Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Προγραμματισμός φορτίων LNG στη Ρεβυθούσα
Όμιλος Μυτιληναίου: Υπέρ της διάθεσης περισσότερων φορτίων
Δευτέρα, 09/08/2021

Υπέρ της διάθεσης περισσότερων φορτίων υγροποιμένου αερίου μεγέθους 1 TWh  και της δυνατότητας συνεργασίας των παικτών της αγοράς για τα μεγάλα φορτία τάσσεται ο όμιλος Μυτιληναίου στη διαβούλευση της ΡΑΕ σχετικά με την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ

Σύμφωνα με την πρόταση του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), η οποία τέθηκε στη διαβούλευση, ο προγραμματισμός των φορτίων υγροποιημένου αερίου (LNG) στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας θα εξακολουθήσει να διαρθρώνεται με  βάση των υφιστάμενες διαδικασίες, δηλαδή σε ετήσια, μηνιαία και μη προγραμματισμένη ευκαιριακή (spot) βάση.

Για τον ετήσιο προγραμματισμό εκφορτώσεων, ο ΔΕΣΦΑ προτείνει όλα τα διαθέσιμα slots να διατίθενται στους χρήστες μέσω δημοπρασιών σε δύο Στάδια. Στο πρώτο Στάδιο διατίθενται τρεις Σειρές Χρονοθυρίδων (slots) (2 Σειρές με φορτία 1 TWh και μία Σειρά με φορτία 0,5 TWh) και στο δεύτερο Στάδιο διατίθενται μεμονωμένες Χρονοθυρίδες.

Διατυπώνονται όμως κάποιες αμφιβολίες ς από τον όμιλο Μυτιληναίου για το κατά πόσον η πρόταση αυτή μπορεί να οδηγήσει στη καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των αναγκών της αγοράς, οι οποίες αναμένονται υψηλές, τόσο αναφορικά με την κάλυψη της ζήτησης όσο και αναφορικά με το ανταγωνιστικό κόστος.

Στη συντριπιτική πλειονότητα των διεθνών συναλλαγών, όπως αναφέρει ο όμιλος,  ο μέσος όρος των φορτίων LNG που διακινούνται σε παγκόσμιο επίπεδο είναι μεταξύ 140.000 και 180.000 κ.μ. Αντιθέτως, συναλλαγές που αφορούν φορτία LNG 70.000 κ.μ περιορίζονται αυστηρά σε πλοία τύπου med- max ή σε περιστασιακές περιπτώσεις αριστοποίησης μεγαλύτερων φορτίων (standard, Q-flex). Για το λόγο αυτό, υποστηρίζουμε την προσέγγιση του Διαχειριστή σχετικά με το μέγεθος των slots της 1TWh, καθώς εξυπηρετεί στο μέγιστο τόσο τη διαθεσιμότητα φορτίων ΥΦΑ όσο και σημαντικότερο, την ανταγωνιστικότητα των τιμών. Αντιθέτως, λαμβάνοντας υπόψη την παγκόσμια πραγματικότητα στη σχετικά αγορά LNG, τα μικρότερα φορτία (λ.χ. 0,5TWh τα οποία αναφέρονται στην πρόταση του ΔΕΣΦΑ) συνεπάγονται αφενός σημαντικά υψηλότερο κόστος, γεγονός που μεταφράζεται σε αδικαιολόγητη επιβάρυνση της εγχώριας και περιφερειακής ενεργειακής αγοράς και αφετέρου περιορισμό της δυνατότητας παραλαβής περισσότερων φορτίων 1TWh που θα κάλυπταν τις ανάγκες της αγοράς, ειδικά σε περιόδους υψηλής ζήτησης. Εξάλλου, όλοι οι συμμετέχοντας διατηρούν τη δυνατότητα, την οποία εξασκεί το σύνολο σχεδόν των παικτών της αγοράς ήδη, να «συνεργαστούν» για την προμήθεια ενός κατά πολύ οικονομικότερου (μεγαλύτερου) φορτίου, γεγονός που καθιστά -ούτως ή άλλως- την πρόβλεψη για δημοπράτηση φορτίων κάτω της 1TWh εκτός από αντιοικονομική και εντελώς περιττή. Σε αυτό θεωρούμε ότι θα συμβάλει περαιτέρω η δυνατότητα διενέργειας μερικής/ολικής εκχώρησης Χρονοθυρίδων ΥΦΑ μεταξύ των Χρηστών, πριν τη δημοπράτηση της ετήσιας δυναμικότητας προς ενοποίηση.

Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία εισηγείται τη διάρθρωση των δημοπρασιών σε τρεις (3) φάσεις, ως ακολούθως:

➢ Κατά τη μεν πρώτη φάση, ο Διαχειριστής θα διαθέτει τουλάχιστον 3 ή περισσότερες σειρές Χρονοθυρίδων ΥΦΑ 1 TWh, κατανεμημένες κατά τρόπο που να καλύπτουν και τις περιόδους αιχμής.

➢ Κατά τη δεύτερη φάση, ο Διαχειριστής θα διαθέτει μεμονωμένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ 1 TWh.

➢ Κατά τη τρίτη φάση, ο Διαχειριστής, για όποιον χώρο της εγκατάστασης δεν έχει δεσμευτεί στις προηγούμενες δύο (2) φάσεις, θα διαθέτει μεμονωμένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ 0,5 TWh.

Επίσης, για τον επιτυχημένο σχεδιασμό του Χαρτοφυλακίου του, κάθε Χρήστης πρέπει να γνωρίζει τις περιόδους συντηρήσεων για όλα τα Σημεία Διασύνδεσης και για την Εγκατάσταση LNG, ώστε να προετοιμαστεί με τον βέλτιστο δυνατό και οικονομικότερο τρόπο το

Τέλος, ο όμιλος προτείνει και ορισμένες τροποποιήσεις σε συγκεκριμένα άρθρα του υφιστάμενου Κώδικα ΕΣΦΑ:

-Άρθρο 77 Παρ.4

Στη συγκεκριμένη παράγραφο, καθορίζεται η Χρέωση Υπέρβασης Αποθέματος ΥΦΑ. Η επιβολή της συγκεκριμένης χρέωσης κρίνεται ως απαραίτητη, καθώς αποτρέπει ένα Χρήστη LNG να διατηρήσει απόθεμα που θα μπορούσε δυνητικά να εμποδίσει μία επικείμενη εκφόρτωση Φορτίου LNG. Παρά ταύτα, οι προθεσμίες που τίθενται από τον Κώδικα ΕΣΦΑ για όλες τις σχετικές κινήσεις/συναλλαγές (εκχώρηση αποθηκευτικού χώρου, συναλλαγές ΥΦΑ κτλ.) σε προ ημερήσια βάση αλλά και η απουσία αντίστοιχης πρόνοιας σε ενδοημερήσια (intraday) βάση, περιορίζουν σημαντικά την ευελιξία, που είναι απαραίτητη στη διαχείριση του περιορισμένου χώρου της εγκατάστασης, δεσμεύοντας για σκοπούς εξασφάλισης το εύρος των πιθανών κινήσεων/διευθετήσεων μεταξύ των Χρηστών. Προτείνουμε, προς άρση των εν λόγω περιορισμών, η ως άνω χρέωση να επιβάλλεται μόνο στις περιπτώσεις κατά τις οποίες το συνολικό απόθεμα LNG όλων των Χρηστών, είναι μεγαλύτερο από τον συνολικό διαθέσιμο Αποθηκευτικό Χώρο υγροποιημένου αερίου της Εγκατάστασης.

-Άρθρο 20Γ

Αναφορικά με την προσφορά υπηρεσιών μεταφοράς σε διακοπτόμενη βάση, για προϊόντα χρονικής διάρκειας μικρότερης ή ίσης του ενός έτους, στα Σημεία Δημοπράτησης, θεωρούμε ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Καθώς υφίσταται η ανάγκη περαιτέρω ευελιξίας στα Σημεία Διασύνδεσης, θεωρούμε ότι επιβάλλεται επιπλέον, η παροχή της δυνατότητας ενδοημερήσιας (intraday) δυναμικότητας κατά τις διατάξεις του Κανονισμού 459/2017 Αρθ.32 Παρ.6.

Συναφείς αναρτήσεις
Tο ενδεχόμενο εισαγωγής των μετοχών της σε διεθνές χρηματιστήριο, συμπεριλαμβανομένου του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, εντός των επόμενων 12-18 μηνών, ...
Στην τελική ευθεία για να ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία  στις 30 Απριλίου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, έχει εισέλθει η πλωτή ...
Ο Όμιλος ΔΕΗ και η MYTILINEOS Energy & Metals ανακοινώνουν ότι υπέγραψαν συμφωνία πλαίσιο (Cooperation Framework Agreement - CFA) ...
Η MYTILINEOS Energy & Metals σε κοινοπραξία με τη Siemens Energy Global GmbH & Co KG και Siemens Energy sp. z ...
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό ...
Τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν το τρόπο προσωρινής λειτουργίας του σημείου σύνδεσης του νέου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου ...
Η δυναμική επέκταση στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε συνδυασμό με την  πολύπλευρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που δίνει η ...
Χαρακτηριστικά υψηλής συγκέντρωσης συνέχισε να εμφανίζει η λιανική αγορά ηλεκτρισμού τον Νοέμβριο, παρά τον σημαντικό αριθμό προμηθευτών που δραστηριοποιούνται, ...
Μειωμένη κατά 21,56% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία ...
 
 
Μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, τα γνωστά ΡΡΑ, συνολικής ισχύος 950 MW υπογράφηκαν το 2023 στην Ελλάδα, πράγμα που την κατατάσσει στην ...
Με ζημιές έκλεισε η χρήση του  2023 για την εταιρία διανομής φυσικού αερίου enaon ΕDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά την ...
Ένας νέος φωτοβολταϊκός σταθμός, εγκατεστημένης ισχύος 80 MW, στη θέση «Ακρινή» της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, σε εξαντλημένα λιγνιτωρυχεία της ΔEH, έρχεται να προστεθεί στην ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η έκθεση της Eurostat, που ...
Η MYTILINEOS εξετάζει το ενδεχόμενο εισαγωγής των μετοχών της σε διεθνές χρηματιστήριο, συμπεριλαμβανομένου του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, εντός των επόμενων 12- 18 μηνών, ...
Δυναμικά προχωρά η κατασκευή του νέου Θερμοηλεκτρικού Σταθμού συνδυασμένου κύκλου (Combined Cycle Gas Turbine-CCGT) ισχύος 840 MW της εταιρείας Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης Α.Ε., μία ...
Ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα συμβάλει στο «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης, δίνοντας πρόσβαση σε νέες πηγές καθαρής ενέργειας δρομολογούν από ...
Σε επίπεδα παρεμφερή με αυτά του Απριλίου αναμένεται να διαμορφωθούν τον Μάιο τα τιμολόγια ρεύματος, που θα ανακοινώσουν οι προμηθευτές τη Μεγάλη Τετάρτη. Η ...
Εξαιρετικά χαμηλούς ρυθμούς αύξησης της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη προβλέπει o Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) και παρότι οι γεωπολιτικές  εξελίξεις αποτελούν το μεγαλύτερο ...
Με την επανέναρξη της υπηρεσίας φόρτωσης φορτηγών πλοίων (truck loading) με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τη Ρεβυθούσα, η ΔΕΠΑ Εμπορίας ενίσχυσε σημαντικά ...
Η εταιρεία ELICA MEDITERRANEAN ELECTRICAL INTERCONNECTION S.M. S.A., μέλος του Ομίλου Κοπελούζου, που αναπτύσσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης “GREGY”, δημοσίευσε τις δύο ...
Το ενδεχόμενο νέων συνεργασιών με αμερικανικές εταιρίες άφησε ανοικτό ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης, στην ομιλία του χθες στο ...