Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι όροι
Σκρέκας: Εγκατάσταση νέων ΑΠΕ με ανταγωνιστικές διαδικασίες
Τετάρτη, 29/12/2021

Aνοίγει ο δρόμος για την εγκατάσταση νέων ΑΠΕ με ανταγωνιστικές διαδικασίες, μετά την απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος- Ενέργειας Κώστα Σκρέκα για τον καθορισμό των  τεχνολογιών και των κατηγοριών των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας (ΣΗΘΥΑ) που θα μπορούν να λάβουν λειτουργική ενίσχυση μέσω της συμμετοχής τους στις δημοπρασίες.

Οι ανταγωνιστικές διαδικασίες  θα συνεχιστούν έως το 2025, σύμφωνα με την απόφαση, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και τέθηκε σε ισχύ στις 23 Δεκεμβρίου, ενώ η πρώτη δημοπρασία της φετινής χρονιάς αναμένεται να διεξαχθεί τον Απρίλιο.

Η απόφαση αφορά στα έργα ΑΠΕ τα οποία θα μπορούν να συμμετέχουν στις ανταγωνιστικές διαδικασίες, που θα διεξαχθούν ως το τέλος του 2022. Για πρώτη φορά συμπεριλαμβάνονται στις δημοπρασίες έργα αιολικής ενέργειας που συνδυάζονται με αποθήκευση.

Οι δημοπρασίες μπορούν να είναι είτε τεχνολογικά ουδέτερες είτε όχι.  Επίσης η απόφαση καθορίζει τη μεθοδολογία και τη διαδικασία επιμερισμού ισχύος για συμμετοχή στις ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών, σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. που εγκαθίστανται σε χώρες εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου υπό την προϋπόθεση ενεργού Διασυνοριακού Εμπορίου ενέργειας με αυτές.

Οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών από την έναρξη ισχύος της έως τις 31.12.2022, σύμφωνα με την απόφαση, είναι:

α) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 6 MW.

β) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6 MW.

γ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW.

δ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των 500kW και μικρότερης ή ίσης του 1 MW που δεν ανήκουν σε Ενεργειακές Κοινότητες.

ε) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μικρότερης των 500 kW που δεν ανήκουν σε Ενεργειακές Κοινότητες και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις εξαίρεσης από ανταγωνιστικές διαδικασίες, καθώς και Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μικρότερης ή ίσης του 1 MW που ανήκουν σε Ενεργειακές Κοινότητες και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις εξαίρεσης από ανταγωνιστικές διαδικασίες.

στ) Αιολικοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 10 MW με ενσωματωμένη αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας εγγυημένης (ωφέλιμης) χωρητικότητας αποθηκευτικού σταθμού τουλάχιστον ίσης με το 20% της μέγιστης ωριαίας παραγόμενης ενέργειας.

ζ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 10 MW με ενσωματωμένη αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας εγγυημένης (ωφέλιμης) χωρητικότητας αποθηκευτικού σταθμού τουλάχιστον ίσης με το 20% της μέγιστης ωριαίας παραγόμενης ενέργειας.

Επίσης η απόφαση προβλέπει ότι σταθμοί ΑΠΕ και ΣΥΘΗΑ που μπορούν να συμμετάσχουν στις ανταγωνιστικές διαδικασίες 01.01.2023 έως τις 31.12.2025 είναι:

α) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6 MW.

β) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 6 MW.

γ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μικρότερης ή ίσης του 1 MW.

δ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW.

ε) Αιολικοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 10 MW με ενσωματωμένη αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας εγγυημένης (ωφέλιμης) χωρητικότητας αποθηκευτικού σταθμού τουλάχιστον ίσης με το 20% της μέγιστης ωριαίας παραγόμενης ενέργειας.

στ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 10 MW με ενσωματωμένη αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας εγγυημένης (ωφέλιμης) χωρητικότητας αποθηκευτικού σταθμού τουλάχιστον ίσης με το 20% της μέγιστης ωριαίας παραγόμενης ενέργειας.

Ειδικά οι φωτοβολταϊκοί σταθμών που εντάσσονται στο Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων μικρής ισχύος (<6kW) σε κατοικίες εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης εκτός ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, και λαμβάνουν Λειτουργική Ενίσχυση

Οι αιολικοί και φωτοβολταϊκοί σταθμοί που ανήκουν σε αυτοπαραγωγούς εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης.

Από την έναρξη ισχύος της απόφασης ως την 31.12.2022 θα διεξάγονται ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών ειδικές για τις κατηγορίες:

α) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των 500kW και μικρότερης ή ίσης του 1 MW που δεν ανήκουν σε Ενεργειακές Κοινότητες.

β) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μικρότερης των 500 kW που δεν ανήκουν σε Ενεργειακές Κοινότητες και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις εξαίρεσης από ανταγωνιστικές διαδικασίες, καθώς και Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μικρότερης ή ίσης του 1 MW που ανήκουν σε Ενεργειακές Κοινότητες και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις εξαίρεσης από ανταγωνιστικές διαδικασίες.

Από την 01.01.2023 ως 31.12.2025 θα διεξάγονται ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών ειδικές για τις κατηγορίες:

α) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6 MW.

β) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μικρότερης ή ίσης του 1 MW.

Επίσης προβλέπονται περιπτώσεις στις οποίες επιτρέπεται να διεξάγονται κοινές ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών ειδικές κατά περιοχή και συγκεκριμένα:

α) Για την κάλυψη του περιθωρίου ισχύος που προκύπτει από την ολοκλήρωση του ειδικού διασυνδετικού έργου «Σύνδεση Ν. Μάκρη - Πολυπόταμος και Δίκτυο ΥΤ Ν. Εύβοιας».

β) για την κάλυψη του περιθωρίου ισχύος που προκύπτει από την ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων συνολικά ή ανά επιμέρους περιθώριο ισχύος.

γ) για την κάλυψη του περιθωρίου ισχύος που προκύπτει από την ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Β’ φάσης Αττικής Κρήτης.

Από την έναρξη ισχύος της παρούσας έως 31.12.2022 θα διεξάγονται κοινές ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών για τις κάτωθι κατηγορίες:

α) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 6 MW.

β) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6 MW.

γ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW.

Από 01.01.2023 έως 31.12.2025 θα διεξάγονται κοινές ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών για τις κάτωθι κατηγορίες:

α) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 6 MW.

β) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW.

Σημειώνεται ότι οι κατηγορίες σταθμών που συμμετέχουν σε ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών ειδικές κατά τεχνολογία μπορούν να συμμετέχουν και σε κοινές ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών.

Από την έναρξη ισχύος της παρούσας έως 31.12.2025 θα διεξάγονται κοινές ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών σταθμών Α.Π.Ε. με αποθήκευση για τις κατηγορίες:

α) Αιολικοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 10 MW με ενσωματωμένη αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας εγγυημένης (ωφέλιμης) χωρητικότητας αποθηκευτικού σταθμού τουλάχιστον ίσης με το 20% της μέγιστης ωριαίας παραγόμενης ενέργειας.

β) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 10 MW με ενσωματωμένη αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας εγγυημένης (ωφέλιμης) χωρητικότητας αποθηκευτικού σταθμού τουλάχιστον ίσης με το 20% της μέγιστης ωριαίας παραγόμενης ενέργειας.

Ας σημειωθεί τέλος ότι η απόφαση εκδόθηκε κατόπιν έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του σχήματος που υπέβαλε η ελληνική κυβέρνηση για τη συνέχιση των ανταγωνιστικών διαδικασιών εξασφάλισης λειτουργικής ενίσχυσης για νέους σταθμούς ΑΠΕ και ΣΥΘΗΑ έως το 2025

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Σοβαρά προβλήματα με την τυποποίηση των μακροχρόνιων, συνήθως δεκαετών, συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, των γνωστών πράσινων ΡΡΑ φαίνεται ...
Η ανεξέλεγκτη διείσδυση των ΑΠΕ και ειδικά των φωτοβολταϊκών  με τα τεράστια προβλήματα που προκαλεί, όπως ο “κανιβαλισμός της ...
Η παύση υποδοχής νέων αιτήσεων και έκδοσης όρων σύνδεσης για ΑΠΕ στο δίκτυο αποτελεί αυτονόητη εξέλιξη για τους Διαχειριστές ...
Προς ένα έλλειμμα μεγαλύτερο των 200 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2024 “τρέχει” ο Ειδικός Λογαριασμός των ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), ...
Tην αποζημίωση των μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, μέσω ειδικού μηχανισμού για τις πρόσθετες περικοπές  προβλέπει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο του ...
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 54 του ν. 5045/2023, περί ανακοίνωσης των επωνυμιών των επιχειρήσεων στις οποίες επιβλήθηκε ...
Mε ταχείς ρυθμούς αυξήθηκε η συνεισφορά των ΑΠΕ στα οικονομικά αποτελέσματα  της Motor Oil το 2023, μία ιδιαίτερη χρονιά ...
Τροποποιείται πριν καλα- καλά εφαρμοστεί η επίμαχη νομοθετική ρύθμιση για την κοινωνικοποίηση του 50% του κόστους σύνδεσης των ΑΠΕ, ...
Ειδικές παρεμβάσεις για τις ΑΠΕ  και κυρίως τα μικρά φωτοβολταϊκά που θα επιβαρύνουν τους ιδιοκτήτες των μονάδων προβλέπει μεταξύ ...
 
 
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε.  ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Α' Τριμήνου 2024, με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA να διαμορφώνονται στα €338 εκατ. ...
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ», με στόχο έως τις 21 Ιουνίου να έχουν ...
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, ...
Σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο  αποτελεί για τις βιομηχανίες η προμήθεια  ηλεκτρισμού μέσω  μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, ιδιαίτερα όταν αφορούν στην κάλυψη ενέργειας ...
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...