Nέο μηχανισμό αντιστάθμισης του κόστους ρύπων για τις βιομηχανίες θα πρέπει να κοινοποιήσει σύντομα το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας στη Κoμισιόν, καθώς χθες η Επιτροπή δημοσιοποίησε τις νέες κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για την αντιστάθμιση, οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ από 1/1/2021.
Εν όψει του νέου πλαισίου, οι εκπρόσωπο της βιομηχανίας ζητούν το σχέδιο που θα υποβάλει το ΥΠΕΝ να θεσμοθετεί τη δυνατότητα επιπλέον περιορισμού της επιβάρυνσης, σε συνάρτηση με την ακαθάριστη προστιθέμενη αξία.
Οι νέες επικαιροποιημένες κατευθυντήριες γραμμές καλύπτουν την περίοδο 2021-2030 και αφορούν στην αντιστάθμιση του έμμεσου κόστους ρύπων από συγκεκριμένες βιομηχανικές δραστηριότητες, που έχουν χαρακτηριστεί ως επιλέξιμες , όπως ο χάλυβας, χαλκός, κλπ, προκειμένου να αποφευχθεί η μετεγκατάστασή των εργοστασίων σε τρίτες χώρες με χαμηλότερο περιβαλλοντικό κόστος (carbon leak).
Aνάμεσα στις δραστηριότητες που παραμένουν επιλέξιμες είναι ο χάλυβας, εξαιρείται πάντως η εξόρυξη σιδηρούχων μετάλλων και οι σωλήνες χωρίς ραφές, ενώ για πρώτη φορά εντάσσεται το υδρογόνο στη λίστα των επιλέξιμων τομέων. Άλλα βιομηχανικά αέρια, όπως για παράδειγμα το οξυγόνο δεν περιλαμβάνονται στα επιλέξιμα.
Το επίπεδο της αντιστάθμισης παραμένει στο 75% όπως και το 2020. Επιπρόσθετα όμως, οι χώρες- μέλη θα μπορούν να χορηγήσουν περαιτέρω ενισχύσεις σε επίπεδο επιχείρησης (ενδεχομένως ως και στο 100% του επιπέδου αναφοράς), προκειμένου το έμμεσο κόστος να μην ξεπερνά το 1,5% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας. Πρόκειται για ένα μηχανισμό παρόμοιο με αυτόν που προβλέπουν οι Κατευθυντήριες Γραμμές για τις Κρατικές Ενισχύσεις στους τομείς του Περιβάλλοντος και της Ενέργειας για τα τέλη των ΑΠΕ ( με διαφορετικό όμως ελάχιστο συντελεστή, εν προκειμένω 0,5% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας).
Εαν οι χώρες-μέλη εκμεταλλευτούν τη δυνατότητα αυτή, τότε οι επιλέξιμες βιομηχανίες θα μπορούν να έχουν μεγαλύτερο όφελος, σε σχέση με τα ισχύοντα ως σήμερα.
Η βασική μεθοδολογία υπολογισμού του συντελεστή εκπομπής CO2 δεν έχει μεταβληθεί, δίνεται όμως επιπρόσθετα στις χώρες - μέλη η δυνατότητα υπολογισμού του εν λόγω συντελεστή σε συνάρτηση με ορισμένα άλλα δεδομένα που σχετίζονται με την περιεκτικότητα σε CO2 , διαδικασία όμως που θα πρέπει να εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Oι όροι και οι προϋποθέσεις για την λήψη της ενίσχυσης είναι πιο χαλαροί σε σχέση με το προσχέδιο της απόφασης που είχε τεθεί σε διαβούλευση τον Μάρτιο του 2020. Για παράδειγμα η περίοδος αποπληρωμής για τις βελτιώσεις ενεργειακής απόδοσης μειώθηκε στα 3 χρόνια, ενώ το μερίδιο της κατανάλωσης που πρέπει να καλύπτεται από “καθαρή” ηλεκτρική ενέργεια απαλλαγμένη από διοξείδιο του άνθρακα περιορίστηκε στο 30% από 50%. Επίσης το ποσοστό της ενίσχυσης που θα πρέπει να επενδυθεί σε άμεση μείωση των ρύπων μειώθηκε στο 50% από 80%.