Την επιβάρυνση των Ελλήνων καταναλωτών φυσικού αερίου με 50 εκατ. ευρώ για την αύξηση ισχύος του σταθμού συμπίεσης του ΔΕΣΦΑ στην Κομοτηνή με κύριο στόχο την ενίσχυση των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, δηλαδή για ένα έργο, το οποίο πρωτίστως θα αυξήσει την ασφάλεια εφοδιασμού της γειτονικής χώρας, ενώ την ίδια στιγμή δεν προωθούνται άλλα έργα για την ενίσχυση της εγχώριας ασφάλειας εφοδιασμού και κυρίως του νοτίου συστήματος, επισημαίνει η Διώρυγα Gas, του ομίλου Μότορ ‘Οιλ
Στο κείμενο που κατέθεσε η εταιρία στη ΡΑΕ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί της αναθεωρημένης εισήγησης του ΔΕΣΦΑ για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2022-2031, η Διώρυγα Gas τονίζει ότι “στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ, όπου και λαμβάνει χώρα το μεγαλύτερο ποσοστό της εθνικής κατανάλωσης φυσικού αερίου λόγω εγγύτητας με τα περισσότερα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής και το κέντρο κατανάλωσης της Αττικής, υπάρχει ένα και μόνο σημείο εισόδου, αυτό του σταθμού της Ρεβυθούσας. Η υπερεξάρτηση από τη Ρεβυθούσα, σε συνδυασμό με την όδευση του συνόλου των διεθνών αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου που εξυπηρετούν τη χώρα μας από τουρκικά εδάφη, πριν αυτοί εισέλθουν στο βόρειο τμήμα του ΕΣΦΑ, δημιουργεί εύλογα ερωτήματα σχετικά με τη διασφάλιση της εθνικής ασφάλειας εφοδιασμού¨”
“Παρά την αυταπόδεικτη ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού μέσω της δημιουργίας ενός ακόμη σημείου εισόδου υγροποιημένου αερίου από το πλωτό τερματικό (FSRU), που αναπτύσσει η Διώρυγα Gas στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας”, τονίζει η εταιρία αναφερόμενη στο πρότζεκτ που υλοποιεί, “απουσιάζει από το υπό διαβούλευση Πρόγραμμα Ανάπτυξης η αναβάθμιση του ΕΣΦΑ (είτε με 100 χλμ. νέων αγωγών, διαμέτρου 30” από Μέγαρα έως Λιβαδειά, είτε με νέο σταθμό συμπίεσης στη Λιβαδειά) η οποία, σύμφωνα με τη Μελέτη Αξιολόγησης Νέου Έργου για τη σύνδεση της Διώρυγα Gas (ΔΕΣΦΑ, Αύγουστος 2020), είχε κριθεί ότι είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση της πλήρους και αδιάλειπτης πρόσβασης της Διώρυγα Gas στο ΕΣΦΑ.
Η πλήρης πρόσβαση της Διώρυγα Gas στο ΕΣΦΑ θα μπορούσε να τροφοδοτεί το ΕΣΦΑ με ποσότητες φυσικού αερίου άνω των 4 bcm ετησίως (όπως και αποτυπώθηκε κατά τη φάση εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος), υποκαθιστώντας πολύ σημαντικό τμήμα των ροών ρωσικού φυσικού αερίου σε περίπτωση διακοπής αυτών.
Η Διώρυγα Gas αναφέρει ακόμα ότι τάσσεται υπέρ της ενίσχυσης της δυνατότητας του ΕΣΦΑ να υποστηρίζει αυξημένες ροές φυσικού αερίου τόσο στην κατεύθυνση βορρά – νότου όσο και αντίστροφα, καθώς και υπέρ της επέκτασης της χρήσης του φυσικού αερίου σε μη διασυνδεδεμένες με το ΕΣΦΑ περιοχές μέσω εφαρμογών μικρής κλίμακας υγροποιημένου αερίου (ssLNG).
Ωστώσο, υπογραμμίζει η επιστολή, εφόσον το Πρόγραμμα Ανάπτυξης δεν εστιάζει στην ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας εφοδιασμού μέσω του νέου σημείου εισόδου της Διώρυγα Gas στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ, τότε στόχος είναι η μόνιμη αναβάθμιση του σταθμού της Ρεβυθούσας με την εγκατάσταση FSU και την αύξηση της δυναμικότητας επαναεριοποίησης κατά ~ 22.000 MWh/ημέρα, χωρίς την απαίτηση για οποιοδήποτε άλλο έργο αναβάθμισης του ΕΣΦΑ
“ Συο πλαίσιο αυτό εγείρονται εύλογα ερωτήματα σχετικά με την πραγματική δυνατότητα του ΕΣΦΑ να υποδεχτεί νέα δυναμικότητα εισόδου σε αδιάλειπτη βάση. καθώς και τους όρους/ προτεραιότητα με τους οποίους διατίθεται η νέα αυτή δυναμικότητα” καταλήγει η Διώρυγα Gas.
Προτείνoντας να ενταχθούν στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης τα απαραίτητα έργα αναβάθμισης για την πλήρη και αδιάλειπτη πρόσβαση της Διώρυγα Gas στο ΕΣΦΑ, καθώς και τη μη επιβάρυνση της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης του Διαχειριστή από έργα αναβάθμισης που στοχεύουν στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού γειτονικών χωρών, χωρίς να έχει προηγηθεί market test στο οποίο να έχουν δεσμευτεί σχετικά οι μελλοντικοί χρήστες της προτεινόμενης αναβάθμισης/ επέκτασης, πληρώνοντας ενδεχομένως και μέρος του κόστους.