Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΡΑΑΕΥ: Δεν ενέκρινε τον διπλασιασμό του αγωγού Λειβαδιά - Καρπερής του ΔΕΣΦΑ
Τετάρτη, 04/10/2023

Το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για τον διπλασιασμό δυναμικότητας του κεντρικού αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Λιβαδειά ως την Καρπερή Σερρών απορρίφθηκε σε πρώτη φάση από τη ΡΑΑΕΥ και θα επαναξιολογηθεί μετά την ολοκλήρωση του μάρκετ τεστ, όπως αναφέρει η απόφαση της Αρχής που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως για την έγκριση του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του Διαχειριστή, περιόδου  2023-2032.

Το εν λόγω έργο είχε αποτελέσει εξ’ αρχής σημείο τριβής μεταξύ της ΡΑΑΕΥ και του ΔΕΣΦΑ, με την Αρχή να υποστηρίζει ότι επενδύσεις που ενδεχομένως στο μέλλον αποδειχθούν μη αναγκαίες θα πρέπει να αποφεύγονται, αφενός για να μη απαξιωθούν γρήγορα και αφετέρου για να συγκρατηθεί το κόστος χρήσης του δικτύου, που πληρώνουν με τα σχετικά τέλη οι καταναλωτές.

Οι συνολικές επενδύσεις του δεκαετούς προγράμματος του ΔΕΣΦΑ ανέρχονται σε 1,32 δις ευρώ εκ των οποίων τα 476 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε νέα έργα. Το πρόγραμμα που τελικώς ενέκρινε η ΡΑΑΕΥ, με βάση την απόφαση που δημοσιεύτηκε, περιλαμβάνει αρκετές τροποποιήσεις σε σχέση με το αρχικό πρόγραμμα που υπέβαλε προς έγκριση ο Διαχειριστής.   

Οι κυριότερες από τις αλλαγές αφορούν στα εξής:

  • Το έργο «Διπλασιασμός του κλάδου υψηλής πίεσης Λειβαδιά-Καρπερή και Σταθμοί Συμπίεσης» δεν εγκρίνεται και θα αξιολογηθεί μετά την ολοκλήρωση του Market Test. Ας σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ ξεκίνησε market test σε δυο φάσεις τον Μάρτιο του 2023. Το Πρόγραμμα Ανάπτυξης, που εισηγήθηκε ο  Διαχειριστής, αναφέρει εξάλλου ότι, οι προδιαγραφές του έργου θα οριστικοποιηθούν μετά την ολοκλήρωση του market test, στις αρχές του 2024.

Με τον διπλασιασμό του κλάδου, ο ΔΕΣΦΑ αποσκοπεί στην εξάλειψη όλων των σημείων συμφόρησης του υφιστάμενου συστήματος και στην πλήρη συμβατότητα για τη μεταφορά υδρογόνου, αφού οι αγωγοί που θα κατασκευαστούν θα είναι 100% συμβατοί με υδρογόνο και στο μέλλον θα μπορούν να αποτελέσουν τμήμα του λεγόμενου European Hydrogen Backbone  (Ευρωπαϊκή Ραχοκοκαλιά Υδρογόνου).

  • Εγκρίνεται με την επιφύλαξη της παροχής από τον ΔΕΣΦΑ περαιτέρω τεκμηρίωσης ως προς την αναγκαιότητά του έως τις 30 Νοεμβρίου, το «Πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού (EDGE) III».
  • Εγκρίνεται η οριστική ένταξη στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του αγωγού Νέας Μεσημβρίας – Ευζώνων/Γευγελή,  δηλαδή του αγωγού σύνδεσης με τη Δυτική Μακεδονία. Η Αρχή όμως δεν δέχθηκε την αύξηση του προϋπολογισμού του έργου στα 91 εκατ. ευρώ και διατήρησε τον προϋπολογισμό του στο εγκεκριμένο ύψος των 67 εκατ. ευρώ. Η ΡΑΑΕΥ θα επανεξετάσει την αναθεώρηση του κόστους μετά την ολοκλήρωση των εν εξελίξει διαγωνισμών και θα εγκρίνει το τελικό κόστος βάσει αυτών.
  • Απορρίφθηκε από τη ΡΑΑΕΥ το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του «Μετρητικού Σταθμού Άργους/Ναύπλιο». Η Αρχή καλεί τον Διαχειριστή να επεξεργαστεί προσωρινή λύση για την τροφοδότηση των δικτύων διανομής Άργους και Ναυπλίου έως τον Δεκέμβριο 2023.
  • Εγκρίθηκε η μετατόπιση του συνολικού χρονοδιαγράμματος του Μετρητικού Σταθμού εισόδου πόλεως Δρυμός/Λητή» για τον Μάρτιο του 2024 υπό την προϋπόθεση ότι η πρώτη φάση του έργου θα έχει ενταχθεί στο σύστημα έως το τέλος του τρέχοντος μήνα.
  • Ο ΔΕΣΦΑ καλείται να τεκμηριώσει τους λόγους της καθυστέρησης στην κατασκευή του Σταθμού Συμπίεσης για την τροφοδοσία του αγωγού ΤΑΡ στη Ν. Μεσημβρία και έως τότε απορρίπτεται το αίτημα μετατόπισης του χρονοδιαγράμματος του έργου.
  • Απεντάσσονται ο Μετρητικός Σταθμός στην περιοχή της Πόρειας και ο Σταθμός CNG της Πόρειας.
  • Για το έργο τροφοδοσίας των Ιωαννίνων μέσω εικονικού αγωγού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου μικρής κλίμακας η ΡΑΑΕΥ επιφυλάσσεται μέχρι την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, αλλά και την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο. Μεταβατικά, το δίκτυο διανομής της πόλης των Ιωαννίνων θα τροφοδοτείται με υγροποιημένο αέριο μέσω βυτιοφόρων από την εγκατάσταση Φόρτωσης Φορτηγών ΥΦΑ της Ρεβυθούσας.

Το αρχικό επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με την μελέτη που υπέβαλε ο ίδιος ο Διαχειριστής στη ΡΑΑΕΥ οδηγεί σε αύξηση της Μέσης Χρέωσης κατά την περίοδο 2024-2027, οπότε και προβλεπόταν να ενταχθούν στο Σύστημα τα μεγάλα νέα έργα που θα αυξήσουν τη δυναμικότητα του. Συμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ πάντως, σε μακροπρόθεσμη βάση, η ένταξη των νέων έργων στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή θα μείωνε τη Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ κατά 2,19% και μάλιστα χωρίς επιχορηγήσεις.

Συναφείς αναρτήσεις
Σε δοκιμαστική λειτουργία έθεσε σήμερα η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων την ηλεκτρονική εφαρμογή chargingcost.gr που αφορά στη ...
Την παρέμβαση της ΡΑΑΕΥ για τις σημαντικές αυξήσεις στα τέλη χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου, που προκαλούν οι αναπροσαρμογές ...
Mια ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη σύγκριση των διαφόρων τιμολογίων ρεύματος και φυσικού αερίου, το energycost.gr παρουσίασε χθες η ΡΑΑΕΥ. Πρόκειται για το ...
Την Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2024, ο ΔΕΣΦΑ φιλοξένησε στις εγκαταστάσεις του στη Ρεβυθούσα θεωρητική άσκηση ετοιμότητας υπό τον συντονισμό ...
Eυρεία σύσκεψη για την κυβερνοασφάλεια των ενεργειακών υποδομών και την προστασία τους από κακόβουλες επιθέσεις πραγματοποιήθηκε χθες στα γραφεία της ...
Τροποποιήσεις στις ρυθμίσεις που αφορούν το τρόπο προσωρινής λειτουργίας του σημείου σύνδεσης του νέου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου αερίου ...
Eντός του  στόχου για τη  διάθεση του 70% της χωρητικότητας των ηλεκτρικών διασυνδέσεων στα σύνορα με με την Ιταλία ...
Διάκριση των έργων του ηλεκτρικού συστήματος σε περισσότερο και λιγότερο  αποδοτικά, ενάντια στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο,  επιχειρείται το τελευταίο ...
Με απόφαση ΡΑΑΕΥ
Η ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΔΜΗΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ γνωστοποιεί στο επενδυτικό κοινό ότι σε συνέχεια της από 27.07.2023 απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και ...
 
 
Η MYTILINEOS σε κοινοπραξία με τη GE Vernova ολοκλήρωσαν την κατασκευή της νέας μονάδας προσωρινής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με φυσικό αέριο στο Δουβλίνο, εντός του ...
To κόστος του Great Sea Interconnector, στο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου και κυρίως τα ποσά που θα πρέπει να καλύψουν οι καταναλωτές ...
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από τη σύμβαση προμήθειας αερίου ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοινώνει ότι τίθεται σε ισχύ το νυχτερινό οικιακό τιμολόγιο θερινής περιόδου από την 1η Μαΐου 2024 μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2024 ...
Μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, τα γνωστά ΡΡΑ, συνολικής ισχύος 950 MW υπογράφηκαν το 2023 στην Ελλάδα, πράγμα που την κατατάσσει στην ...
Με ζημιές έκλεισε η χρήση του  2023 για την εταιρία διανομής φυσικού αερίου enaon ΕDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, μετά την ...
Ένας νέος φωτοβολταϊκός σταθμός, εγκατεστημένης ισχύος 80 MW, στη θέση «Ακρινή» της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης, σε εξαντλημένα λιγνιτωρυχεία της ΔEH, έρχεται να προστεθεί στην ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η έκθεση της Eurostat, που ...
Η MYTILINEOS εξετάζει το ενδεχόμενο εισαγωγής των μετοχών της σε διεθνές χρηματιστήριο, συμπεριλαμβανομένου του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, εντός των επόμενων 12- 18 μηνών, ...
Δυναμικά προχωρά η κατασκευή του νέου Θερμοηλεκτρικού Σταθμού συνδυασμένου κύκλου (Combined Cycle Gas Turbine-CCGT) ισχύος 840 MW της εταιρείας Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης Α.Ε., μία ...
Ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα συμβάλει στο «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης, δίνοντας πρόσβαση σε νέες πηγές καθαρής ενέργειας δρομολογούν από ...
Σε επίπεδα παρεμφερή με αυτά του Απριλίου αναμένεται να διαμορφωθούν τον Μάιο τα τιμολόγια ρεύματος, που θα ανακοινώσουν οι προμηθευτές τη Μεγάλη Τετάρτη. Η ...