Σε σχετικώς υψηλά επίπεδα “σκαρφαλώνουν” σήμερα οι τιμές ηλεκτρισμού στην εγχώρια χονδρική αγορά, παρότι το μερίδιο των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα ξεπερνά το 40% και ο όγκος των συναλλαγών κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά της προηγούμενης εβδομάδας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας η μέση τιμή στην Αγορά Επόμενης Ημέρας διαμορφώνεται σήμερα στα 119,30 ευρώ/MWh, μα άνοδο 12% σε σχέση με χθες- ημέρα κατά την οποία οι τιμές είχαν υποχωρήσει κατά 22% από τα επίπεδα της αμέσως προηγούμενης συνεδρίασης. Χωρίς να είναι η ακριβότερη της Ευρώπης, όπου σήμερα οι τιμές ανεβαίνουν καθώς επανέρχεται η οικονομική δραστηριότητα μετά τις αργίες του Πάσχα, η τιμή στην ελληνική αγορά είναι μία από τις υψηλότερες. Είναι δε και μία από τι σπάνιες φορές, που διαφοροποιείται αισθητά από την αντίστοιχη τιμή στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, όπου η μέση τιμή και στις δύο χώρες διαμορφώνεται σήμερα στα 95,98 ευρώ/MWh, κατά 26,6% πάνω από την χθεσινή τιμή.
Ενδεικτικά στο Βέλγιο η μέση τιμή χονδρικής είναι τα 78,82 ευρώ/MWh (+48,3%), στη Γαλλία στα 90,61 ευρώ/MWh (+66,9%)και στη Γερμανία στα 59,99 ευρώ/MWh (+50,1%). H διασυνδεδεμένη με την ελληνική αγορά της Ιταλία δίνει για σήμερα την υψηλότερη τιμή της Ευρώπης, στα 135 ευρώ/MWh (+33,3%). Αντιθέτως στη Φινλανδία καταγράφεται η χαμηλότερη τιμή , στα 30,59 ευρώ/MWh (5,3%). Αρκετές αγορές πάντως, ειδικά στη κεντρική Ευρώπη διαμορφώνουν τιμές μεταξύ 100-120 ευρώ/MWh.
Στο μείγμα καυσίμων της ελληνική αγοράς οι ΑΠΕ πρωταγωνιστούν με μερίδιο 43,7% και ακολουθούν το φυσικό αέριο με 26%, οι εισαγωγές με 17,5%, ο λιγνίτης με 7,4% και τα υδροηλεκτρικά με 2%. Ο όγκος συναλλαγών διαμορφώνεται στις 268,49 GWh, αυξημένος κατά 7% σε σχέση με χθες αλλά και αισθητά χαμηλότερα από τα επίπεδα πχ της περασμένης Παρασκευής (7/4), των 285,05 GWh.
Παρότι οι τιμές του φυσικού αερίου ΤΤF , από τις οποίες εξαρτάται σημαντικά η χονδρική τιμή του ρεύματος, εξακολουθούν να κινούνται στην περιορισμένη κλίμακα των 40-45 ευρώ/MWh, οι ανησυχίες για την μελλοντική πορεία τους δεν έχουν εκλείψει.
Αναλυτές μάλιστα εκτιμούν πως η Ευρώπη μπορεί να βρεθεί προ ενός ράλλυ του φυσικού αερίου τον χειμώνα, καθώς δεν έχει σημειώσει αρκετή πρόοδο όσον αφορά στη σύναψη μακροπρόθεσμων συμβάσεων για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και συνεχίζει να προτιμά τις σποτ αγορές. ‘Ομως μία αναζωπύρωση της ζήτησης από την Κίνα θα μπορούσε να περιορίσει απότομα την προσφορά LNG, ωθώντας προς τα πάνω τις τιμές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ευρώπη το 2022 αύξησε τις εισαγωγές LNG κατά 61% σε σχέση με το 2021, εισάγοντας 121 εκατομμύρια τόνους καυσίμου, προκειμένου να αντισταθμίσει τη μείωση των ροών ρωσικού αερίου. Το κόστος όμως ήταν μεγάλο: Η Ευρώπη αγόρασε αέριο κυρίως στην αγορά spot, όπου οι τιμές είναι πολύ υψηλότερες από αυτές που διαπραγματεύονται μέσω των μακροπρόθεσμων συμφωνιών, τις οποίες χρησιμοποιούν έμπειροι αγοραστές όπως η Κίνα. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, το κόστος των εισαγωγών LNG υπερτριπλασιάστηκε το 2022, φθάνοντας περίπου στα 190 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το 2022 το 1/3 των παγκόσμιων συναλλαγών προμήθειας LNG στη σποτ αγορά έγινε από την Ευρώπη, ένα ποσοστό που θα μπορούσε να φθάσει στο 50% φέτος εάν δεν υπογραφούν μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Οι κλιματικοί στόχοι της Ευρώπης φαίνεται ότι εμποδίζουν τη σύναψη μακροχρόνιων συμβάσεων προμήθειας LNG, εκτιμούν οι αναλυτές, καθώς οι εισαγωγείς αερίου δεν μπορούν να υπολογίσουν και να δεσμευτούν για τις καταναλώσεις του μέλλοντος. Ετσι όμως δεν μπορούν να κλειδώσουν συμβόλαια σε ανταγωνιστικές τιμές, όπως η Κίνα και άλλοι Ασιάτες εισαγωγείς. Στέλεχος του εξιεδικευμένου οίκου Morten Frisch Consulting, δήλωσε ότι ιδανικά η Ευρώπη θα έπρεπε να “κλειδώνει” περίπου το 70-75% του LNG που χρειάζεται με σταθερές μακροπρόθεσμες συμφωνίες πώλησης και αγοράς (SPA), δηλαδή κάτι παρόμοιο με τα PPAs αλλά για το φυσικό αέριο.