Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Σε διαβούλευση το νέο πλαίσιο στήριξης ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τις προτάσεις τους μέχρι τις 14 Μαρτίου του 2016.
Παρασκευή, 26/02/2016

Σε διαβούλευση έδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το νέο πλαίσιο στήριξης των μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ.

Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τις προτάσεις τους μέχρι τις 14 Μαρτίου του 2016 στην στην ηλεκτρονική διεύθυνση dapel_res_scheme@prv.ypeka.gr

Με το μοντέλο μπαίνει ουσιαστικά τέλος στο σύστημα αποζημίωσης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας με σταθερές εγγυημένες τιμές (Feed-in-Tariffs). Όπως αναφέρει το υπουργείο “η ελληνική πολιτεία στοχεύει στην αναμόρφωση του εν λόγω σχήματος υποστήριξης της ηλεκτροπαραγωγής από μονάδες ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, ώστε να επιτευχθεί η σταδιακή ενσωμάτωση και συμμετοχή των νέων μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και να βελτιωθεί η οικονομική τους αποδοτικότητά στη βάση της υποστήριξης λειτουργίας της παραγόμενης ενέργειας που λαμβάνουν τα εν λόγω έργα. Το παρουσιαζόμενο σχήμα υποστήριξης έχει ως στόχο να υποστηρίξει την περαιτέρω ανάπτυξη των μονάδων ΑΠΕ για ηλεκτροπαραγωγή στην Ελλάδα στο πλαίσιο επίτευξης των εθνικών ενεργειακών στόχων, με το βέλτιστο τρόπο σε επίπεδο κόστους-οφέλους για την κοινωνία”

Ειδικότερα, το προτεινόμενο νέο σχήμα υποστήριξης της παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ βασίζεται στην ανάπτυξη ενός νέου μηχανισμού ενίσχυσης της λειτουργίας των μονάδων αυτών (operating aid), ο οποίος προβλέπει προσαύξηση (premium), επιπλέον της τιμής όπως αυτή διαμορφώνεται στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Η προσαύξηση αυτή θα είναι εγγυημένη για το χρόνο ισχύος της στήριξης της εκάστοτε μονάδας ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ, σε επίπεδο τεχνολογίας ΑΠΕ, και είναι της μορφής μιας διαφορικής τιμής (FiP), λαμβάνοντας υπόψη τα έσοδα από τη συμμετοχή στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Υιοθετείται η μορφή της κυμαινόμενης προσαύξησης σε επίπεδο τεχνολογίας ΑΠΕ (sliding premium) και όχι της σταθερής προσαύξησης (fixed premium) ώστε να υπάρχει απο-συσχέτιση από μελλοντικές διαφοροποιήσεις στην εξέλιξη της τιμής που θα καθορίζεται στη χονδρεμπορική αγορά, ώστε κάθε φορά να υπάρχει έλεγχος και προκαθορισμένο μέγεθος του συνολικού εσόδου που λαμβάνουν οι συγκεκριμένοι σταθμοί ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. Με αυτό τον τρόπο ελαχιστοποιούνται τόσο φαινόμενα υπερ-αποζημίωσης όσο και υπο-αποζημίωσης της παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. Επιπρόσθετα η υιοθέτηση μιας τέτοιας μορφής κυμαινόμενης προσαύξησης κρίνεται ως βέλτιστη σε επίπεδο εθνικής αγοράς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, καθώς επιτρέπει μια σχετικά «ομαλή» μετάβαση στο νέο σχήμα υποστήριξης λαμβάνοντας υπόψη το μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2015 σχήμα υποστήριξης μέσω σταθερών εγγυημένων τιμών (FiT). Το σύνολο των νέων μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που θα υπόκεινται υποχρεωτικά στο νέο καθεστώς ενίσχυσης υπό τη μορφή προσαύξησης επιπλέον των εσόδων που λαμβάνουν από τη συμμετοχή τους στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ακόμη και αν τεθούν σε λειτουργία πριν τη μετάβαση στο νέο μοντέλο αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, θα έχουν την υποχρέωση ανάληψης του συνόλου των υπηρεσιών εξισορρόπησης που θα προβλέπονται για τις μονάδες αυτές με την ολοκλήρωση και λειτουργία του μοντέλου αυτού. Η συμμετοχή των νέων μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας θα πραγματοποιείται κατά το μεταβατικό στάδιο μέσω της προ-ημερήσιας αγοράς, όπου και θα υποβάλλουν μηδενικά τιμολογούμενες ωριαίες προσφορές έγχυσης και θα ακολουθούν τον ίδιο κύκλο εκκαθάρισης και διακανονισμού συναλλαγών με τις υπόλοιπες συμβατικές 7 μονάδες παραγωγής και εισαγωγές. Η εκκαθάριση του κυμαινόμενου τμήματος της προσαύξησης θα γίνεται σύμφωνα με την πραγματικά εγχυθείσα ενέργεια. Τα έργα ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, που θα εντάσσονται στο νέο σχήμα υποστήριξης της λειτουργίας τους υπό τη μορφή κυμαινόμενης προσαύξησης, θα υπόκεινται σε συγκεκριμένες υποχρεώσεις κατά τη συμμετοχή τους στη αγορά, οι οποίες με την ολοκλήρωση του νέου μοντέλου λειτουργίας της ηλεκτρικής αγοράς θα αφορούν και σε τυποποιημένες αρμοδιότητες/υποχρεώσεις εξισορρόπησης. Κατά το μεταβατικό στάδιο, προβλέπεται να εφαρμοστεί μηχανισμός προς τις μονάδες ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ ο οποίος θα λειτουργεί προς την κατεύθυνση βελτιστοποίησης των προβλέψεων ωριαίας έγχυσης που θα παρέχουν κατά τη συμμετοχή τους στην προημερήσια αγορά. Αυτό κρίνεται σκόπιμο ελλείψει της ενδο-ημερήσιας αγοράς, ώστε να μειώνονται οι σχετικές αποκλίσεις από τις προβλέψεις του ΗΕΠ και ανάλογα οι απαιτήσεις χρήσεως υπηρεσιών αλλά και για να λειτουργήσει σταδιακά ως προετοιμασία για τις μονάδες ΑΠΕ/ΣΗΘΥΑ αναφορικά με τις υπηρεσίες και τις υποχρεώσεις που θα αναλάβουν με την εφαρμογή του νέου μοντέλου αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Για τη διευκόλυνση συμμετοχής όλων των υπόχρεων παραγωγών από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ στην αγορά, θα θεσπιστεί και θα αναπτυχθεί ειδικό πλαίσιο λειτουργίας φορέων εκπροσώπησης ΑΠΕ (RES operators). Οι εν λόγω φορείς θα αναλαμβάνουν για λογαριασμό των παραγωγών ΑΠΕ υποχρεώσεις αναφορικά με τη συμμετοχή τους στην αγορά, όπως αυτές θα διαμορφωθούν σε αντίστοιχη διμερή σύμβαση φορέα εκπροσώπησης - Παραγωγού ΑΠΕ/ΣΗΘΥΑ. Σε περιπτώσεις προσωρινής αδυναμίας παροχής των εν λόγω υπηρεσιών από τους παραπάνω φορείς ή και λόγω μη ανεπτυγμένης αγοράς λειτουργίας των συγκεκριμένων φορέων θα θεσπιστεί εκπρόσωπος φορέας τύπου «τελευταίου καταφυγίου» (last resort RES operator) με συγκεκριμένες υποχρεώσεις και τρόπο λειτουργίας. Ο φορέας αυτός για το αρχικό στάδιο εφαρμογής του νέου σχήματος υποστήριξης θα μπορεί να λειτουργήσει αντιπροσωπεύοντας σημαντικό αριθμό παραγωγών, στο πλαίσιο συγκεκριμένων και κλιμακούμενων χρεώσεων, αλλά σταδιακά και μέχρι την εφαρμογή του νέου μοντέλου αγοράς προβλέπεται να αναλαμβάνει τις συγκεκριμένες υπηρεσίες μόνο για λόγους έκτακτης ανάγκης και χρονικά περιορισμένης διάρκειας ανά παραγωγό. Για τους παραπάνω λόγους, θα εφαρμοστούν σταδιακά συγκεκριμένα αντικίνητρα, ώστε να μην χρησιμοποιείται ως μόνιμος φορέας παροχής των συγκεκριμένων υπηρεσιών από τους παραγωγούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. 8 Η διάρκεια παροχής της ενίσχυσης λειτουργίας παραμένει στα ίδια χρονικά επίπεδα με το προηγούμενο σχήμα υποστήριξης των μονάδων ΑΠΕ/ΣΗΘΥΑ, ακολουθώντας και τους γενικούς λογιστικούς κανόνες αναφορικά με την περίοδο πλήρους απόσβεσης των εγκαταστάσεων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα για έργα ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ μέχρις ενός ορίου εγκατεστημένης ισχύος να μπορούν εφόσον το επιθυμούν να συνεχίσουν να εντάσσονται σε μορφή ενίσχυσης στη βάση μιας σταθερής εγγυημένης τιμής (FiT). Τέλος, το νέο σχήμα υποστήριξης της παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ έχει ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2016.

Συναφείς αναρτήσεις
Σοβαρά προβλήματα με την τυποποίηση των μακροχρόνιων, συνήθως δεκαετών, συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, των γνωστών πράσινων ΡΡΑ φαίνεται ...
Η ανεξέλεγκτη διείσδυση των ΑΠΕ και ειδικά των φωτοβολταϊκών  με τα τεράστια προβλήματα που προκαλεί, όπως ο “κανιβαλισμός της ...
Η παύση υποδοχής νέων αιτήσεων και έκδοσης όρων σύνδεσης για ΑΠΕ στο δίκτυο αποτελεί αυτονόητη εξέλιξη για τους Διαχειριστές ...
Προς ένα έλλειμμα μεγαλύτερο των 200 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2024 “τρέχει” ο Ειδικός Λογαριασμός των ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), ...
Ανοίγει ο δρόμος για τη μονάδα Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) στη Δυτική Μακεδονία για την τηλεθέρμανση ...
Tην αποζημίωση των μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, μέσω ειδικού μηχανισμού για τις πρόσθετες περικοπές  προβλέπει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο του ...
Τη διακοπή της ηλεκτροδότησης μετά την πάροδο 4 μηνών από την ένταξη στο Καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας αν ο καταναλωτής ...
Mε ταχείς ρυθμούς αυξήθηκε η συνεισφορά των ΑΠΕ στα οικονομικά αποτελέσματα  της Motor Oil το 2023, μία ιδιαίτερη χρονιά ...
Τροποποιείται πριν καλα- καλά εφαρμοστεί η επίμαχη νομοθετική ρύθμιση για την κοινωνικοποίηση του 50% του κόστους σύνδεσης των ΑΠΕ, ...
 
 
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ», με στόχο έως τις 21 Ιουνίου να έχουν ...
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, ...
Σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο  αποτελεί για τις βιομηχανίες η προμήθεια  ηλεκτρισμού μέσω  μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, ιδιαίτερα όταν αφορούν στην κάλυψη ενέργειας ...
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...
Στην αυριανή συνεδρίαση της Oλομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας αναμένεται να εγκριθεί η μεθοδολογία εσόδου για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Κύπρου  που υλοποιεί ο ...