Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση
Στην τελική ευθεία με βελτιώσεις
Σάββατο, 11/07/2020

Σειρά κινήτρων (οικολογικό μπόνους, φοροαπαλλαγές κ.α.) τα οποία οδηγούν σε μεσοσταθμική μείωση 25% της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και 40% ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ηλεκτροκίνηση που κατατέθηκε, τελικά, στη Βουλή και αναμένεται να ψηφισθεί μέσα σε δύο εβδομάδες. Υπάρχει, γενικά, βελτίωση των φορολογικών κινήτρων για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων και την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης. Σημασία έχουν, ωστόσο, οι προθεσμίες: Αφού ψηφισθεί το ν/σ, τότε θα προκηρυχθεί η δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» μέσω της οποίας θα επιδοτηθεί η αγορά /μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δικύκλων και ποδηλάτων από ιδιώτες και εταιρίες, δράση που θα έχει προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ και ισχύ έως την 31η Δεκεμβρίου 2021. Μετά, ίδωμεν…

Πάντως, το όλο όφελος, ασφαλώς, έρχεται επικουρικά στο χαμηλό κόστος χρήσης καθώς η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας ενός οχήματος μικρής κατηγορίας αντιστοιχεί σε περίπου 16 κιλοβατώρες/100 χλμ., ή περίπου 2,7 ευρώ (με το ισχύον οικιακό τιμολόγιο) έναντι 9 ευρώ περίπου που είναι το κόστος για ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο βενζίνης. Αξίζει να τονισθεί ότι μετά την ενσωμάτωση των προτάσεων που υπεβλήθησαν στο πλαίσιο της διαβούλευσης του νομοσχεδίου (ολοκληρώθηκε την 1η Ιουλίου και συγκέντρωσε 334 σχόλια από πλήθος φορέων και πολιτών) οι κύριες αλλαγές που ενσωματώθηκαν προβλέπουν τα εξής:

-Με σκοπό τη μείωση των ρύπων, του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών και της προστασίας της δημόσιας υγείας επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ (έναντι 4.000 που είχε προταθεί αρχικά) στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 4 (αυτοκίνητα 10ετίας-12ετίας και πάνω). Εισάγεται επίσης περιβαλλοντικό τέλος 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro 5A (αυτοκίνητα 8ετίας και πάνω). Με τον τρόπο αυτό, σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξορθολογίζεται το ύψος του περιβαλλοντικού τέλους και αντιμετωπίζονται πιο αυστηρά τα παλαιά μεταχειρισμένα οχήματα τύπου Εuro 5A, τα οποία μέσω του σκανδάλου «Dieselgate» και της παραποίησης των μετρήσεων ρύπων σε χιλιάδες πετρελαιοκίνητα οχήματα ώθησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διατάξει προκαταρκτική έρευνα και πλήθος κρατών μελών να επιβάλλουν υψηλά πρόστιμα και να απαγορεύσουν την κυκλοφορία τους στα αστικά κέντρα. Τα έσοδα που θα προκύψουν θα διοχετευθούν μέσω του Λογαριασμού Ειδικού Σκοπού για την ανάπτυξη και χρηματοδότηση δράσεων που θα υποστηρίζουν την μετάβαση στην κινητικότητα των μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων. Παραμένει η πρόβλεψη για απαγόρευση των εισαγωγών των ακόμα παλαιότερων και εξαιρετικά ρυπογόνων οχημάτων (τεχνολογίας Euro 1,2 και 3).

-Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα που υπάγονται στην κατηγορία L, δηλαδή οχήματα που ταξινομούνται ως δίκυκλα ή τρίκυκλα καθώς και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, ωφελούνται του φορολογικού κινήτρου της έκπτωσης δαπάνης προσαυξημένης κατά 50% όπως τα λοιπά οχήματα. Έτσι για ένα ηλεκτρικό δίκυκλο η αξία του θα υπολογίζεται προσαυξημένη κατά 50% βελτιώνοντας το φορολογικό αποτέλεσμα της εταιρίας που ωφελείται του κινήτρου.

-Ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 ευρώ (Λιανική Τιμή Προ Φόρων) θα εξαιρούνται από το τεκμήριο διαβίωσης, ενώ για ηλεκτρικά οχήματα αξίας άνω των 50.000 ευρώ ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 ευρώ.

-Όσον αφορά την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ, θεσπίζεται ακόμα πιο αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης (70% έναντι 50% που είχε προβλεφθεί αρχικά). Με τον τρόπο αυτό καθίσταται ελκυστικότερη η εγκατάσταση υποδομών φόρτισης που θα λειτουργούν με ενέργεια προερχόμενη από εναλλακτικές πηγές. καθιστώντας έτσι την φόρτιση 100% πράσινη.

-Διευκρινίζεται η διαδικασία που θα επιτρέπει τη δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης των πόλεων, με γνώμονα την όσο το δυνατόν πιο εύκολη και γρήγορη εξυπηρέτηση των κατόχων τέτοιων οχημάτων.

-Προσδιορίζεται το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων των φορέων που εποπτεύουν την αγορά της ηλεκτροκίνησης.

-Προβλέπεται η εκπόνηση Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων και από τους μικρούς δήμους της χώρας, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη γεωγραφική κάλυψη με υποδομές φόρτισης τα επόμενα χρόνια.

-Προχωρεί περαιτέρω η απλοποίηση της διαδικασίας εγκατάστασης ιδιωτικών σημείων φόρτισης σε όλες τις κατηγορίες κτιρίων και ειδικότερα στις πολυκατοικίες.

Εισάγονται, ακόμη, κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων στις λιγνιτικές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης για μονάδες παραγωγής φορτιστών, εξαρτημάτων, μπαταριών κλπ., επιβάλλεται υποχρεωτική ποσόστωση αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων από το Δημόσιο (με στόχο το 25% των νέων οχημάτων από τον Αύγουστο του 2021 να είναι ηλεκτρικά) και θεσπίζεται το πλαίσιο που θα επιτρέψει τη γρήγορη ανάπτυξη δικτύων φόρτισης σε όλη τη χώρα. Σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη, «με το πρώτο συνολικό και ολοκληρωμένο νομοσχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης θέτουμε τις βάσεις για την μετάβαση στις πράσινες μετακινήσεις. Κάτι που θα έχει σαφή οφέλη για την βελτίωση της ποιότητας ζωής του πολίτη, για την προσβασιμότητα των πόλεων και για την προστασία της δημόσιας υγείας από τις επικίνδυνες εκπομπές ρύπων που επιβαρύνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των οδικών μεταφορών»

Συνημμένα αρχεία:
Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Περισσότερες από 22 νομοθετικές ρυθμίσεις για  την ενέργεια, μεταξύ αυτών και η περίφημη τροποποίηση του άρθρου 42 του Κώδικα ...
Νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος-Ενέργειας
Σύντομα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος-Ενέργειας που θα εξασφαλίζει στην ΕΔΕΥΕΠ, την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρία ...
3ο Electric & Micro Mobility Forum
Η εταιρία Smart Press διοργανώνει το 3ο “Electric & Micro Mobility Forum”, με σκοπό να εξερευνήσει το μέλλον των Μεταφορών, οι οποίες ...
Mε στόχο τις βιώσιμες μεταφορές στη χώρα μας
Δημιουργούμε ένα συνεκτικό σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης σε όλους τους τομείς μεταφορών με στόχο τόσο τη ...
Διαφωνούν με το υπό ψήφιση ν/σ
Ο Σύλλογος Εργαζομένων στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) σε Έκτακτη Γενική Συνέλευσή του αποφάσισε την προκήρυξη στάσης εργασίας από ...
Στην αυτοκίνηση επενδύει η Autohellas σε αυτοκίνητα μηδενικών και χαμηλών ρύπων, τα οποία, εκτός από τα προφανή περιβαλλοντικά και ...
Θεσμικοί φορείς-Νομοσχέδιο
Tην κατ’ αρχάς γενικότερη σύμφωνη γνώμη του για το του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία ...
Ασφαλιστικό-Νομοσχέδιο-Διαβούλευση
Έκτακτη οικονομική ενίσχυση σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, «μπόνους» για τη μετατροπή συμβάσεων μερικής απασχόλησης σε πλήρη, επέκταση του επιδόματος ...
Τα βαρέα οχήματα ευθύνονται για το 25% των παγκόσμιων εκπομπών ρύπων
Η ABB επισημαίνει ότι τα τελευταία χρόνια εντείνεται η παγκόσμια προσπάθεια για μείωση των εκπομπών άνθρακα στις μεταφορές, κάτι ...
 
 
Δυναμικά προχωρά η οργανική ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου ΑΠΕ της ΔΕΗ Ανανεώσιμες, καθώς νέα αιολικά και φωτοβολταϊκά έργα ολοκληρώνονται συνεχώς και προστίθενται στα υφιστάμενα ...
Για δημιουργία χάους  από την εφαρμογή του CBAM, του φόρου άνθρακα στα σύνορα της Ευρώπης, προειδοποιούν οι traders, ενώ ο κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος, ...
Τα αιολικά πάρκα συμβάλλουν ήδη σημαντικά στην προστασία του τοπικού δασικού περιβάλλοντος. Με κατάλληλα μέτρα και συνεργασία με τις αρχές, μπορεί να συμβάλλουν ...
To ΝΟΥΝΟΥ Family κέρδισε Χρυσό Βραβείο στα Green Brand Awards 2024 για τις πρώτες συσκευασίες γάλακτος με Ουδέτερο Αποτύπωμα Άνθρακα στην Ελλάδα! Επενδύοντας ...
Στον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα - Πύργος θα υλοποιηθεί σύντομα το μεγαλύτερο πρόγραμμα φωτοβολταϊκών πάρκων που έχει αναπτυχθεί σε αυτοκινητόδρομο στη χώρα. Συνολικά ...
Με ευρεία συμμετοχή της κοινωνίας της Χίου και μεγάλη επιτυχία διεξήχθη στο νησί, Συνέδριο για την Κλιματική Αλλαγή, στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο της ...
Την επανεξέταση του φόρου άνθρακα στα σύνορα της ΕΕ (CBAM), καθώς δεν φαίνεται ότι μπορεί να επιτελέσει το στόχο του αλλά αντίθετα μπορεί ...
Ενα νέο χρηματοοικονομικό εργαλείο για την στήριξη των επενδύσεων στον τομέα της απορρόφησης διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα προωθεί η ΕΕ.   Το ...
Προχωρεί η αξιολόγηση των σεισμικών δεδομένων που συγκεντρώθηκαν στα δύο θαλάσσια μπλοκ δυτικά και νοτιοδυτικά της Κρήτης, και η κυβέρνηση ελπίζει μέσα στον ...
Έμφαση στις τεχνολογίες δέσμευσης καθώς και  απορρόφησης του διοξειδίου του άνθρακα απ’ ευθείας από την ατμόσφαιρα δίνει πλέον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρουσιάζοντας οδικό ...
Στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 15 εβδομάδων έχουν υποχωρήσει οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων, καθώς η ζήτηση μειώνεται, όσο υποχωρεί η παραγωγή ...
Η ΔΕΗ και ο Όμιλος Intrakat ανακοινώνουν τη σύναψη δεσμευτικής Συμφωνίας-Πλαισίου Συνεργασίας μεταξύ της ΔΕΗ Ανανεώσιμες και του ομίλου Intrakat για την από ...