Κάθετη αντίθεση βρήκε η πρόταση για τη τριετή ρυθμιστική περίοδο και κατ’ επέκταση την ανά τριετία εκκαθάριση της λειτουργικής ενίσχυσης των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε η ΡΑΑΕΥ επί του Σχεδίου Μεθοδολογίας Ετήσιας Ενίσχυσης των Σταθμών Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας, μία διαβούλευση που συγκέντρωσε το ενδιαφέρον των επενδυτών .
Σχεδόν όλοι οι συμμετέχοντες ζήτησαν η εκκαθάριση να γίνεται ανά έτος και όχι κάθε τρία χρόνια όπως αναφέρει το Σχέδιο. Ακόμα και ο ΔΑΠΕΕΠ που είναι ο Διαχειριστής του Υπολογαριασμού Αποθήκευσης του ΕΛΑΠΕ, μέσω του οποίου αποζημιώνονται οι σταθμοί αποθήκευσης και είναι ο φορέας υλοποίησης των σχετικών εκκαθαρίσεων, προτείνει μονοετείς Ρυθμιστικές Περιόδους, προκειμένου να περιοριστούν τα σφάλματα των προβλέψεων και το ύψος των ποσών της τελικής εκκαθάρισης.
Ανάλογη άποψη κατέθεσε και ο νεοσυσταθείς Ελληνικός Σύνδεσμος Συστημάτων Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΣΑΗΕ), στον οποίο μετέχουν οι εταιρίες ENEL GREEN POWER HELLAS, EDF RENEWABLES HELLAS, METKA EGN, EDP RENEWABLES GREECE. Η μεταβλητότητα και η δυναμική εξέλιξης της λειτουργίας των Αγορών επιβάλλει η διάρκεια της Ρυθμιστικής Περιόδου να μειωθεί στο ένα έτος, αναφέρει σε σχετική επιστολή του ο Σύνδεσμος. Επίσης προτείνει η πρώτη Ρυθμιστική Περίοδος να ξεκινήσει από 1/1/2025 και όχι το 2026 όπως προβλέπει το Σχέδιο, προκειμένου να δοθεί κίνητρο στους υποψήφιους επενδυτές να προχωρήσουν ταχύτερα τα έργα και να θέσουν σε λειτουργία τους σταθμούς αποθήκευσης εντός του 2025.
Ο ΕΣΣΑΗΕ επισημαίνει ακόμα ότι εφόσον η λειτουργική ενίσχυση που καταβάλλεται σε κάθε σταθμό υπολογίζεται με βάση τα Εκτιμώμενα και Απολογιστικά Έσοδα Αγορών της ομάδας έργων στην οποία ανήκει, είναι απαραίτητο στις ομάδες αυτές να μην εντάσσονται οι σταθμοί που δεν έχουν ενταχθεί στο σχήμα στήριξης. Τονίζει ότι οι μη ενισχυόμενοι σταθμοί συμμετέχουν πλήρως ανταγωνιστικά στις αγορές ενέργειας χωρίς, να έχουν αντίστοιχες υποχρεώσεις με τους ενισχυόμενους σταθμούς (συγκεκριμένες τεχνικές απαιτήσεις, υποχρεωτική παροχή πρόσθετων υπηρεσιών), με αποτέλεσμα να είναι σε θέση να διαμορφώσουν ελεύθερα τη στρατηγική συμμετοχής τους και κατ’ επέκταση τα έσοδα τους.
Ο Σύνδεσμος θέτει ακόμα το ζήτημα της κατά προτεραιότητα παροχής συγκεκριμένων υπηρεσιών, από τους ενισχυόμενους σταθμούς. Όπως αναφέρει, η υποχρέωση αυτή δεν αρκεί να συνεκτιμάται στους υπολογισμούς της λειτουργικής ενίσχυσης, αλλά πρέπει να οριοθετηθεί, προκειμένου να μην οδηγεί σε πρόωρη εξάντληση του εξοπλισμού. Θεωρεί δε ότι, σε περίπτωση υπέρβασης του ορίου που θα τεθεί, ο σταθμός θα πρέπει να αποζημιώνεται για τις εν λόγω υπηρεσίες.
Στο πλαίσιο αυτό, ζητά η μεθοδολογία εκτίμησης των αρνητικών επιπτώσεων στα έσοδα των σταθμών αποθήκευσης, καθώς και η μεθοδολογία εκτίμησης της υπερβάλλουσας φθοράς στον εξοπλισμό, να εξειδικευθούν σε κάποιο κανονιστικό κείμενο, για λόγους διαφάνειας και ιχνηλασιμότητας των υπολογισμών.
‘Ενα ακόμα θέμα θέτει η Helleniq Energy στο κείμενο που κατέθεσε στη διαβούλευση, σχετικά με τη μέγιστη συνολική ποσοστιαία απομείωση του Ετήσιου Εσόδου των σταθμών αποθήκευσης λόγω της σωρευτικής Χρέωσης Αποκλίσεων Τεχνικών Απαιτήσεων. Η εταιρία προτείνει το σχετικό ποσοστό να μειωθεί στο 10-15% από 25% που προβλέπει το Σχέδιο, για να μην υπάρχει κίνδυνος για την οικονομική βιωσιμότητα των σταθμών.
Τέλος, ο ΔΑΠΕΕΠ τονίζει την ανάγκη της έγκαιρης παροχής στοιχείων, παραμέτρων και εκτιμήσεων από τους άλλους Διαχειριστές και από το Χρηματιστήριο Ενέργειας προκειμένου να διασφαλιστεί η ποιότητα των απαιτούμενων υπολογισμών και μελετών που θα πρέπει ο ίδιος να διενεργεί.