Σε αύξηση των τιμολογίων θα προχωρήσει ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος την περίοδο αυτή καταρτίζει την εισήγηση για την αναπροσαρμογή των μοναδιαίων χρεώσεων του συστήματος για το 2021. Η πρόταση του Διαχειριστή θα υποβληθεί εντός του προσεχούς διαστήματος προς έγκριση στις αρμόδιες αρχές.
Η σχετική προαναγγελία έγινε χθες σε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου, που έδωσε η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ με αφορμή την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων για τη χρήση 2020.
Οπως δήλωσε ο κ. Ιάσων Ρουσόπουλος, αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Διαχειριστή, η αύξηση είναι αναπόφευκτη, στο πλαίσιο των επενδύσεων που υλοποιούνται και κυρίως των των νέων ηλεκτρικών διασυνδέσεων με τις Κυκλάδες και την Κρήτη. Ο ίδιος εκτίμησε ότι η αναπροσαρμογή δεν θα είναι σημαντική για τους καταναλωτές, ιδιαίτερα στην περίπτωση που θα μπορούσε να συνυπολογιστεί το όφελος από τη μείωση του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας στα νησιά, εξ αιτίας των διασυνδέσεων. Ταυτόχρονα υπενθύμισε ότι ο ΑΔΜΗΕ τα τελευταία χρόνια δεν έχει προβεί σε αυξήσεις, χρησιμοποιώντας ως αντιστάθμισμα και τα έσοδα που έχει από τις διεθνείς διασυνδέσεις.
Παρότι εξέφρασε την επιθυμία, η αύξηση των τελών μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ να αντισταθμιστεί στην τσέπη του καταναλωτή από τη μείωση της χρέωσης των ΥΚΩ, μέχρι στιγμής η ΡΑΕ και το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας δεν έχουν εκδώσει καμία απόφαση για μείωση των ΥΚΩ, παρά την περυσινή πτώση των τιμών του πετρελαίου και την ολοκλήρωση των τριών φάσεων διασύνδεσης των Κυκλάδων.
Ως το τέλος Απριλίου όπως δήλωσε ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κ. Γιάννης Μάργαρης θα έχει ηλεκτριστεί και το δεύτερο καλώδιο της λεγόμενης μικρής διασύνδεσης Κρήτης- Πελοποννήσου, με στόχο τον Ιούνιο ή τον Ιούλιο το αργότερο να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία. Θα προηγηθεί η δοκιμαστική λειτουργία τον Μάιο. Παράλληλα ο Διαχειριστής προχωρά στην τέταρτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων (Σαντορίνη και τα γειτονικά νησιά)
Η διασύνδεση Κρήτης- Πελοποννήσου υπολογίζεται ότι θα καλύψει περίπου το 1/3 του φορτίου της Κρήτης, πράγμα που θα επιτρέψει και τη σταδιακή μείωση της λειτουργίας των πετρελαϊκών μονάδων του νησιού, οι οποίες ήδη λειτουργούν με χρονικούς περιορισμούς, λόγω των σχετικών κανονισμών της ΕΕ για την προστασία του περιβάλλοντος. Οταν τεθεί σε λειτουργία και η υπό κατασκευή μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής, τότε υπολογίζεται να ολοκληρωθεί και η απόσυρση όλων των πετρελαϊκών μονάδων, ενώ στο μεσοδιάστημα εκτιμάται ότι θα έχει εγκατασταθεί στην Κρήτη νέα ισχύς από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας της τάξης των 200 MW.
Οσον αφορά στην 4η φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων και το διαγωνισμό για τα έργα στη Σαντορίνη, έχουν ανοίξει και αξιολογούνται ως προς το τεχνικό σκέλος οι τρεις προσφορές που υποβλήθηκαν για το καλώδιο από τις εταιρίες “Ελληνικά Καλώδια”, “Prysmian” και Νexans. Στο διαγωνισμό για τον υποσταθμό, οι συμμετέχοντες έχουν ζητήσει παράταση της προθεσμίας υποβολής των προσφορών που λήγει στις 23 Απριλίου. Από την τοποθέτηση του κ. Μάργαρη πάντως διαφάνηκε ότι ο Διαχειριστής θα προτιμούσε να μην υπάρξει άλλη αναβολή, με στόχο το καλοκαίρι να ανακηρυχθούν οι ανάδοχοι και για τους δύο διαγωνισμούς.
Τέλος, σχετικά με τη χρηματοδότηση της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής, η οποία δεν εντάχθηκε στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, στόχος είναι να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020, που θα είναι και γέφυρα για το επόμενο ΕΣΠΑ. Η επιδοτηση που διεκδικεί ο ΑΔΜΗΕ είναι 400 εκατ. ευρώ, αφού έχει εξασφαλίσει για τη χρηματοδότηση του έργου, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, δάνειο 400 εκατ. ευρώ από τη Eurobank και την ΕΤΕπ και κεφάλαια 200 εκατ. ευρώ από ίδια συμμετοχή.
Ας σημειωθεί ότι το νέο ΕΣΠΑ δεν θα προβλέπει τη χρηματοδότηση έργων φυσικού αερίου ή άλλων ορυκτών καυσίμων.