταιρίες ΑΠΕ που θα ενδιαφερόντουσαν για την ανάπτυξη μεγάλων έργων, πχ θαλάσσιων αιολικών κλπ. Το σχήμα μίας τέτοιας συνεργασίας δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί, αλλά μάλλον δεν θα είναι στο μοντέλο της “Αριάδνη”. Σε όλες τις ενδεχόμενες τέτοιου τύπου συνεργασίες, “ο ΑΔΜΗΕ θα διατηρεί τον έλεγχο και το τιμόνι” , όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Μάργαρης.
Σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για τις επιπτώσεις της πανδημίας, αναφέρθηκε πως η εταιρία παρακολουθεί τη ζήτηση, υπήρξε μία μείωση αλλά τώρα με την άρση του lockdown και τη σταδιακή επιστροφή στη νέα κανονικότητα η κατανάλωση ηλεκτρισμού αναμένεται να ανακάμψει. Η εταιρία κάνει συνεχείς προσομοιώσεις για τις επιπτώσεις, ακόμα και στο σενάριο ενός δεύτερου κύματος της πανδημίας το φθινόπωρο. Πάντως μέχρι στιγμής, όπως δήλωσε η κα Ελένη Ζαρίκου, οικονομική διευθύντρια του ΑΔΜΗΕ, στα έσοδα η μείωση ήταν αμελητέα και οι εισπράξεις δεν δείχνουν να έχουν επηρεαστεί .
Αυτό που επηρεάστηκε ήταν το έργο πληροφορικής για την Αγορά Εξισορρόπησης, την μία από τις τέσσερις αγορές του target model, για την οποία είναι υπεύθυνος ο ΑΔΜΗΕ. Η General Electric, που είχε αναλάβει το έργο, διέκοψε απροειδοποίητα, όπως δήλωσαν οι επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ, με την έναρξη της πανδημίας. Μετά από διαβουλεύσεις, τελικώς φαίνεται ότι υπάρχει συμφωνία για να ολοκληρωθεί το έργο τον Αύγουστο, ενώ κανονικά έπρεπε να είναι ήδη έτοιμο.
Τα καθαρά κέρδη του ΑΔΜΗΕ αυξήθηκαν το 2019 κατά 25,6% ή κατά 20,9 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο στα 102,9 εκατ. ευρώ ενώ τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 75,9 εκατ. ευρώ από 69,7 εκατ. ευρώ το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 9,4%.
Το διοικητικό συμβούλιο του ΑΔΜΗΕ έχει προτείνει στη γενική συνέλευση τη διανομή μερίσματος 50% των καθαρών κερδών, δηλαδή 51,5 εκατ. ευρώ .
Οι επενδύσεις της εταιρίας το 2019 έφθασαν στα 249 εκατ. ευρώ, που αποτελεί ρεκόρ, ενώ το δεκαετές επενδυτικό της πρόγραμμα προβλέπει ένα σύνολο επενδύσεων 5 δισ. ευρώ.