Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΡΑΕ: Τι αλλάζει με την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ
Φορτηγά θα μεταφέρουν το LNG
Τετάρτη, 23/02/2022

Φορτηγά που θα μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) θα αρχίσουν να διακινούνται από τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, με τις  διαδικασίες για τη θεσμοθέτηση του σχετικού πλαισίου να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον από πολλές εταιρίες του κλάδου, συμπεριλαβανομένων της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της Coral, της Ηρων, της Μυτιληναίος, της ΔΕΔΑ, της Blue Grid Power και άλλων.

Οι βάσεις για το καθεστώς που θα διέπει τη νέα δραστηριότητα τέθηκαν ήδη από τη ΡΑΕ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ με σκοπό την παροχή Υπηρεσίας Φόρτωσης Φορτηγών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας.

Κοινή διαπίστωση πάντως όλων των προαναφερόμενων εταιριών, που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση διαβούλευσης της ΡΑΕ, είναι η αλλαγή πολλών σημείων  του προτεινόμενου κανονισμού, κυρίως του μεγάλου, όπως κρίνεται, χρονικού διαστήματος των 10 ημερών που προβλέπει η Αρχή για τη συντήρηση, καθώς τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια εφοδιασμού του τελικού καταναλωτή.

Αναλυτικότερα, στις επιστολές τους προς τη ΡΑΕ, οι συμμετέχοντες επισημαίνουν, μεταξύ άλλων, τα εξής:

ΔΕΠΑ Εμπορίας

H εταιρία θεωρεί ότι οι προτάσεις της ΡΑΕ  πρέπει να συμπληρωθούν. “Aναπόσπαστο μέρος της νέας δραστηριότητας αποτελούν μία σειρά συνοδευτικών ρυθμίσεων  και τεχνικών κειμένων, όπως το Τιμολόγιο Χρήσης Εγκατάστασης Φόρτωσης LNG,  η σύμβαση- πλαίσιο χρήσης της εγκατάστασης για την φόρτωση των φορτηγών,  το εγχειρίδιο τεχνικών προδιαγραφών του φορτηγού και του οδηγού, το εγχειρίδιο φόρτωσης κλπ.”, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.  Η εταιρία τονίζει επίσης ότι θα πρέπει να συμπεριληφθούν προβλέψεις για την υπηρεσία μεταφοράς των φορτηγών από και προς το λιμάνι εξηπηρέτησης, για τη δυνατότητα κάθε χρονοθυρίδας να ανεφοδιάζει ένα φορτηγό, για τον τρόπο μέτρησης και προσδιορισμού της οριστικής ποσότητας πλήρωσης του φορτηγού κλπ, ενώ θέτει και το πρόβλημα του μεγάλου χρόνου συντήρησης

Coral Gas

Την καθυστέρηση στο θεσμοθέτηση του πλασίου για τα φορτηγά LNG επισημαίνει η εταιρία στην επιστολή της, τονίζοντας ότι  από τις αρχές του 2021 έσπευσε να προβεί σε σχετικές επενδύσεις τόσο σε υποδομές, όσο και σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό για τη διακίνηση και την αποθήκευση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς και και σε εμπορικές συμφωνίες με σημαντικές βιομηχανίες της ελληνικής αγοράς, προσπαθώντας να είναι έτοιμη εγκαίρως για την νέα αυτή ενεργειακή πρόταση. ‘Οπως αναφέρει, έχει προβεί σε παραγγελίες και πληρωμές προμηθευτών εξωτερικού για δεξαμενές αποθήκευσης, σταθμούς αεριοποίησης, iso containers καθώς και βυτιοφόρα οχήματα κατάλληλων προδιαγραφών, εν αναμονή της εκκίνησης της συγκεκριμένης δραστηριότητας.

“Δυστυχώς, έχοντας ήδη μπει στον 2ο μήνα του 2022, δεν υπάρχει διαθέσιμη νομοθεσία (τεχνικός κανονισμός) που να περιγράφει τις προδιαγραφές σε επίπεδο καταναλωτή, ούτε και σαφής δέσμευση για την εκκίνηση του εφοδιασμού από το σταθμό της Ρεβυθούσας, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ουσιαστική πρόοδος στα εν λόγω έργα. Αντιθέτως, η καθυστερήσεις αυτές προκαλούν ανασφάλεια τόσο στην εταιρία όσο και στις βιομηχανίες, ως προς τους αναμενόμενους επιμέρους όρους “ τονίζει χαρακτηριστικά, ζητώντας την επιτάχυνση της όλης διαδικασίας. “Τα επενδεδυμένα ποσά της εταιρίας  είναι στην ουσία ανενεργά, αλλά εξοφλημένα προς τους προμηθευτές του εξωτερικού και αυτή είναι μια εξαιρετικά δυσμενής κατάσταση από επενδυτικής άποψης” υπογραμμίζει η επιστολή.

Ηρων

Η υπηρεσία φόρτωσης φορτηγών ΥΦΑ είναι μία υπηρεσία η οποία αυτή τη στιγμή δεν παρέχεται στη χώρα μας και η οποία θα προσφέρει εναλλακτική πρόσβαση στο φυσικό αέριο σε επιχειρήσεις που το επιθυμούν. Η Εταιρεία  αναγνωρίζει ότι η τρέχουσα ενεργειακή κρίση με τη δραματική αύξηση των διεθνών τιμών του φυσικού αερίου οδηγεί το Διαχειριστή σε μια συντηρητική διαστασιολόγηση της προσφερόμενης υπηρεσίας, προκειμένου να μην υπάρχει δυσανάλογη επιβάρυνση του τελικού καταναλωτή σε σχέση με το προσδοκώμενο όφελος. Παρόλα αυτά προκειμένου να μην υπάρξουν θέματα στη διασφάλιση της ασφάλειας του εφοδιασμού στους καταναλωτές και για να μπορέσει η εν λόγω υπηρεσία να προσφερθεί με ελκυστικούς οικονομικούς όρους θα πρέπει αφενός να διευκρινιστεί ότι η δυνατότητα φόρτωσης των φορτηγών ΥΦΑ θα παρέχεται καθημερινά κατά την διάρκεια του έτος από την Εγκατάσταση Φ-ΥΦΑ και αφετέρου ότι το μέγιστο χρονικό διάστημα αδυναμίας της Εγκατάστασης να εξυπηρετήσει τους Χρήστες ΟΔΥΦΑ δε θα πρέπει να ξεπερνά τις τέσσερις (4) διαδοχικές ημέρες κατά μέγιστο.

Με στόχο τη διασφάλιση ανάπτυξης ανταγωνισμού θα πρέπει επίσης  από τη στιγμή που η δέσμευση των διαθέσιμων χρονοθυρίδων από κάθε Χρήστη ΟΔΥΦΑ γίνεται υπό την αρχή «first come- first served»,  ο Διαχειριστής να εξετάζει - προκειμένου να προβεί στην τελική δέσμευση- τον λόγο του συνολικού πλήθους που επιθυμεί να δεσμεύσει ο κάθε Χρήστης ΟΔΥΦΑ προς τις διαθέσιμες χρονοθυρίδες. Εξάλλου, η εταιρία επισημαίνει την ανάγκη λειτουργίας μίας πλατφόρμας σε πραγματικό χρόνο,  η οποία θα παρέχει -από την πρώτα κιόλας ημέρα της παρεχόμενης υπηρεσίας- πληροφόρηση σχετικά με τη διαμόρφωση του Ημερήσιου Προγραμματισμού Φ- ΥΦΑ, ώστε να διασφαλίζεται απόλυτη διαφάνεια σε σχέση με τη δυνατότητα εξυπηρέτησης της υπηρεσίας στην Εγκατάσταση Φ-ΥΦΑ από το Διαχειριστή καθώς και με την πορεία ανάπτυξης του ανταγωνισμού.

Μυτιληναίος

Η Εταιρεία θεωρεί ότι ορισμένα σημεία της πρότασης που τέθηκε στη διαβούλευση, πρέπει να εξεταστούν περαιτέρω από τη ΡΑΕ με γνώμονα την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία της νέας Αγοράς Μικρής Κλίμακας ΥΦΑ  και στόχο την κατά το δυνατόν ευρύτερη εκμετάλλευση και σύνδεση των δυνατοτήτων που απορρέουν από τη λειτουργία και χρήση των Υποδομών με την ικανοποίηση των απαιτήσεων των τελικών καταναλωτών. Δεδομένων των  ιδιαίτερων συνθηκών και των περιορισμών της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και την ανάγκη επίτευξης τόσο της απρόσκοπτης και συνεχούς τροφοδοσίας όσο και της μεγιστοποίησης της ωφέλιμης χρήσης των περιφερειακών υποδομών, η εταιρία  προτείνει:

1. Τη σύντμηση  των 10 εργάσιμων ημερών που προτείνει η ΡΑΕ ως ανώτατο όριο Ημερών Συντήρησης και με γνώμονα το οικονομικότερο αποτέλεσμα για τον τελικό καταναλωτή θέτει προς εξέταση:

α) τη μερική διάθεση Χρονοθυρίδων Φ-ΥΦΑ κατά τις περιόδους Συντήρησης.

β) τη πραγματοποίηση εναλλακτικά περισσότερων συντηρήσεων, μικρότερης χρονικής διάρκειας.

2. Η δέσμευση Χρονοθυρίδων Φ-ΥΦΑ περιγράφεται ως μία «first come - first served» διαδικασία, χωρίς να υπάρχει κάποιος μηχανισμός προστασίας σε περίπτωση που Χρήστες ΟΔΥΦΑ επιχειρήσουν με δέσμευση είτε μεγάλου μέρους των διαθέσιμων Χρονοθυρίδων Φ-ΥΦΑ είτε με συγκέντρωση των δεσμεύσεων σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο, να δημιουργήσουν προσκόμματα σε άλλους Χρήστες να εισέλθουν στην συγκεκριμένη αγορά ΥΦΑ, επισημαίνει ακόμα. Και προτείνει  την εισαγωγή μηχανισμού, ο οποίος θα αποτρέπει τέτοιου είδους πρακτικές εξασφαλίζοντας τη δυνατότητα των Χρηστών να ενταχθούν και δραστηριοποιηθούν στην ανάπτυξη αυτής της καινούριας αγοράς.

3. Ψύξη της δεξαμενής του Φορτηγού ΥΦΑ (Cool Down)

Ανάγκη  δημιουργίας πλαισίου που να διέπει την παροχή υπηρεσίας Ψύξης δεξαμενών Φορτηγών ΥΦΑ, στην περίπτωση που αυτό είναι αναγκαίο για την πραγματοποίησης της Φόρτωσης ΥΦΑ.

Blue Grid Power

Η εταιρία θεωρεί απαγορευτικά μεγάλο το διάστημα των 10 εργάσιμων ημερών που προτείνεται για τη συντήρηση  της εγκατάστασης φόρτωσης υγροποιημένου αερίου, καθώς όλοι οι τελικοί καταναλωτές δεν διαθέτουν τόσο μεγάλη αυτονομία αποθήκευσης. Στο πλαίσιο αυτό η εταιρία αντιπροτείνει την κατάτμηση του διαστήματος των δέκα εργάσιμων ημερών σε μικρότερα διαστήματα συντήρησης καθόλη τη διάρκεια του χρόνου, ώστε να μην τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια εφοδιασμού.

ΔΕΔΑ

Η θέσπιση ενός στέρεου και ορθολογικού πλαισίου για τη νέα δραστηριότητα αποτελεί παράγοντα κρίσιμης σημασίας, αναγνωρίζει η εταιρία, θέτοντας παράλληλα και μία σειρά από κρίσιμα ερωτήματα όπως αν μπορούν να φορτώσουν δύο ή περισσότερα φορτηγά στην ίδια χρονοθυρίδα. Ζητά να δίδεται προτεραιότητα στη φόρτωση φορτηγών για τη τροφοδοσία δικτύων διανομής και όχι σημειακών καταναλωτών, να συμπεριληφθεί η διαδικασία εκφόρτωσης στο εγχειρίδιο τεχνικών προδιαγραφών, το κόμιστρο να περιλαμβάνεται στο κόστος της υπηρεσίας που εγκρίνεται από τη ΡΑΕ κλπ. Ακόμα επισημαίνει ότι ως την ολοκλήρωση της τροποποίησης του Κανονισμού Μετρήσεων ΕΣΦΑ, δεν μπορεί να διεξαχθεί διαγωνισμός από Διαχειριστή Διανομής για τροφοδοσία Απομακρυσμένου Δικτύου Διανομής.

Συναφείς αναρτήσεις
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η ...
Σε σημαντική αύξηση  των τελών χρήσης του δικτύου  διανομής φυσικού αερίου  οδηγεί το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύου Διανομής της enaon ...
Στην τελική ευθεία για να ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία  στις 30 Απριλίου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, έχει εισέλθει η πλωτή ...
Η σεζόν για τη θέρμανση ολοκληρώθηκε και τυπικά στις 31 Μαρτίου και σύμφωνα με την επίτροπο ενέργειας Κάντρι Σίμσον ...
Την παρέμβαση της ΡΑΑΕΥ για τις σημαντικές αυξήσεις στα τέλη χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου, που προκαλούν οι αναπροσαρμογές ...
Φυσικό αέριο στην Κρήτη σχεδιάζει να φέρει η enaon-EDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, και μάλιστα έχει εντάξει ...
Η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γερμανία είναι οι τρεις χώρες της Ευρώπης που αναπτύσσουν τις περισσότερες υποδομές φυσικού ...
H ενίσχυση της ευελιξίας στα συστήματα ηλεκτροπαραγωγής, η μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 15% κατά τη χειμερινή περίοδο ...
Σχεδόν τριπλάσιες προσφορές συγκέντρωσε ο πρώτος διαγωνισμός της ΕΕ για το νέο μακροπρόθεσμο προϊόν  προμήθειας φυσικού αερίου που λάνσαραν ...
 
 
Μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, τα γνωστά ΡΡΑ, συνολικής ισχύος 950 MW υπογράφηκαν το 2023 στην Ελλάδα, πράγμα που την κατατάσσει στην ...
Με ζημιές έκλεισε η χρήση του  2023 για την εταιρία διανομής φυσικού αερίου enaon ΕDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά την ...
Ένας νέος φωτοβολταϊκός σταθμός, εγκατεστημένης ισχύος 80 MW, στη θέση «Ακρινή» της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, σε εξαντλημένα λιγνιτωρυχεία της ΔEH, έρχεται να προστεθεί στην ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η έκθεση της Eurostat, που ...
Η MYTILINEOS εξετάζει το ενδεχόμενο εισαγωγής των μετοχών της σε διεθνές χρηματιστήριο, συμπεριλαμβανομένου του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, εντός των επόμενων 12- 18 μηνών, ...
Δυναμικά προχωρά η κατασκευή του νέου Θερμοηλεκτρικού Σταθμού συνδυασμένου κύκλου (Combined Cycle Gas Turbine-CCGT) ισχύος 840 MW της εταιρείας Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης Α.Ε., μία ...
Ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα συμβάλει στο «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης, δίνοντας πρόσβαση σε νέες πηγές καθαρής ενέργειας δρομολογούν από ...
Σε επίπεδα παρεμφερή με αυτά του Απριλίου αναμένεται να διαμορφωθούν τον Μάιο τα τιμολόγια ρεύματος, που θα ανακοινώσουν οι προμηθευτές τη Μεγάλη Τετάρτη. Η ...
Εξαιρετικά χαμηλούς ρυθμούς αύξησης της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη προβλέπει o Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) και παρότι οι γεωπολιτικές  εξελίξεις αποτελούν το μεγαλύτερο ...
Με την επανέναρξη της υπηρεσίας φόρτωσης φορτηγών πλοίων (truck loading) με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τη Ρεβυθούσα, η ΔΕΠΑ Εμπορίας ενίσχυσε σημαντικά ...
Η εταιρεία ELICA MEDITERRANEAN ELECTRICAL INTERCONNECTION S.M. S.A., μέλος του Ομίλου Κοπελούζου, που αναπτύσσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης “GREGY”, δημοσίευσε τις δύο ...
Το ενδεχόμενο νέων συνεργασιών με αμερικανικές εταιρίες άφησε ανοικτό ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης, στην ομιλία του χθες στο ...