Στην Οικονομική Ενημέρωση για την Ανατολική Ασία και τον Ειρηνικό για τον Απρίλιο του 2023, με τίτλο "Αναβίωση της ανάπτυξης", η Παγκόσμια Τράπεζα προβλέπει ότι η προβλεπόμενη επιβράδυνση της ανάπτυξης στις προηγμένες οικονομίες μπορεί να αντισταθμιστεί σε μεγάλο βαθμό από σημάδια αναζωογόνησης στην οικονομία της Κίνας. Αυτό αντικατοπτρίστηκε στο γεγονός ότι, τελευταία, αρχηγοί κρατών και διευθυντικά στελέχη παγκόσμιων εταιρειών επισκέπτονται διαρκώς την Κίνα, με κοινή πεποίθηση ότι η αγορά της δεν είναι επιλογή, αλλά ανάγκη.
Η ουσία των οικονομικών και εμπορικών σχέσεων Κίνας-Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) είναι η συμπληρωματικότητα και το αμοιβαίο όφελος. Το 2022, η εμπορική και οικονομική συνεργασία Κίνας-ΕΕ παρέμεινε ανθεκτική και δυναμική, και οι διάλογοι υψηλού επιπέδου έθεσαν την πορεία για την εμπορική και οικονομική συνεργασία Κίνας-ΕΕ. Το συνολικό διμερές εμπόριο αγαθών μεταξύ Κίνας και ΕΕ αποτιμήθηκε σε περίπου 753 δισεκατομμύρια ευρώ, αυξημένο κατά 5,6% σε σχέση με το 2021.
Τεράστιες οι γερμανικές επενδύσεις
Οι γερμανικές εταιρείες επένδυσαν 11,5 δισεκατομμύρια ευρώ στην Κίνα το 2022, σύμφωνα με την έκθεση του Γερμανικού Οικονομικού Ινστιτούτου που δημοσιεύτηκε στις 29 Μαρτίου. Για τα γερμανικά στελέχη, οι προοπτικές ανάπτυξης στην κινεζική αγορά πωλήσεων είναι απλώς «υπερβολικά ελκυστικές».
«Για τις περισσότερες εταιρείες, η απόσυρση από την κινεζική αγορά δεν αποτελεί θέμα συζήτησης αυτή τη στιγμή», αναφέρει μια πρόσφατη μελέτη της Γερμανικής Ένωσης Διαχείρισης Υλικών, Προμηθειών και Επιμελητείας, προσθέτοντας ότι η δημιουργία εναλλακτικών δομών προμηθευτών στην υπάρχουσα επιχειρηματική δραστηριότητα στην Κίνα είναι πολύπλοκη και έντασης πόρων. «Έχουμε απολαύσει πολύ ισχυρές και παραγωγικές σχέσεις με τοπικούς εταίρους στην Κίνα για πολλά χρόνια και μέσα από όλα τα κανάλια επικοινωνίας. Θα θέλαμε απλώς να το συνεχίσουμε», δήλωσε, πρόσφατα, ο Ola Kaellenius, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Mercedes-Benz Group AG. Ανατρέχοντας στα τελευταία 20 με 30 χρόνια, ο Kaellenius είπε ότι η Κίνα έχει ανοίξει την οικονομία της για να γίνει αναπόσπαστο μέρος της παγκόσμιας οικονομίας. Θεώρησε το άνοιγμα της Κίνας μια ιστορία επιτυχίας που επέτρεψε σε κινεζικές νεοφυείς και μεγάλες εταιρείες να αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους και διευκόλυνε τις άμεσες ξένες επενδύσεις, προσθέτοντας ότι το περαιτέρω άνοιγμα της Κίνας πιθανότατα θα ωθήσει τη Mercedes-Benz να αυξήσει τις επενδύσεις της.
Ο Kaellenius είπε ότι αυτό που δεν πρέπει να συμβεί, ωστόσο, είναι ο προστατευτισμός γιατί εάν οι οικονομικές περιοχές πέσουν σε προστατευτισμό, τελικά κάτι τέτοιο θα επιβράδυνε την ανάπτυξη. «Θέλουμε λοιπόν να ακουστεί η φωνή μας και να υπενθυμίσουμε σε όλους ότι το άνοιγμα σε όλο τον κόσμο έχει οδηγήσει σε οικονομική ανάπτυξη», πρόσθεσε.
Ο Fabrice Megarbane, πρόεδρος της L'Oreal North Asia Zone και Διευθύνων Σύμβουλος της L'Oreal China είπε σε κινεζικά μέσα ότι η ομάδα του ήταν συνολικά αισιόδοξη και φιλόδοξη βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα για την Κίνα. Από τη στιγμή που η Κίνα βελτιστοποίησε την απόκρισή της στον COVID, «έχουμε ήδη δει πιθανές ευκαιρίες στην αγορά, γεγονός που μας κάνει ακόμη πιο ανοδικούς σχετικά με τις οικονομικές προοπτικές και τις προοπτικές της Κίνας», ανέφερε ο Megarbane. Ο γαλλικός κολοσσός των καλλυντικών ετοιμαζόταν για την ανάκαμψη της αγοράς ομορφιάς. Από την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου, η καταναλωτική κίνηση και οι αγορές έχουν αποκαλύψει θετικά σημάδια και η L'Oreal αναμένει προοδευτική ανάκαμψη από το δεύτερο τρίμηνο, ενώ ο ενθουσιασμός των καταναλωτών να ανακάμψει σε όλες τις κατηγορίες, εξλήγησε ο Megarbane. Το αφεντικό του, ο διευθύνων σύμβουλος της L'Oreal, Nicolas Hieronimus, ο οποίος επισκέφθηκε την Κίνα τον περασμένο μήνα, μοιράστηκε τον ενθουσιασμό του. «Η δραστηριότητα και η κατανάλωση αυξάνονται σταδιακά, με καλές προοπτικές. Επέστρεψα με μεγάλη ενέργεια και με μεγάλη αυτοπεποίθηση για την αγορά», δήλωσε ο Hieronimus στη γαλλική εφημερίδα Le Figaro. «Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του ομίλου και τα πράγματα αλλάζουν πολύ γρήγορα εκεί».
Ένας μεγάλος αριθμός Γάλλων μεγαλοστελεχών «πήδηξαν, κυριλεκτικά, στο αεροπλάνο» για να ξαναρχίσουν τις επαφές τους προσωπικά με τους επιχειρηματικούς εταίρους τους στην Κίνα και επέστρεψαν με πλήρη εμπιστοσύνη στις δυνατότητες της κινεζικής αγοράς, σύμφωνα με πρωτοσέλιδο άρθρο που δημοσιεύτηκε από τη Le Figaro Economie. Ο Franck Lebouchard, επικεφαλής της γαλλικής εταιρείας ακουστικής μηχανικής Devialet, ήταν μεταξύ εκείνων που ανυπομονούσαν να πάνε στην Κίνα. Τώρα επιστρέφοντας στη Γαλλία μετά από μια παραμονή δύο εβδομάδων στην Κίνα, όπου συναντήθηκε με μερικούς από τους διευθυντές της BYD, του κορυφαίου κινεζικού κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων, ο Lebouchard είπε στη γαλλική εφημερίδα: «Πέσαμε ο ένας στην αγκαλιά του άλλου, παρόλο που δεν είχαμε ποτέ είδαν ο ένας τον άλλον». Όλοι οι επικεφαλείς μεγάλων Ομίλων επέστρεψαν από την Κίνα με τη βεβαιότητα ότι η χώρα έχει ακόμα πολλές δυνατότητες, έγραψε η Le Figaro, και «όλοι τους σκοπεύουν να συνεχίσουν τις επενδύσεις τους εκεί».
Κικίλιας: Επιστροφή των Κινέζων τουριστών
Στην Ελλάδα με την τουριστική βιομηχανία να αντιπροσωπεύει το ένα τέταρτο του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ), οι Κινέζοι κατέχουν ιδιαίτερη θέση στο σχεδιασμό των τοπικών φορέων του τουρισμού. «Έχουμε ιστορικούς δεσμούς με τον κινεζικό λαό. Όλοι τους περιμένουμε με αγάπη μέσα από την καρδιά μας, αληθινή αγάπη, να τους φιλοξενήσουμε και να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας. Όλα τα εστιατόρια ανυπομονούν να δουν τους Κινέζους να έρχονται γιατί είναι καλοί πελάτες και τους αγαπάμε όλοι πολύ», είπε σε μεγάλο κινεζικό μέσο ο Σπύρος Μπαϊρακτάρης, ιδιοκτήτης του δημοφιλούς εστιατορίου στο κέντρο της Αθήνας που ιδρύθηκε πριν από 144 χρόνια. Ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, δήλωσε ότι η επιστροφή των Κινέζων τουριστών θα συμβάλει στην καλή απόδοση της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας παρά τις αντιξοότητες των τελευταίων ετών. «Ενδιαφέρονται βαθιά στο να μάθουν για τον πολιτισμό μας, καθώς και στις δύο χώρες οι πολιτισμοί έχουν τις ρίζες τους πολλούς αιώνες πίσω. Ετοιμαζόμαστε για να μπορέσουμε να τους έχουμε στην Ελλάδα», είπε. Μετά τη χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών, η κινεζική αγορά θα είναι και πάλι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές για την Ελλάδα, δήλωσε στο δίκτυο Xinhua η Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια επικοινωνίας και μάρκετινγκ του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Η απευθείας πτήση μεταξύ Αθήνας και Πεκίνου ξεκίνησε το 2017. Μέσα σε μόλις δύο χρόνια, συνέβαλε στον διπλασιασμό του αριθμού των κινεζικών αφίξεων στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, από 108.613 σε πάνω από 217.600 το 2019. Η έναρξη της απευθείας αεροπορικής σύνδεσης μεταξύ της ελληνικής πρωτεύουσας και τη Σαγκάη στις 22 Δεκεμβρίου 2022, εκτός από τη γραμμή Αθήνα-Πεκίνο, είναι μια πολύ καλή αρχή για το 2023, είπε. «Είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε ξανά τους Κινέζους ταξιδιώτες, που μας έλειψαν πάρα πολύ όλα αυτά τα τρία χρόνια της πανδημίας», πρόσθεσε.
Η Ιταλία, εξ άλλου, είναι και αυτή ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς μεταξύ των Κινέζων ταξιδιωτών, περιμένει περισσότερους από αυτούς. Ο Cristiano Varotti, επικεφαλής εκπρόσωπος του Ιταλικού Εθνικού Συμβουλίου Τουρισμού στην Κίνα, θεωρεί τη Σικελία και τα νησιά, τα χιονοδρομικά κέντρα στις Άλπεις και μερικές μικρές πόλεις ως τα νέα αξιοθέατα για τους Κινέζους ταξιδιώτες. Πολλά κινεζικά ταξιδιωτικά γραφεία επικεντρώνονται στο να παρέχουν στους πελάτες τους ταξιδιωτικά σχέδια υψηλότερου επιπέδου που ικανοποιούν τις πιο εξελιγμένες ανάγκες τους, είπε ο Varotti. Το 2019, η Κίνα ήταν η 11η αγορά για την Ιταλία όσον αφορά τις συνολικές διεθνείς αφίξεις. Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης, ακόμη και όσον αφορά τη σύνθεση των δαπανών των Κινέζων τουριστών στο εξωτερικό, καθώς είναι μια αγορά που δεν έχει ακόμη αποκαλύψει πλήρως τις δυνατότητές της, κατέληξε.