Στην τελική ευθεία εισέρχονται οι προετοιμασίες για τον ελληνο βουλγαρικό αγωγό αερίου IGB, μετά την απόφαση εξαίρεσης από την πρόσβαση τρίτων που έλαβε η ΕΕ τον Αύγουστο και υιοθέτησαν οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές της Ελλάδας και της Βουλγαρίας.
Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται να ολοκληρωθούν σύντομα οι διαγωνισμοί για του αναδόχους των βασικών έργων κατασκευής του πρότζεκτ, όπως είναι η προμήθεια των σωληνώσεων, το engineering, η προμήθεια και κατασκευή (EPC).
Επίσης, εντός των αμέσως επομένων μηνών αναμένεται η έγκριση, η υπογραφή και η επικύρωση της διακυβερνητικής συμφωνίας Ελλάδας – Βουλγαρίας για τα θέματα φορολογίας, σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος της μικτής εταιρίας ICGB, που προωθεί το πρότζεκτ.
Με βάση την απόφαση στης ΕΕ για την εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων θα υπογραφούν και οι συμβάσεις μεταφοράς αερίου με τις εταιρίες προμήθειας, οι οποίες έχουν ήδη προδεσμεύσει δυναμικό μεταφοράς. Παράλληλα πρέπει να ολοκληρωθούν οι συμφωνίες διασύνδεσης με τους διαχειριστές συστημάτων των γειτονικών χωρών.
Όσον αφορά στις συμφωνίες με τους χρηματοοικονομικούς οργανισμούς, αυτές θα πρέπει να οριστικοποιηθούν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, συμπεριλαμβανομένης της κοινοτικής επιχορήγησης των 39 εκατ. ευρώ.
Η επίσημη διαδικασία ενημέρωσης της ΕΕ για συμβατή προς το ευρωπαϊκό δίκαιο κρατική επιχορήγηση αναμένεται να ξεκινήσει εντός των επόμενων μηνών, καθώς βρίσκεται υπό δαβούλευση.
Σύμφωνα με την κοινοπραξία, το πιο σημαντικό ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί είναι η επιλογή των βασικών αναδόχων, καθώς τότε θα μπορέσουν να ξεκινήσουν τα έργα κατασκευής του αγωγού
Ο ΙGB θα επιτρέψει στη Βουλγαρία να αποκτήσει πρόσβαση στο αέριο του Αζερμπαϊτζάν και να μειώσει την εξάρτηση από τη Ρωσία, η οποία είναι και ο μοναδικός προμηθευτής της χώρας. Ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός θα συνδέεται απ’ ευθείας με τον ΤΑΡ επί ελληνικού εδάφους.
Η εμπορική λειτουργία του ΤΑΡ (Transadriatic Pipeline), του αγωγού που ξεκινά από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα και καταλήγει στην Ιταλία μέσω Ελλάδος και Αλβανίας μεταφέροντας αέριο από το Αζερμπαιτζάν, έχει προγραμματιστεί για το 2020.
Το αρχικό μεταφορικό δυναμικό του IGB ανέρχεται σε 3 δις. κυβικά μέτρα.
Aς σημειωθεί ότι η απόφαση εξαίρεσης που χορήγησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον αγωγό τον απαλλάσσει από τις υποχρεώσεις που αφορούν την πρόσβαση τρίτων, τις ρυθμιζόμενες ταρίφες και τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό, όπως αυτά προβλέπονται στις σχετικές οδηγίες της ΕΕ. Η εξαίρεση έχει διάρκεια 25 χρόνια.
Η απόφαση προσδιορίζει επίσης το πλαίσιο της εμπορικής λειτουργίας του ελληνοβουλγαρικού αγωγού.