Στα 3,08 δισ. κυβικά μέτρα εκτιμάται για το 2024 η ζήτηση αεριοποιημένου LNG, σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης του ΔΕΣΦΑ για την αντιστάθμιση των λειτουργικών αναγκών εγκατάστασης υγροποιημένου αερίου (LNG) για το επόμενο έτος, που ενέκρινε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ).
Το LNG έχει ήδη κατακτήσει την πρώτη θέση στο μείγμα του εισαγόμενου αερίου στη χώρα και παρότι το 2023 - ως και τον Αύγουστο- η συνολική κατανάλωση αερίου ήταν μειωμένη σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, τα φορτία LNG που καταφθάνουν στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, τόσο για την κάλυψη της εγχώριας ζήτησης όσο και για εξαγωγή προς τις γειτονικές χώρες, εξακολουθούν να κυριαρχούν σε σχέση με το αέριο μέσω αγωγού, αν και αισθητά μειωμένα σε σχέση με τη θερινή περίοδο του 2022.
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΔΕΣΦΑ, που δημοσιοποιήθηκε χθες, οι μηνιαίες ποσότητες αεριοποίησης LNG θα κυμανθούν το 2024 από 75.915.617 Nm3 τον Μάρτιο ως 413.901.581 Nm3 τον Ιανουάριο, με βάση τη μηνιαία ανάλυση των ποσοτήτων φυσικού αερίου σε όλα τα σημεία εισόδου του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς. Η συνολική ποσότητα εκτιμάται σε 3.084.880.579 Νm3, που αντιστοιχεί σε 35.784.614.713 KWh.
Για τον υπολογισμό των προβλέψεων έχουν ληφθεί υπόψη, μεταξύ άλλων, ο ελάχιστος ημερήσιος ρυθμός αεριοποίησης, ύψους 19.200.000 KWh, οι ημέρες κράτησης της αεριοποίησης της εγκατάστασης, ο μεσοσταθμικός μέσος όρος της θερμογόνου δύναμης του αεριοποιημένου LNG, τα ιστορικά στοιχεία λειτουργίας του ΕΣΦΑ κλπ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι για τον Σεπτέμβριο έχουν προγραμματιστεί για άφιξη στη Ρεβυθούσα δύο φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου, εκ των οποίων, σύμφωνα με το τελικό μηνιαίο πρόγραμμα εκφορτώσεων του Διαχειριστή, το πρώτο, 147.710 κυβικών μέτρων της Mytilineos, αναμένεται να αφιχθεί στις 17 Σεπτεμβρίου και το δεύτερο, 90.000 κμ, για λογαριασμό της Elpedison έχει προγραμματιστεί για τις 30 Σεπτεμβρίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, τον Σεπτέμβριο του 2022, είχαν αφιχθεί στο τερματικό της Ρεβυθούσας 10 φορτία, συνολικού δυναμικού 514.435 κ.μ.
Οσο για τον Αύγουστο, τα φορτία που έχουν προγραμματιστεί είναι 5, συνολικής δυναμικότητας 369.275 κ.μ, έναντι εισαγωγής 595.419 κ.μ. υγροποιημένου αερίου, μέσω 10 φορτίων, τον Αύγουστο 2022.
Η μεγάλη μείωση στις αφίξεις φορτίων το 2023 σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο εξηγείται εν μέρει από τη διψήφια μείωση της κατανάλωσης αερίου- που ήταν ένα από τα βασικά ευρωπαϊκά μέτρα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης-, όσο και από τη χαλάρωση της ίδιας της κρίσης, η οποία πέρυσι την αντίστοιχη περίοδο βρισκόταν στο αποκορύφωμά της με έντονη την ανησυχία για την επάρκεια αερίου κατά την περυσινή χειμερινή περίοδο 2022-23.
Παρότι στην παγκόσμια αγορά LNG, το ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης είναι στετικά “σφικτό”, οι φόβοι για την ασφάλεια εφοδιασμού στην Ευρώπη τον ερχόμενο χειμώνα έχουν μετριαστεί, καθώς οι ευρωπαϊκές αποθήκες είναι ήδη γεμάτες πάνω από 91% της δυναμικότητάς τους, πετυχαίνοντας κατά περίπου 2 1/2 μήνες νωρίτερα, το στόχο που έχουν θέσει οι Βρυξέλλες για πλήρωση των αποθεμάτων στο 90% ως την 1η Νοεμβρίου 2023.
Ωστόσο πάντα υπάρχει το ενδεχόμενο ενός κρύου χειμώνα, ή μίας πλήρους διακοπής ροών από τη Ρωσία προς την Ευρώπη, εξελίξεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ταχεία απομείωση των αποθεμάτων και αύξηση των τιμών του αερίου.