Mειώθηκε σημαντικά τον Ιανουάριο ο αριθμός των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων, που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, που αποδίδει την εξέλιξη αυτή στην αύξηση των κυρώσεων των ΗΠΑ κατά εμπόρων και ναυτιλιακών εταιριών που μεταφέρουν ρωσικό αργό.
Οκτώ τάνκερ ελληνικών συμφερόντων αναφέρθηκε ότι μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο τον περασμένο μήνα, έναντι 40 τάνκερ τον Μάιο και περίπου 20 κατά το μεγαλύτερο μέρος του δεύτερου εξαμήνου του 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ ενέτεινε τις πιέσεις προς τους πλοιοκτήτες, όταν ζήτησε λεπτομέρειες για τα μέτρα που λαμβάνουν προκειμένου να συμμορφωθούν με τις αποφάσεις της “Ομάδας των 7” - ανάλογη απόφαση έχει λάβει και η ΕΕ-, που επιβάλλει ανώτατο όριο τιμής στα 60 δολ/βαρέλι για το ρωσικό αργό. Στελέχη δύο ναυτιλιακών εταιριών, με έδρα την Αθήνα, που επικαλείται ο αμερικανικός ειδησεογραφικός οργανισμός, φέρεται να δήλωσαν ότι πορεύονταν προσεκτικά ενώ αξιολογούσαν την κατάσταση.
Οι αμερικανικές αρχές έστειλαν τον Νοέμβριο ειδοποιήσεις σε εταιρείες, που εδρεύουν σε περίπου δώδεκα χώρες και στη συνέχεια επέβαλε κυρώσεις σε όσες από τις εταιρείες αυτές εμπορεύονταν ρωσικό πετρέλαιο κατά παράβαση των όρων, καθώς και στους πλοιοκτήτες που βοηθούσαν στη μεταφορά του.
Οι δυτικές εταιρίες, που συμμετέχουν στην αγορά ή τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου πρέπει να λαμβάνουν τεκμηριωμένες βεβαιώσεις που να αποδεικνύουν ότι τα φορτία έχουν συμμορφωθεί με τις αποφάσεις των G-7.
Τα ελληνόκτητα πλοία έχουν αποσυρθεί από το εμπόριο ρωσικού αργού που φορτώνεται στους τερματικούς σταθμούς της Ρωσίας στον Ειρηνικό και μεταφέρεται σε αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία. Προς τις δύο αυτές ασιατικές αγορές, από τα τερματικά του Ειρηνικού μεταφέρονται κυρίως φορτία αργού ESPO και Sokol, δύο ποιοτήτων ρωσικού πετρελαίου, που θεωρούνται ανώτερες από το πετρέλαιο Urals και πωλούνται σε τιμή κατά πολύ υψηλότερη από το ανώτατο όριο, που έχουν θέσει οι G-7.
Σύμφωνα με στοιχεία της Argus Media, τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες του Ιανουαρίου, η ποικιλία ESPO διαπραγματευόταν σε τιμές περίπου 13 δολάρια/βαρέλι πάνω από το πλαφόν των 60 δολ/βαρέλι.. Αντίθετα, ο τύπος αργού Urals, που εξάγεται από τερματικούς σταθμούς στη Βαλτική διατίθετο κατά περίπου 1 δολ/βαρέλι, πάνω από το ανώτατο όριο.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η αποχώρηση των ελληνόκτητων τάνκερ από τη μεταφορά του ρωσικού αργού, θα ασκήσει ακόμη μεγαλύτερη πίεση στα ρωσικά δεξαμενόπλοια και σε ένα σκιώδη στόλο τάνκερ, ο αριθμός των οποίων έχει αυξηθεί από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία.
Μετά την απώλεια της ευρωπαϊκής αγοράς, που απορροφούσε σχεδόν το σύνολο από τα 1,6 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα, που διακινούνταν από τα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Αρκτικής, πλέον η Ρωσία βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε αγοραστές από την Κίνα, την Ινδία και, σε μικρότερο βαθμό, από την Τουρκία. Ο εφοδιασμός αυτών των αγορών όμως απαιτεί μεγαλύτερης διάρκειας ταξίδια και πολλά περισσότερα πλοία.
Η παράδοση του πετρελαίου έγινε ακόμα πιο περίπλοκη μετά τις επιθέσεις των Χούθι στα πλοία που διέρχονται από τη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν. Όλο το ρωσικό αργό που εξάγεται από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας προς την Ινδία και την Κίνα περνά από αυτή τη διαδρομή και τουλάχιστον ένα δεξαμενόπλοιο χτυπήθηκε, παρά τις διαβεβαιώσεις των Χούθι ότι τα ρωσικά και κινεζικά πλοία θα είναι ασφαλή.