Kίνητρα και αντικίνητρα θέτει η ΡΑΕ στη νέα μέθοδο υπολογισμού των εσόδων του ΑΔΜΗΕ από τη διαχείριση του Εθνικού Δικτύου Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), ακολουθώντας μοντέλο παρεμφερές με αυτό που ενέκρινε για τον ΔΕΔΔΗΕ.
Σύμφωνα με την πρόταση που έθεσε η ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση η νέα μεθοδολογία περιλαμβάνει κίνητρα για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά και πέναλτι σε περίπτωση καθυστερήσεων κλπ. Η διαβούλευση ολοκληρώνεται την 1η Ιουνίου.
Οι τροποποιήσεις που προωθεί η ΡΑΕ στη μεθοδολογία υπολογισμού των επιτρεπόμενων και απαιτούμενων εσόδων όλων των διαχειριστών ενέργειας, ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, που ασκούν μονοπωλιακή δραστηριότητα, εναρμονίζουν το ισχύον πλαίσιο με τις διεθνώς βέλτιστες πρακτικές.
Οι σημαντικότερες αλλαγές αφορούν:
Απαιτούμενο Έσοδο – Προσαρμογές και μηχανισμοί κινήτρων
- Προσαρμογή όλων των παραμέτρων του Απαιτούμενου Εσόδου σε τρέχουσες αξίες, βάσει απολογιστικών μεγεθών και εκτιμήσεων του πληθωρισμού.
- Διατήρηση του μηχανισμού κινήτρου για τις ελεγχόμενες λειτουργικές δαπάνες (opex efficiency incentive mechanism) από την Ρυθμιστική Περίοδο 2022 – 2025, με στόχο τη σταδιακή μείωση του λειτουργικού κόστους που μετακυλίεται στους χρήστες του ΕΣΜΗΕ μεταξύ των Ρυθμιστικών Περιόδων, αλλά με ενσωμάτωση πρόβλεψης για τον επιμερισμό του σχετικού οφέλους από την εξοικονόμηση δαπανών μεταξύ Διαχειριστή και χρηστών του ΕΣΜΗΕ εντός της Ρυθμιστικής Περιόδου που αυτό το όφελος δημιουργείται.
- Πρόβλεψη για συνυπολογισμό (αφαίρεση) από το Απαιτούμενο Έσοδο του Διαχειριστή μεγεθών που προκύπτουν από ρήτρες μη έγκαιρης υλοποίησης μεγάλων έργων.
- Πρόβλεψη για συνυπολογισμό (αφαίρεση) από το Απαιτούμενο Έσοδο του Διαχειριστή ποσοστό επί των κερδών από Μη Ρυθμιζόμενες Υπηρεσίες, προς όφελος των Χρηστών του ΕΣΜΗΕ.
- Συνυπολογισμός παραμέτρων για την εφαρμογή επιπρόσθετων κινήτρων, όπως ενδεικτικά κίνητρα για τη διασφάλιση της αξιόπιστης, αποδοτικής και ασφαλούς λειτουργίας του ΕΣΜΗΕ, καθώς και της ευστάθειας αυτού, για μια περίοδο.
- Αναλυτική παρουσίαση της διαδικασίας κατάρτισης του Απαιτούμενου Εσόδου, καθώς και των περιπτώσεων αναθεωρήσεων αυτού.
Σε ότι αφορά τα κίνητρα αποδοτικής και ασφαλούς λειτουργίας και ποιότητας ενέργειας η ΡΑΕ προτείνει τη συστηματική παρακολούθηση της απόδοσης λειτουργίας του Συστήματος και τη σύνδεση με το έσοδο του Διαχειριστή, μέσω μηχανισμών κινήτρων (όρια, τιμές «στόχοι», penalty/reward scheme), κάτι το οποίο αποτελεί παγιωμένη διεθνή πρακτική.
Υπολογισμός Επιτρεπόμενου Εσόδου
- Εκτίμηση των παραμέτρων του Επιτρεπόμενου Εσόδου του Διαχειριστή με αναλυτική παρουσίαση αυτών, στη βάση συγκεκριμένων αρχών.
- Διάκριση των λειτουργικών δαπανών σε ελεγχόμενες (ως προς το ύψος τους από τον Διαχειριστή) και μη ελεγχόμενες δαπάνες.
- Εκτίμηση του Επιτρεπόμενου Εσόδου του Διαχειριστή σε ονομαστικούς όρους, βάσει εισήγησης του Διαχειριστή που θα βασίζεται μεταξύ άλλων σε πιστοποιημένα από Ορκωτό Ελεγκτή στοιχεία.
- Σχετική πρόβλεψη για την αφαίρεση εσόδων τα οποία προέρχονται από λοιπές ρυθμιζόμενες και μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες, οι οποίες δεν διαχωρίζονται λογιστικά.
- Υπολογισμός της απόδοσης επί των απασχολούμενων κεφαλαίων (ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης) βάσει του μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου (wacc), ονομαστικό (nominal) προ-φόρων (pre tax), με την υιοθέτηση ενός «ιδεατού» συντελεστή δανειακής επιβάρυνσης (notional gearing ratio).
Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ)– Ειδική Περιουσιακή Βάση (ΕΠΒ) – Έργα Μείζονος Σημασίας
- Η αξία των παγίων που ενσωματώνεται στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ), όπως και των αποσβέσεων που ενσωματώνονται στο Επιτρεπόμενο Έσοδο, λαμβάνει υπόψη τα απολογιστικά μεγέθη που αποτυπώνονται στο Ρυθμιστικό Μητρώο Παγίων (ΡΜΠ) και την εξέλιξη των μεγεθών βάσει των προγραμματισμένων επενδύσεων (νέων και σε εξέλιξη) σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ).
- Εισαγωγή συγκεκριμένης πρόβλεψης για τον τρόπο υπολογισμού του Κεφαλαίου Κίνησης που συνυπολογίζεται στην ΡΠΒ, με στόχο τον προσδιορισμό ενός εύλογου ποσού για την κάλυψη των ταμειακών αναγκών του Διαχειριστή.
- Τροποποίηση του πλαισίου κινητροδότησης για νέα Έργα Μείζονος Σημασίας, όπως αυτά καθορίζονται βάσει εγκεκριμένου ΔΠΑ, με παροχή πρόσθετης απόδοσης έως και 2% (αντί του εύρους 1% έως 2,5% που ισχύει σήμερα) και για χρονικό διάστημα από 4 έως 7 έτη (αντί 12 έτη που ισχύει σήμερα), με αποκλιμάκωση της πρόσθετης απόδοσης σε περίπτωση παρέκκλισης από το χρονοδιάγραμμα του έργου. Εισαγωγή διάταξης αναφορικά με το χρονικό ορίζοντα που παραμένει σε ισχύ η δυνατότητα αναγνώρισης Έργων Μείζονος Σημασίας στο ΔΠΑ και ένταξης αυτών στο πλαίσιο κινητροδότησης μέσω παροχής πρόσθετης απόδοσης.
- Τήρηση Ειδικής Περιουσιακής Βάσης για τα Έργα Μείζονος Σημασίας.