Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
IGB
Road show στη Σόφια για τον αγωγό
Οι Βούλγαροι πιέζουντον Έλληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα να διαμεσολαβήσει στη Μόσχα, προκειμένου να αλλάξει ο σχεδιασμός του νέου ρωσικού αγωγού και αντί της Τουρκίας να καταλήγει στη Βουλγαρία και από εκεί στην Ελλάδα.
Τετάρτη, 05/10/2016

Road show για τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό αερίου, IGB, πραγματοποιείται σήμερα στη Σόφια, καθώς στο τέλος του μήνα ολοκληρώνεται το μάρκετ τεστ για την υποβολή των τελικών προσφορών δέσμευσης χωρητικότητας, μετά την άτυπη παράταση που δόθηκε πριν μερικές εβδομάδες, δεδομένου ότι αρχικά η διαδικασία επρόκειτο να ολοκληρωθεί στο τέλος Σεπτεμβρίου. 

Στην εκδήλωση θα παραβρεθεί ο υπουργός Περιβάλλοντος - Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, προσκεκλημένος από την ομόλογό του της Βουλγαρίας  Τεμενούτσκα Πέτκοβα, με την οποία θα παραχωρήσει κοινή συνέντευξη τύπου μετά το τέλος της εκδήλωσης. 

Tο μάρκετ τεστ θα κρίνει την εμπορική βιωσιμότητα του πρότζεκτ, ενός πρότζεκτ που στηρίζεται πολιτικά όχι μόνον από την Αθήνα και τη Σόφια αλλά και από τις Βρυξέλλες και την Ουάσινγκτον, καθώς ανοίγει το δρόμο για την τροφοδοσία των ανατολικών Βαλκανίων από εναλλακτικές πηγές και οδούς μεταφοράς αερίου, σπάζοντας τον μονοπώλιο της ρωσικής Gazprom. Ωστόσο τα μάρκετ τεστ, τόσο της πρώτης φάσης του μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος όσο και της δεύτερης των δεσμευτικών προσφορών έχουν συναντήσει δυσκολίες στην προσέλκυση συμμετεχόντων. Πάντως το δεύτερο τεστ της πρώτη φάσης κατάφερε να συγκεντρώσει αρκετές αιτήσεις ενδιαφερομένων, πράγμα που αναπτέρωσε τις ελπίδες για την επιτυχία του εγχειρήματος. Ανάμεσα στις εταιρίες της πρώτη φάσης, ήταν η ΔΕΠΑ, η Edison, οι αμερικανικές Cheniere και Νoble, η Socar,  η θυγατρική της ΟΜV στη Ρουμανία και αρκετές βουλγαρικές εταιρίες. 

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Socar προτίθεται να καταθέσει δεσμευτική προσφορά καθώς ενδιαφέρεται για την πώληση αζέρικου αερίου στη Βουλγαρία, μέσω της διασύνδεσης του IGB με τον ΤΑΡ, τον αγωγό που  έχει αρχίσει να κατασκευάζεται σε Ελλάδα και Αλβανία, αντιμετωπίζει όμως ακόμα αδειοδοτικά προβλήματα στην Ιταλία, όπου θα καταλήγει. 

Aπό τις υπόλοιπες εταιρίες η ΔΕΠΑ και η Edison, με ποσοστό από 25% η κάθε μία είναι μέτοχοι στην κοινοπραξία ICGB, η οποία προωθεί τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό. Μέτοχος του υπόλοιπου 50% είναι και το κρατικό βουλγαρικό ενεργειακό χαρτοφυλάκιο ΒΕΗ. Η  Cheniere, είναι ο πρώτος και ο μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου αερίου (LNG) από τις ΗΠΑ και συνδυάζει το ενδιαφέρον της με το πρότζεκτ για το τερματικό LNG της Αλεξανδρούπολης, όπως και η αμερικανική Noble, η οποία μαζί με τους συνεταίρους της αναπτύσσει τα offshore κοιτάσματα του Ισραήλ. 

Για τη Σόφια πάντως, ο IGB και το τερματικό της Αλεξανδρούπολης δεν αποτελούν μόνον μία ευκαιρία για εναλλακτικό αέριο, αλλά δίνουν και μία προοπτική στο φιλόδοξο σχέδιο του πρωθυπουργού της χώρας Μπόρις Μπορίσοφ να μετατρέψει τη Βάρνα σε περιφερειακό κέντρο διακίνησης αερίου (gas hub). 

Μετά τη ματαίωση της κατασκευής του ρωσικού αγωγού South Stream, ο οποίος θα συνέδεε απ' ευθείας τη Ρωσία με τη Βουλγαρία από τη Μαύρη Θάλασσα και την αντικατάσταση του από το πρότζεκτ Turkish Stream (Ρωσία-Τουρκία και μετά Ελλάδα – Ιταλία) η Σόφια θεωρεί ότι παραμερίζεται από τους μεγάλους ενεργειακούς σχεδιασμούς μεταφοράς αερίου. 

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Μπορίσοφ έχει προσπαθήσει να πείσει τον Έλληνα πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα να διαμεσολαβήσει στη Μόσχα, προκειμένου να αλλάξει ο σχεδιασμός του νέου ρωσικού αγωγού και αντί της Τουρκίας να καταλήγει στη Βουλγαρία και από εκεί στην Ελλάδα. 

Η Μόσχα πάντως παραμένει δύσπιστη απέναντι στη Βουλγαρία, στην οποία καταλογίζει ένα μέρος της ευθύνης για τη ματαίωση του South Stream, απόφαση στην οποία ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν και η Gazprom κατέληξαν μετά τα εμπόδια που ύψωσε η ΕΕ.

Εξάλλου, η Σόφια θα πρέπει να καταβάλει περί τα 400 εκατ. ευρώ στη ρωσική εταιρία Atomstroyexport για την ακύρωση του πυρηνικού εργοστασίου στο Μπέλενε, από την προηγούμενη κυβέρνηση Μπορίσοφ. 

Για το νέο gas hub που σχεδιάζεται στη Βάρνα η κυβέρνηση της γειτονικής χώρας έχει δεσμευτεί για την επέκταση των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων αερίου στο Chiren και στόχος της είναι να διακινεί περί τα 15 δισ. κμ αερίου το χρόνο.  

Ας σημειωθεί  ότι ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός είναι το πρώτο σκέλος του λεγόμενου «Κάθετου Διαδρόμου», που θα διασυνδέει τα εθνικά συστήματα φυσικού αερίου των βαλκανικών χωρών ως την Αυστρία. Η διασύνδεση με τη Ρουμανία αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το τέλος του χρόνου, ενώ το 2019-2020 υπολογίζεται ότι μπορεί να είναι έτοιμος και ο IGB, αν ληφθεί φέτος η οριστική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του. 

Σχετικοί όροι:
IGB
Συναφείς αναρτήσεις
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η ...
Η Ferryscanner, η αγαπημένη πλατφόρμα κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, εν’ όψει της νέας σεζόν, ανακοινώνει τον ταξιδιωτικό απολογισμό της για ...
Η απτή πρόοδος της χώρας μας στην επίτευξη των στόχων της μετάβασης πιστοποιείται από το διπλασιασμό της εγκατεστημένης ισχύος ...
Σε  αναδιάταξη του ενεργειακού τοπίου στη Ν,Α Ευρώπη οδηγεί η συμφωνία ΗΠΑ- Βουλγαρίας, που υπογράφηκε τη Δευτέρα, 12 Φεβρουαρίου,  ...
Σε αναβάθμιση της δυναμικότητας μεταφοράς φυσικού αερίου του προχωρεί σταδιακά ο αγωγός ΤΑΡ, με στόχο  την αύξηση των προμηθειών ...
Νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος-Ενέργειας
Σύντομα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος-Ενέργειας που θα εξασφαλίζει στην ΕΔΕΥΕΠ, την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρία ...
Η Gazprom δεν πλήρωσε το τέλος
H πρώτη ημέρα εφαρμογής του αμφιλεγόμενου φόρου, των 10,20 ευρώ/MWh που επέβαλε η Σόφια στην τράνζιτ διέλευση ρωσικού φυσικου ...
Στην Αιτωλοακαρνανία
Tην ολοκλήρωση 39 νέων έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στην Ευρώπη - συμπεριλαμβανομένου και του πρώτου ηλιακού έργου κοινής ...
 
 
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...
Στην αυριανή συνεδρίαση της Oλομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας αναμένεται να εγκριθεί η μεθοδολογία εσόδου για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Κύπρου  που υλοποιεί ο ...
Εμπόδια στις εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), κυρίως μέσω της απαγόρευσης επανεξαγωγής LNG  από ευρωπαϊκά λιμάνια,  επιχειρεί να θέσει για πρώτη φορά ...
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ, προϋπολογισμού άνω  των 1,7 δισ. ευρώ ,  για την προμήθεια υπόγειων και υποβρύχιων καλωδίων με ...
Επιπλέον χρέωση υπέρ των ΑΠΕ, βάσει μίας νομοθετικής ρύθμισης του 2022, είναι πιθανόν να κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένης της  βιομηχανίας, καθώς ...
Πολλές ώρες με μηδενικές ακόμα και αρνητικές τιμές ηλεκτρισμού, ίσως οι περισσότερες από κάθε άλλη φορά  καταγράφηκαν στην Αγορά τη Μεγάλη Εβδομάδα, όπως ...
Η αφρικανική σκόνη που μας επισκέπτεται όλο και συχνότερα κάθε χρόνο, μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα; Πρόκειται ...
Την πλήρη αναμόρφωση ή την απόρριψη των αλλαγών που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου ...
Αντιρρήσεις σχεδόν για τo σύνολο των τροποποιήσεων του Κώδικα Προμήθειας που προτείνει η ΡΑΑΕΥ για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού από τους στρατηγικού ...
Διαφοροποίηση προς το χειρότερο των ληξιπρόθεσμων οφειλών ρεύματος, οι οποίες τον Αύγουτστο του 2023 είχαν φθάσει στο ιλιγγιώδες ποσό των  2,84 δισ. ευρώ ...
Η MYTILINEOS σε κοινοπραξία με τη GE Vernova ολοκλήρωσαν την κατασκευή της νέας μονάδας προσωρινής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με φυσικό αέριο στο Δουβλίνο, εντός του ...