Σε πολυενεργειακό πάροχο μετεξελίσσεται η Mοτορ Οιλ, μέσα από ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 2,5 δισ. ευρώ ως το 2030, με άξονες τις ΑΠΕ, το υδρογόνο, τα συνθετικά καύσιμα και την ηλεκτροκίνηση, προσαρμοζόμενη στις απαιτήσεις της ενεργειακής μετάβασης.
Ηδη ο τομέας της διύλισης αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, όπως τόνισε ο κ. Γιώργος Τριανταφύλλου, γενικός διευθυντής Στρατηγικής της Motor Oil σε πρόσφατο συνέδριο του ΣΕΒ, με τον τομέα των υγρών καυσίμων να βρίσκεται παγκοσμίως στο υψηλότερο σημείο της ζήτησης και να οδεύει προς σταδιακή μείωση της κατανάλωσης, σύμφωνα με διεθνείς μελέτες.
Ανταποκρινόμενη στη νέα πραγματικότητα, η εταιρία έχει θέσει τολμηρούς στόχους για τη δική της μετάβαση, επενδύοντας στις ΑΠΕ, σε μονάδες ανανεώσιμων και βιώσιμων καυσίμων (βιοκαύσιμα και συνθετικά καύσιμα), καθώς και στο υδρογόνο, το οποίο πρόκειται να παίξει σημαντικό ρόλο στο μελλοντικό ενεργειακό παζλ.
“ Ένα σύστημα που βασίζεται μόνο στον εξηλεκτρισμό δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με ένα σύστημα που συνδυάζει καύσιμα με βάση το ανανεώσιμο υδρογόνο” δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τριανταφύλλου. .
Το πρόβλημα είναι ότι σήμερα το υδρογόνο και ιδιαίτερα το πράσινο υδρογόνο , που παράγεται από ηλεκτρόλυση με ρεύμα ΑΠΕ είναι μια πολύ ακριβή λύση. Ωστόσο η ίδια η εμπειρία από την ανάπτυξη των ΑΠΕ δείχνει ότι με τη σωστή υποστήριξη, οι τεχνολογίες μπορούν να μειώσουν το κόστος τους πάρα πολύ γρήγορα και να γίνουν ανταγωνιστικές με παραδοσιακές μορφές ενέργειας.
Υπάρχει όμως μία σημαντική διαφορά μεταξύ του υδρογόνου από των ΑΠΕ, όσον αφορά στον τρόπο ανάπτυξης ώστε να πέσει το κόστος. Το υδρογόνο χρειάζεται την ταυτόχρονη ανάπτυξη της παραγωγής και της ζήτησης, πράγμα που μπορεί να γίνει με τη δημιουργία οικοσυστημάτων που φέρνουν μαζί φορείς, από την παραγωγή ως τη ζήτηση και εργάζονται παράλληλα για την ωρίμανση των έργων τους
Η Motor Oil επιχειρεί να δημιουργήσει αυτό το οικοσύστημα υδρογόνου με το πρόγραμμα “Τριήρης”, το οποίο φέρνει κοντά 25 φορείς, που δουλεύουν μαζί για τη δημιουργία μίας κοιλάδας υδρογόνου στην Κόρινθο.
Η Ελλάδα έχει πλεονεκτήματα σε ότι αφορά την ανάπτυξη αγοράς πράσινου υδρογόνου, καθώς διαθέτει ισχυρό ανανεώσιμο δυναμικό και μεγάλο τομέα διύλισης, ο οποίος με τις κατάλληλες επενδύσεις μπορεί να παράγει υδρογόνο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος με χαμηλό κόστος.
Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Τριανταφύλλου τόνισε ότι, η πολιτεία πρέπει να στηρίξει τον τομέα του υδρογόνου και να καταρτίσει ένα στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξή του υδρογόνου, δεδομένου ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη που δεν διαθέτει τέτοιο σχέδιο. Συγρόνως βέβαια πρέπει να δημιουργηθεί και το θεσμικό πλαίσιο χρήσης του υδρογόνου.
Παράλληλα, η Motor Oil εξετάζει και την ανάπτυξη τεχνολογίας Δέσμευσης και Διακράτησης Διοξειδίου του Ανθρακα (CCS). Τρεις εταιρίες ζήτησαν χρηματοδότηση φέτος από την Ευρωπαϊκή Ένωση για σχετικά έργα και η Motor Oil ήταν μια από αυτές.
Το CCS είναι μια τεχνολογία λιγότερο ώριμη, τεχνικά δύσκολη και ενεργοβόρα. Mπορεί να μην λύνει όλα τα προβλήματα, ανοίγει όμως το δρόμο για άλματα στην απανθρακοποίηση βιομηχανιών που δεν θα είχαν άλλη επιλογή για πετύχουν το στόχο αυτό, πέραν της μείωσης της δραστηριότητας και παράλληλα δίνει τη δυνατότητα παραγωγής καυσίμων και άλλων μορφών ενέργειας χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος. Η Ευρώπη έχει αρχίσει να συμπεριλαμβάνει στα προγράμματά της και αυτή την τεχνολογία, η οποία για να αναπτυχθεί χρειάζεται πολύ ισχυρές συνεργασίες, δημιουργία clusters και χρήση των ίδιων υποδομών.
Το έργο που εξετάζει η Motor Oil αφορά σε μία επένδυση 200 εκατ ευρώ, που θα μειώσει το ανθρακικό αποτύπωμα κατά 500.000 τόνους CO2 το χρόνο. Πρόκειται για μια μονάδα που θα ενταχθεί στη μονάδα παραγωγής υδρογόνου της εταιρίας, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων του συγκροτήματος, ενώ μελλοντικά, με το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, θα μπορούσε να παρέχει και σε τρίτους αυτού του τύπου το υδρογόνο.