Tη χρηματοδότηση του αγωγού αερίου Transadriatic Pipeline -ΤΑΡ- με δύο δισεκατομμύρια ευρώ εξετάζει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Τα 2 δισ. ευρώ αντιστοιχούν σε περίπου 1/3 του συνολικού κόστους του έργου, το οποίο σχεδιάζεται για τη μεταφορά φσυικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας.
“Το πρότζεκτ ΤΑΡ έχει συμπεριληφθεί στη λίστα με τα 33 'Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος και Προτεραιότητας για την Ενεργειακή Ασφάλεια της ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την απόφασή της να εγκρίνει την εξαίρεση του αγωγού από την πρόσβαση τρίτων υπογράμμισε το συνολικό θετικό αντίκτυπο που έχει για την ΕΕ η επένδυση αυτή, καθώς ανταποκρίνεται άμεσα στο στόχο ασφάλειας εφοδιασμού μέσω της διαφοροποίησης των πηγών και των διαδρομών προμήθειας” αναφέρει ανακοίνωση της ΕΤΕπ, με την οποία η τράπεζα δηλώνει ότι θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει το έργο.
Ο αγωγός ΤΑΡ, συνολικού μήκους 870 χλμ, θα συνδέεται στα ελληνο-τουρκικά σύνορα με τον αγωγό ΤΑΝΑΡ. Θα διασχίζει τη Βόρειο Ελλάδα, θα περνά από την Αλβανία και μέσω υποθαλάσσιας διασύνδεσης από την Αδριατική θα καταλήγει στη νότιο Ιταλία. Η έναρξη κατασκευής του αγωγού προγραμματίζεται για τον Μάιο του 2016.
Την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Πάνος Σκουρλέτης είχε συνάντηση με τον διευθύνοντα σύμβουλο της κοινοπραξίας του ΤΑΡ, προκειμένου να λυθούν οι διάφορες εκκρεμότητες που προέκυψαν επί της θητείας του κ. Παναγιώτη Λαφαζάνη.
Παρότι η συμφωνία για τη διέλευση του ΤΑΡ από την Ελλάδα είχε “κλείσει” επί της προηγούμενης κυβέρνησης και είχε κυρωθεί με νόμο στη Βουλή, ο τέως υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης είχε θέσει μία σειρά από θέματα, όπως την παροχή αντισταθμιστικών οφελών, την επαναχάραξη της όδευσης του αγωγού από ορισμένες αγροτικές περιοχές, την αναπροσαρμογή των αποζημιώσεων για τις απαλλοτριώσεις, την τιμή του αερίου για την Ελλάδα κλπ.
Οι διαπραγματεύσεις που είχαν γίνει μεταξύ της ελληνικής πλευράς και της κοινοπραξίας δεν είχαν καταλήξει σε συγκεκριμένες λύσεις, με εκπροσώπους της Socas, της κρατικής εταιρίας του Αζερμπαϊτζάν, που είναι από τους βασικούς μετόχους του έργου, κατά καιρούς να εκδηλώνουν τη δυσαρέσκειά τους για τις αλλαγές και τις καθυστερήσεις.
Στο πλαίσιο του νέου γύρου των επαφών που ξεκίνησε ο κ. Σκουρλέτης θα πραγματοποιηθεί σύσκεψη εντός του αμέσως προσεχούς χρονικού διαστήματος με τους εκπροσώπους των δύο πλευρών, προκειμένου να επιλυθούν οι διαφορές για να μπορέσουν να ξεκινήσουν οι εργασίες του αγωγού.
Το αρχικό δυναμικό μεταφοράς του ΤΑΡ θα είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως με δυνατότητα επέκτασης ως τα 20 δισ. κ.μ.. Οι πρώτες ποσότητες αερίου από το νέο κοίτασμα αερίου Σαχ Ντενίζ ΙΙ θα μεταφερθούν στην Ευρώπη μέσω του αγωγού το 2020.
Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η ΒΡ με 20%, η Socar με 20%, η νορβηγική Statoil με 20% η βελγική Fluxys με 19%, η ισπανική Enagas με 16% και η ελβετική Axpo με 5%. Πληροφορίες φέρουν τους Νορβηγούς της Statoil να επιθυμούν την πώληση του μεριδίου τους στον TAP, για το οποίο έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η ιταλική Snam.