Η υλοποίηση του μάρκετ τεστ για την πώληση πακέτων ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ φαίνεται ότι θα κυριαρχήσει στην ατζέντα της τηλεδιάσκεψης που θα έχει σήμερα στις 4 μ.μ. ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Κώστας Σκρέκας με τους εκπροσώπους των θεσμών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι πλέον ο κύβος έχει ριφθεί, καθώς τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών στις επαφές που προηγήθηκαν δεν έκρυψαν τη δυσαρέσκειά τους για το γεγονός ότι δεν προχώρησε το μάρκετ τεστ για την πώληση των “πακέτων”, όπως είχε συμφωνηθεί στην προηγούμενη μεταμνημονιακή αξιολόγηση.
Μάλιστα κατά τις ίδιες πηγές δεν αποκλείεται τα “πακέτα ηλεκτρισμού” που θα βγάλει σε δημοπρασία η ΔΕΗ να περιέχουν εκτός από λιγνιτική ενέργεια και ηλεκτρισμό παραγόμενο από φυσικό αέριο και νερά - μία αναλογία δηλαδή από το παραγωγικό χαρτοφυλάκιο της επιχείρησης- αφού η λιγνιτική παραγωγή της εταιρίας έχει πάψει πια να είναι ελκυστική: O λιγνίτης επιβαρύνεται με το υψηλότερο κόστος ρύπων, με αποτέλεσμα να έχει καταστεί αντιοικονομικός σε σχέση με τα άλλα καύσιμα ηλεκτροπαραγωγής. Επιπρόσθετα, η ΔΕΗ έχει περιορίσει δραστικά την παραγωγή των λιγντικών μονάδων, τις οποίες μάλιστα χρησιμοποιεί κυρίως τους χειμερινούς μήνες για τις ανάγκες της τηλεθέρμανσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το Μάρτιο του 2020 ως τα τέλη Σεπτεμβρίου η λιγνιτική ηλεκροπαραγωγή είχε πέσει σε μονοψήφιους αριθμούς -γύρω στο 5-6% του ενεργειακού μείγματος, ενώ την περίοδο αυτή κινείται μεταξύ 12-14%.
Το σπάσιμο του μονοπωλίου της ΔΕΗ στον λιγνίτη έχει επιβληθεί με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, η οποία όμως μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί στην πράξη. Παρότι, το ενδιαφέρον για τον λιγνίτη, εξ αιτίας του κόστους ρύπων, έχει σχεδόν εκλείψει, εν τούτοις η ανάγκη να βρεθεί τρόπος να εφαρμοστεί η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, το remedy όπως αποκαλείται, σε συνδυασμό με την παλαιά υποχρέωση για τη περαιτέρω μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ φαίνεται ότι αυτή τη φορά πιέζουν για την υιοθέτηση ενός νέου μοντέλου.
Στην ατζέντα της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς εντάσσονται ακόμα οι διάφορες εκκρεμότητες του target model, όπως για παράδειγμα η έλλειψη του θεσμικού πλαισίου για το demand response στις τρεις αγορές, της Επόμενης Ημέρας, της Ενδοημερήσιας και της Εξισορρόπησης κλπ