Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κομισιόν
Η Ευρωπαϊκή Συμμαχία για το Υδρογόνο
Τετάρτη, 08/07/2020

Tην πολιτική της για το υδρογόνο, με στόχο η Ευρώπη να καταστεί παγκόσμιος ηγέτης στη νέα, υπό δημιουργία, αγορά αναμένεται να παρουσιάσει σήμερα, 8 Ιουλίου, η Κομισιόν, δίνοντας ταυτόχρονα και τα επίσημα διαπιστευτήριά της στην «Ευρωπαϊκή Συμμαχία για το Υδρογόνο», μία πρωτοβουλία που ήδη συσπειρώνει μεγάλες εταιρίες, χώρες και περιοχές της ΕΕ, όπως και ευρωπαϊκούς θεσμούς, με στόχο την ανάπτυξη του λεγόμενου “οικοσυστήματος του  υδρογόνου” (παραγωγή, μεταφορά, χρήση).  

«Η Ευρωπαϊκή Συμμαχία Υδρογόνου θα συγκεντρώσει πόρους από όλους τους  επιμέρους τομείς  της αλυσίδας αξίας του υδρογόνου - από την προσφορά έως τη ζήτηση και τη διανομή - προκειμένου να επιτευχθεί η αναγκαία οικονομία κλίμακος για να μειωθεί το  κόστος και να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα του υδρογόνου", αναφέρει προσχέδιο του εγγράφου που αναμένεται να παρουσιάσει η Επιτροπή σήμερα.

Το υδρογόνο θεωρείται ως το  υποσχόμενο νέο  καύσιμο για την αποανθρακοποήση ρυπογόνων  βιομηχανιών όπως ο χάλυβας και τα χημικά, που  θεωρούνται «δύσκολο» να περάσουν στην κλιματική ουδετερότητα,   επειδή απαιτούν υψηλές θερμοκρασίες για ορισμένες από τις λειτουργίες τους  και δεν μπορούν εύκολα να εξηλεκτριστούν.

«Η βιομηχανική ανάπτυξη του υδρογόνου σε πλήρη  κλίμακα απαιτεί συστημική δράση σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας, από την παραγωγή υδρογόνου και τη μεταφορά ως τη βιομηχανική χρήση, είτε  ως πρώτη ύλη για βιομηχανίες έντασης ενέργειας, είτε ως καύσιμο μεταφοράς ή ως καύσιμο εξισορρόπησης για τις ΑΠΕ,  αναφέρει  η Επιτροπή στο έγγραφο

Ο στόχος για την ανάπτυξη του υδρογόνου έχει ήδη ανακοινωθεί  από την ΕΕ από την Τρίτη 10 Μαρτίου, καθώς έχει ενταχθεί στη  νέα βιομηχανική στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Η Συμμαχία θα επιδιώξει να «εντοπίσει τεχνολογικές ανάγκες, επενδυτικές ευκαιρίες, καθώς και τα  ρυθμιστικά εμπόδια αλλά και κίνητρα για τη δημιουργία της αγοράς υδρογόνου σε μεγάλη κλίμακα.  

‘Ενας από τους βασικούς στόχους είναι να καταρτιστεί μία λίστα με μεγάλου μεγέθους επενδυτικά  έργα για όλο το  οικοσύστημα του  καθαρού υδρογόνου. Τα έργα αυτά θα μπορέσουν να ωφεληθούν από κοινοτικούς πόρους και ευεργετικές ρυθμίσεις μέσω της ένταξής τους σε ένα ειδικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα, τα  Σημαντικά Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (Important Projects of Common European Interest -IPCEIs), τα οποία αποτελούν μία αναβαθμισμένη κατηγορία των γνωστών μας PCIs (Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος)

Πληροφορίες του Euractiv αναφέρουν ότι για τα πρότζεκτ IPCEIs  δεν θα ισχύουν οι συνήθεις  κανόνες της ΕΕ για τις Κρατικές Ενισχύσεις, καθώς θα  επιτρέπεται  στις εθνικές κυβερνήσεις να τα επιδοτούν χωρίς να πρέπει να τηρούν τα αυστηρά όρια των Βρυξελλών για τις κρατικές ενισχύσεις. Γενικότερα πάντως η Κομισιόν, στο πλαίσιο της μετά κορονοϊού εποχής,  έχει δηλώσει ότι θα επανεξετάσει τους κανόνες ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων προκειμένου να βοηθήσει τις ευρωπαϊκές εταιρείες να φτάσουν στο κρίσιμο μέγεθος που απαιτείται για να ανταγωνιστούν τους βιομηχανικούς γίγαντες της Κίνας ή των ΗΠΑ.

Από τα ιδρυτικά μέλη με βαρύνοντα ρόλο στη διοικητική οργάνωση της Συμμαχίας εμφανίζονται ενεργειακοί όμιλοι όπως η Shell και  η ιταλική Snam αλλά και όμιλοι που σχετίζονται με την αυτοκινητοβιομηχανία όπως η  Michelin και η Daimler, η με την ηλεκτρική ενέργεια όπως η  Vattenfall  και η EDF. Στα μέλη συγκαταλέγονται επίσης οργανώσεις της κοινωνίας, περιβαλλοντικές ΜΚΟ, η IndustriAll, οργάνωση που εκπροσωπεί βιομηχανίες κά.

Aπό πλευράς εταιριών στα ιδρυτικά μέλη, εκτός από αυτές που προαναφέρθηκαν,  περιλαμβάνονται  επίσης η αυστριακή ενεργειακή Verbund, η CNH Industrial ( ελέγχεται από την οικογένεια Ανιέλι) , η  γερμανική Salzgitter, από τους μεγαλύτερους παραγωγούς χάλυβα στον κόσμο,  η Nouryon (χημικά) , η γερμανική Bosch, ο διαχειριστής δικτύου της Ολλανδίας Gasunie, η  Siemens,  η γερμανική Viessmann που ειδικεύεται σε συστήματα θέρμανσης για βιομηχανικές εφαρμογές και η SolidPower, ιταλική εταιρία που ασχολείται με τα   Fuel Cells. (κυψέλες καυσίμων)

Πληροφορίες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρουν ότι το επίκεντρο της πρωτοβουλίας θα είναι το  «ανανεώσιμο υδρογόνο» (δηλαδή αυτό που παράγεται με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ) αλλά και το υδρογόνο χαμηλού άνθρακα   ( με τεχνικές που χρησιμοποιούν μεν ορυκτά καύσιμα αλλά κατά τη διαδικασία παράγεται πολύ λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα,  σε σχέση με την «κλασική» παραγωγή  υδρογόνου με τη χρήση υδρογονανθράκων.

Στόχος είναι όλα τα πρότζεκτ που θα χρηματοδοτηθούν από τη Συμμαχία να στοχεύουν στην επίτευξη  κλιματικής ουδετερότητας ως το 2050.  

Εκτός από βιομηχανίες στη Συμμαχία μετέχουν  περιοχές, οι λεγόμενες  “Κοιλάδες του Υδρογόνου”, δηλαδή περιοχές όπου ήδη δοκιμάζονται ή/και λειτουργούν δίκτυα υδρογόνου όπως η Αραγωνία (Ισπανία), η Auvergne (Γαλλία) η Rhone- Alpes (Γαλλία), η Νορμανδία (Γαλλία) και η Βόρειος Ολλανδία. Συνολικά μετέχουν 35 περιφερειακές αρχές της ΕΕ από 13 χώρες. Ενεργό ρόλο έχει και η Hydrogen Europe, η οποία αντιπροσωπεύει πάνω από 160 βιομηχανικούς ομίλους , 78 ερευνητικούς οργανισμούς και 21 Εθνικές Ενώσεις. Η Hydrogen Europe συνεργάζεται με την ΕΕ στο πρόγραμμα καινοτομίας «Fuel Cells and Hydrogen» Ανάμεσα στις χώρες που δίνουν το παρών είναι ακόμα η Γερμανία, η Πορτογαλία, η Τσεχία και η Λετονία μέσω της τοπικής Ενωση Υδρογόνου.

Η Ελλάδα δεν περιλαμβάνεται στη λίστα αυτή, παρότι κάποια σχέδια υδρογόνου ως εναλλακτικές επιλογές έχουν αρχίσει να εξετάζονται, πχ για τη Δυτική Μακεδονία αλλά και για το υπόγειο υπό εξάντληση κοίτασμα της θαλάσσιας περιοχής στην Καβάλα.

Αξίζει να σημειωθεί τέλος ότι η συμμετοχή ομίλων πετρελαίου και φυσικού αερίου στο όλο σχήμα έχει δημιουργήσει αρκετά ερωτηματικά στις περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι οποίες επιδιώκουν την πρόκριση μόνον του λεγόμενου “πράσινου υδρογόνου” ( με ηλεκτρισμό από  ΑΠΕ) και όχι υδρογόνου που παράγεται με άλλες τεχνολογίες, οι οποίες εμπεριέχουν τη χρήση  ορυκτών καυσίμων.

Συναφείς αναρτήσεις
Κλιματική ουδετερότητα
H μετάβαση  στην οικονομία του υδρογόνου μπορεί να αποτελεί ένα από τους στόχους της ΕΕ στην πορεία προς την ...
Κομισιόν
Στην επανεξέταση των δύο οδηγιών για τις ΑΠΕ και την Ενεργειακή Απόδοση με στόχο τη θέσπιση πιο φιλόδοξων στόχων ...
NordStream II
Εναλλακτικά σενάρια για την τροφοδοσία του ρωσο-γερμανικού αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2 με υδρογόνο προκειμένου να διασφαλιστεί η ...
Το σχέδιο για πανευρωπαϊκό δίκτυο αγωγών υδρογόνου
‘Εντεκα  ευρωπαίκές εταιρίες διαχείρισης συστημάτων μεταφοράς αερίου, μεταξύ των οποίων η Snam, η Fluxys και η Εnagas, οι τρεις ...
Κομισιόν
Σε ένα νέο κανονιστικό πλαίσιο που θα ρυθμίζει τις μεθόδους αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας προσανατολίζεται η Κομισιόν, μετά από σχετικό ...
Κομισιόν-Θερινές προβλέψεις
Ύφεση 9% του ΑΕΠ το 2020 και ανάκαμψη 6% το 2021, δείχνουν οι βελτιωμένες θερινές προβλέψει της Κομισιόν για ...
Υπουργείο Ενέργειας
Tη νομοθετική ρύθμιση για την παραγωγή, μεταφορά και χρήση υδρογόνου σχεδιάζει να παρουσιάσει εντός του δεύτερου εξαμήνου του έτους ...
Ευρωπαϊκή Επιτροπή - Κλιματική ουδετερότητα
Σε περίπου δύο εβδομάδες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει σχέδιo για την ανάπτυξη του υδρογόνου,  του νέου “καυσίμου” που ...
Δυόμιση μήνες πίσω έχουν επιστρέψει τα ελληνικά 10ετή και 5ετή ομόλογα. Και όχι μόνο αυτό, αλλά ο άτυπος ανταγωνισμός ...

Τεύχος 19

ΟΦΥΠΕΚΑ
Στην Αθήνα σήμερα συνεδρίασε για πρώτη φορά και σε πλήρη απαρτία το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ).  Παρόντες στη συνεδρίαση ήταν ο ...
Κλιματική ουδετερότητα
H μετάβαση  στην οικονομία του υδρογόνου μπορεί να αποτελεί ένα από τους στόχους της ΕΕ στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα, όμως το ...
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Εντός της εβδομάδας αναμένεται η έκδοση της υπουργικής απόφασης που θα εξειδικεύει τις διαδικασίες για την  υποβολή της αίτησης από τα φυσικά  πρόσωπα ...
Ηλεκτροκίνηση
Την έναρξη του προγράμματος για την ηλεκτροκίνηση, ακόμα και αν δεν έχει αρχίσει να λειτουργεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» αναμένεται να ανακοινώσει ...
Ρωσία
Άμεση ήταν η αντίδραση της Ρωσίας στα σχέδια της ΕΕ για την επιβολή φόρου άνθρακα στις εισαγωγές προϊόντων από χώρες εκτός ΕΕ. Ο ...
Την εισαγωγή φόρου άνθρακα στα σύνορα της Ευρώπης  προωθεί η ΕΕ, με το διττό στόχο, αφενός να ενισχύσει τα έσοδά της προκειμένου να ...
Ηγουμενίστα-Ραφήνα-Πειραιάς
Εναλλακτικά καύσιμα στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας  και δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς και δυνατότητα ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης των ελλιμενισμένων πλοίων στα λιμάνια ...
Πετρελαϊκές εταιρίες
Δώδεκα πετρελαϊκές εταιρίες από τις μεγαλύτερες στον κόσμο, όπως η  Saudi Aramco της Σαουδικής Αραβίας, η  CNPC της Κίνας και η αμερικανική  ExxonMobil ...
Νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση
Σειρά κινήτρων (οικολογικό μπόνους, φοροαπαλλαγές κ.α.) τα οποία οδηγούν σε μεσοσταθμική μείωση 25% της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και 40% ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου ...
Ταμείο Καινοτομίας
Η πρώτη προκήρυξη του Ταμείου Καινοτομίας, το οποίο χρηματοδοτεί καινοτόμα έργα χαμηλού C02 δημοσιεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τα κονδύλια του προγράμματος για ...
Mckinsey
Ο ευρύς δημόσιος διάλογος για τις νέες τεχνολογίες μείωσης της εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, ένας διάλογος που ακουμπά ιδιαίτερα τη χώρα μας, η οποία ...
Απολιγνιτοποίηση
Στα 6,271 δισ. ευρώ, έναντι της προηγούμενης εκτίμησης των 3,7-4,4 δισ, ευρώ,  αυξάνονται τα κεφάλαια που μπορεί να αξιοποιήσει η Ελλάδα από τα ...

motori.gr