Στo πλαίσιο των έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και της αξιοποίησης των δυνατοτήτων μεταφοράς φυσικού αερίου των αγωγών TAP (Trans Adriatic Pipeline) και του ελληνο-βουλγαρικού (IGB). η ΡΑΕ με τη σύμφωνη γνώμη των αντίστοιχων Αρχών της Βουλγαρίας, της Ιταλίας και της Αλβανίας τροποποίησε τον Κώδικα Διαχείρισης, προκειμένου να μπορεί να εφαρμοστεί εναλλακτικός μηχανισμός διαχείρισης της συμφόρησης.
Οι εν λόγω αποφάσεις της ΡΑΕ και των συνεργαζόμενων ρυθμιστικών αρχών έχουν κατ’ αρχήν προσωρινό χαρακτήρα και ελήφθησαν με βάση τον νέο ευρωπαϊκό Κανονισμό του 2022, λόγω των έκτακτων γεωπολιτικών συνθηκών και της ενεργειακής κρίσης. Στόχος είναι η ενίσχυση της αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών, μέσω καλύτερου συντονισμού των αγορών αερίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κανονισμός καλεί τους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς να εφαρμόσουν μια βραχυπρόθεσμη διαδικασία διαχείρισης δυναμικότητας, διαφορετική από τις διαδικασίες που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΚ) 715/2009. Η ισχύς των έκτακτων μέτρων και κατά βάση του μηχανισμού “χρήσης-απώλειας”, όπως αποκαλείται, λήγει στο τέλος του 2023.
Σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ για τον αγωγό TAP εγκρίθηκε η τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του αγωγού Trans Adriatic Pipelineκαι δίνεται η δυνατότητα εφαρμογής εναλλακτικού μηχανισμού διαχείρισης της συμφόρησης (μηχανισμός «χρήση-ή-απώλεια» αμετάβλητης δυναμικότητας για την επόμενη ημέρα). Ουσιαστικά πρόκειται για τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης, με βάση τη σχετική εισήγηση του ΤΑΡ, η οποία διαμορφώθηκε μετά από διαβούλευση
Στην περίπτωση του IGB, η ΡΑΕ έκανε δεκτό το αίτημα της εταιρίας διαχείρισης του αγωγού “ICGB AD” για τη χορήγηση παρέκκλισης, καθώς πρόκειται για αγωγό που έχει απαλλαγεί από την υποχρέωση περί ιδιοκτησιακού διαχωρισμού και περί πρόσβασης τρίτων, μόνο για το τμήμα του αγωγού για το οποίο έχει δεσμευτεί μεταφορική ικανότητα μέσω του διενεργηθέντος Market Test, καθώς και από τις προβλέψεις περί ρυθμιζόμενων τιμολογίων για το σύνολο της δυναμικότητας. Η απόφαση δίνει τη δυνατότητα του μηχανισμού “χρήση ή απώλεια” αμετάβλητης δυναμικότητας για την επόμενη ημέρα.
Ο νέος προσωρινός Κανονισμός της ΕΕ δίνει τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ των εκτάκτων μέτρων που λαμβάνονται, καθώς προβλέπει ότι ανεξάρτητα από το εάν τα εν λόγω σημεία διασύνδεσης υπόκεινται σε συμφόρηση ή όχι, οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές μπορούν να αποφασίσουν να εισαγάγουν έναν από τους ακόλουθους μηχανισμούς σε όλα τα σημεία διασύνδεσης:
α) μηχανισμό «χρήση-ή-απώλεια» αμετάβλητης δυναμικότητας για την επόμενη ημέρα,
β) σύστημα υπερδέσμευσης και επαναγοράς, τουλάχιστον 5 % πρόσθετης δυναμικότητας σε σχέση με την τεχνική δυναμικότητα στο σχετικό σημείο διασύνδεσης·
γ) προσφορά, τουλάχιστον σε αρχικό επίπεδο, μη καθορισμένης δυναμικότητας σε ενδοημερήσια βάση και βάση επόμενης ημέρας, η οποία θα κατανεμηθεί ως διακοπτόμενη δυναμικότητα.
Και οι δυο αγωγοί ζήτησαν την εφαρμογή του πρώτου σημείου δηλαδή του μηχανισμού «χρήση-ή-απώλεια» αμετάβλητης δυναμικότητας για την επόμενη ημέρα.