Η διακρατική συμφωνία για το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του αγωγού αερίου Ελλάδος- Βουλγαρίας (IGB) αναμένεται να υπογραφεί στη Σόφια, την ερχόμενη Δευτέρα 8 Απριλίου 2019, από τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη και την ομόλογό του της Βουλγαρίας Τεμενούσκα Πέτκοβα.
Η επίσκεψη του κ. Σταθάκη στη Σόφια υπογραμμίζει την έντονη κινητικότητα που παρατηρείται τελευταία στην προώθηση ενεργειακών συμφωνιών και έργων στα Βαλκάνια. Ας σημειωθεί ότι ο υπουργός, ο οποίος σήμερα συνοδεύει τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα στην επίσκεψή του στη Βόρειο Μακεδονία, θα μεταβεί, σύμφωνα με πληροφορίες, εκ νέου στα Σκόπια σε ένα μήνα περίπου, για την υπογραφή της συμφωνίας συνεργασίας του ΔΕΣΦΑ με τον αντίστοιχο διαχειριστή του συστήματος αερίου της γειτονικής χώρας, την εταιρία MER.
H συμφωνία, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές αφορά στην τεχνική συνεργασία για τη διασύνδεση των εθνικών συστημάτων αερίου των δύο χωρών.
Τόσο ο IGB, ο οποίος μπορεί να αρχίσει να κατασκευάζεται το καλοκαίρι, - με προοπτική να τεθεί σε λειτουργία το δεύτερο εξάμηνο 2020- όσο και η διασύνδεση με τη Βόρειο Μακεδονία, αποτελούν έργα που δυνητικά ανοίγουν το δρόμο για δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου διασύνδεσης των συστημάτων αερίου των Βαλκανίων. Στόχος είναι, όπως καταδείχθηκε και στο πρόσφατο ταξίδι του πρωθυπουργού στο Βουκουρέστι, στον νέο αυτό σχεδιασμό να συμπεριληφθεί και η Σερβία, ενώ ο IGB μπορεί μελλοντικά να συνδεθεί με το ρουμανικό σύστημα και ενδεχομένως το ουγγρικό και το αυστριακό. Δημιουργείται έτσι ο λεγόμενος “Κάθετος Διάδρομος”, ο οποίος θα μπορεί να τροφοδοτεί τις αγορές των βαλκανικών χωρών με αέριο από τρίτες χώρες, πέραν της Ρωσίας.
Καταλυτικό ρόλο για την υλοποίηση του φιόδοξου αυτού πρότζεκτ παίζει ο υπό κατασκευή αγωγός Transadriatic Pipeline, TAP, ο οποίος θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαιτζάν στην Ιταλία μέσω Ελλάδος και Αλβανίας. Το ελληνικό σύστημα δίνει εξάλλου πρόσβαση και σε υγροποιημένο αέριο, μέσω των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας αλλά και του έργου που σχεδιάζεται στην Αλεξανδρούπολη με τον πλωτό σταθμό LNG.
Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός θα έχει μεταφορική ικανότητα έως 3 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως. Θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα στη γειτονική χώρα. Το συνολικό κόστος του IGB ανέρχεται περίπου στα 240 εκατ. ευρώ.
Ας σημειωθεί ότι πρόσφατα επελέγη ως οwner engineer του IGB η κοινοπραξία TIBEI, την οποία σχημάτισαν οι εταιρίες TractebelEngineeringSA (Βέλγιο), TractebelEngineeringSRL (Ιταλία), INTBERGMBH (καταχωρημένη στην Αυστρία), IpsilonConsultOOD (Βουλγαρία) και EngineeringEAD. Εντός του επόμενου μήνα αναμένεται να επιλεγεί ο προμηθευτής των σωλήνων (έργο προυπολογισμού της τάξης των 60 εκατ. ευρώ), ενώ τον Μάιοολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για την επιλογή του κατασκευαστή του αγωγού, μήκους 182 χλμ και προϋπολογισμού 145 εκατ. ευρώ.
Στον εν εξελίξει διαγωνισμό για την κατασκευή του αγωγού έχουν προκριθεί πέντε εταιρείες και κοινοπραξίες, εκ των οποίων τρεις ελληνικές και πιο συγκεκριμένα η γερμανική Max Streicher σε συνεργασία με την ΤΕΡΝΑ, η J&P ΑΒΑΞ, και η κοινοπραξία της China Petroleum Pipeline Engineering με την ΑΚΤΩΡ. Την κατασκευή επίσης διεκδικούν μια κοινοπραξία δυο βουλγαρικών εταιρειών και της ιταλικής Bonatti, καθώς και το σχήμα της γαλλικής Spiecapag, θυγατρικής του ομίλου Vinci και της βουλγαρικής Thrace Group.
Στην κοινοπραξία ICGB, που υλοποιεί το έργο, συμμετέχουν κατά 50% η ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (κατά 50% θυγατρική της ΔΕΠΑ) και κατά 50% η Bulgarian Energy Holding (ΒΕΗ). Η ΔΕΠΑ θα πρέπει να καταβάλει, εντός των επομένων μηνών, ως συμμετοχή, ποσό 18 εκατ ευρώ.